کد خبر: 691854
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۷
جاي خالي سينماگران در ميان زائران حسيني كه پياده به كربلا مي‌روند ‌
امسال در اربعين حسيني با حضور ميليوني عزاداران، يكي از بزرگ‌ترين تجمعات مذهبي در جهان رقم خورد. رسانه‌هاي گروهي در جهان از چند روز قبل با چشماني حيران پياده‌روي ميليون‌ها انسان عاشق را مخابره مي‌كردند و مردم ديگر كشورها متحير از چنين گردهمايي‌، اتحـاد‌شيعيان را نظاره مـي‌كردند.
احمد محمدتبريزي
امسال در اربعين حسيني با حضور ميليوني عزاداران، يكي از بزرگ‌ترين تجمعات مذهبي در جهان رقم خورد. رسانه‌هاي گروهي در جهان از چند روز قبل با چشماني حيران پياده‌روي ميليون‌ها انسان عاشق را مخابره مي‌كردند و مردم ديگر كشورها متحير از چنين گردهمايي‌، اتحـاد‌شيعيان را نظاره مـي‌كردند.
اين تجمع و گردهمايي همانند هر اتفاق ِ اجتماعي، در دل خود هزاران قصه و حرف ناگفته دارد كه چشماني باز، آگاه و هنرمند قادر به درك و فهمش مي‌شود. براي فيلمسازان ژانرهاي مختلف در سينما حضور ميليون‌ها انسان در كنار هم، دريايي از سوژه را به همراه خواهد داشت كه با كمي تأمل و نازك‌انديشي مي‌توان از دل هر كدام قصه‌اي ناب بيرون كشيد.
در اربعين امسال هم اتفاقات ناب و بكر كه تكرارش به سال‌ها زمان نياز دارد، كم بود. عكاسان خبري با ارسال عكس‌هايشان فقط گوشه‌هايي از اين سوژه‌هاي ناب را به تصوير كشيدند. نمونه‌اش زائر معلولي كه قادر به حركت با پاهايش نبود و مسافت كيلومتري را با راه رفتن بر‌روي دست‌هايش پيموده بود تا به بين‌الحرمين برسد. يا تولد يك نوزاد در مسير پياده‌روي زوار به يكي از داغ‌ترين اخبار روز تبديل شد و ساعت‌ها در صدر پربيننده‌ترين خبرهاي پايگاه‌هاي خبري قرار داشت. در تمام دنيا فيلمسازان و مستندسازان، گوشه و كنار دنيا را براي يافتن سوژه‌هاي مخاطب‌پسند مي‌گردند تا از طريق سوژه و ارائه هنرمندانه‌اش مخاطبان بيشتري را جذب كنند، براي مثال بايد به برگزاري سالانه فستيوال‌هاي موسيقي در كشورهاي اروپايي اشاره كرد كه جمعيت زيادي را گرد هم جمع مي‌آورد. هر سال فيلمسازان مختلفي از سراسر اروپا به محل برگزاري اين فستيوال‌هاي چند روزه مي‌آيند تا نظاره‌گر رفتار و روابط انساني باشند و از دلِ آن سوژه‌اي را شكار كنند. تا به حال هم چندين فيلم بلند داستاني و مستند با محوريت جمع شدن افراد در كنار هم در چنين فستيوال‌هايي ساخته شده و توانسته بخشي از اتفاقات فستيوال را به تصوير بكشد.
بايد گفت مسئولان هنري و دست‌اندركاران سينمايي نسبت به اتفاقاتي كه در پيرامون‌شان مي‌افتد بي‌تفاوت هستند و با بي‌خيالي از كنار سوژه‌هاي مختلفي كه در كنارشان در حال رخ دادن است، مي‌گذرند. شايد به همين دليل سينماي ما آنقدر ضعف در سوژه‌يابي و سوژه‌پردازي دارد. مثال‌هايي كه از سوژه‌هاي زائران آورديم، تنها تصاويري است كه ما از راه دور مشاهده كرديم و به آن رسيديم. حالا حساب كنيد با قرارگرفتن در كنار آن جمعيت ميليوني چه داستان‌هاي ناگفته‌اي براي بازگو شدن خودنمايي مي‌كنند. سينماگران ما با چند روز حضور در كنار زائران و احتمالاً تحمل چند روز سختي و شلوغي، بار خود را براي سوژه‌يابي خواهند بست. در سينما هميشه سوژه‌ها در چند متر آن طرف‌تر رخ نمي‌دهد و گاهي براي پيدا كردن سوژه‌اي بايد سختي راه را به جان خريد و كيلومترها از محل زندگي دور شد. كاري كه بسياري از فيلمسازان بزرگ دنيا انجام مي‌دهند و براي رسيدن به سوژه‌اي كه در ذهن دارند، كيلومترها سفر و سختي‌ها تحمل مي‌كنند. دست‌اندركاران سينمايي اعم از مسئول و نويسنده و كارگردان اگر براي مناسبت‌هايي كه مردم در بطن آن نقش دارند، برنامه و طرحي داشته باشند ضمن معرفي اين حركت عظيم مذهبي به مردم جهان، هم سطح كيفي آثارشان را با پرداخت هنرمندانه و متهورانه بالا مي‌برند هم جاي خالي مسائل ارزشي و ديني را در فضاي سينمايي پر مي‌كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار