کد خبر: 691775
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲
هاشم محمودي مهمان اين هفته
اصلي‌ترين مشكل و معضل براي جانبازان قطع نخاعي موضوع رفت و آمد و تردد در شهر است و...
اصلي‌ترين مشكل و معضل براي جانبازان قطع نخاعي موضوع رفت و آمد و تردد در شهر است و متأسفانه در ساختار و مهندسي شهري‌مان فكري براي تردد جانبازان و افرادي كه از صندلي چرخدار استفاده مي‌كنند، نكرده‌ايم. قطعاً رفتن به مراكز تفريحي، فرهنگي مثل پارك‌، سينما و فرهنگسراها مي‌تواند تأثيرات مثبتي در روحيه جانبازان داشته باشد ولي به دليل مهيا نبودن چنين فضايي در بيشتر نقاط شهري جانبازان با مشكلات عديده‌اي روبه‌رو هستند. بررسي اين موضوع بارها و بارها از سوي كارشناسان و متخصصان انجام شده ولي اقدامي براي رفع اين مشكل صورت نگرفته است.
 
هنوز در بناهاي شهري كه براي شهروندان احداث مي‌شود معلولان و جانبازان را در نظر نمي‌گيرند بسياري از افراد معلول و جانباز به سختي از اين اماكن استفاده مي‌كنند. به هر حال ما نمي‌توانيم از بسياري از اين ساختمان‌هاي دولتي استفاده كنيم. اكثرا نمي‌توانيم به مراكز تفريحي و گردشگري مراجعه كنيم و وقتي به اين مراكز مي‌رويم، مي‌بينيم تسهيلاتي براي افراد ويلچرنشين فراهم نشده است. اگر به حمايت‌هاي ديگر كشورها با جانبازان جنگي‌شان نگاه كنيد، ملاحظه خواهيد كرد چه امكاناتي را هم در نوع شهرسازي و معماري ساختمان‌ها لحاظ كرده و هم چه تسهيلاتي را براي استفاده از اماكن تفريحي در نظر گرفته‌اند. در حال حاضر هم بسياري ‌از مراكز وجود دارند كه بدون در نظرگرفتن اين موارد ساخته مي‌شوند، به بهره‌برداري مي‌رسند و كسي هم نيست كه جوابگو باشد. علاوه بر اين، مراكزي كه در ساخت آنها اين شرايط را در نظر گرفته‌اند، آن را به ‌صورت ناقص انجام داده‌اند؛ به‌طوري كه امكانات ايجاد شده اگرچه براي استفاده معلولان و جانبازان است ولي به هيچ‌وجه براي آنها قابل استفاده نيست.
 
گفته شده است كه در ساختمان‌ها حتماً بايد آسانسور نصب شود و اين را يكي از اقدامات براي جانبازان و معلولان مي‌دانند يا اينكه ادارات دولتي موظف هستند رمپ‌هايي را براي تردد افراد جانباز ايجاد كنند. اينها همه روي كاغذ نكات خوبي هستند اما ما روي كاغذ زندگي نمي‌كنيم و در عمل شرايط به سود جانبازان نيست. بسياري از آسانسورها فضاي كافي براي حمل ويلچر ندارند و بسياري از رمپ‌هايي مخصوص جانبازان ساخته مي‌شود استانداردهاي لازم را ندارند به صورتي كه معلول و كسي كه قصد كمك به فرد معلول را دارد نمي‌تواند به تنهايي از آن استفاده كند.
 
به هرحال تصميم داشتم صدايم را از اين ستون به گوش مسئولان شهري برسانم تا آنها با همسطح‌سازي پياده‌روها و ساختن امكاناتي براي افراد معلول به جانبازان و كساني كه از ويلچر استفاده مي‌كنند، كمك كنند. حضور در جامعه و زندگي شهري در بالا بردن روحيه جانبازان قطع نخاعي تأثير بسياري زيادي دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار