کد خبر: 691670
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۹
گزارش خبرنگار «جوان» از مراسم اربعين كربلاي معلي
اربعين حسين سلام‌الله عليه به‌راستي كه امسال گرانيگاه جهان را تغيير داده است. عاشقان حضرتش نه يك فوج و نه يك موج كه دريايي بي‌كرانه‌اند، در يك نقطه. و اين فقط معجزه حسين، نقطه آغاز تاريخ و نكته‌سنج بزرگ عشق است كه چنين تمركزي در شيعيانش داده است تا گروهي را با دل و جان و گروهي ديگر را با جسم و جان درحضور آورده باشد.
غلامرضا صادقيان
اربعين حسين سلام‌الله عليه به‌راستي كه امسال گرانيگاه جهان را تغيير داده است. عاشقان حضرتش نه يك فوج و نه يك موج كه دريايي بي‌كرانه‌اند، در يك نقطه. و اين فقط معجزه حسين، نقطه آغاز تاريخ و نكته‌سنج بزرگ عشق است كه چنين تمركزي در شيعيانش داده است تا گروهي را با دل و جان و گروهي ديگر را با جسم و جان درحضور آورده باشد. و اين تنها معجزه اربعين نيست اربعين گروهي را نيز از هم پراكنده است همچون پشم زده و مگسان ا‌ز هم گريخته.

آنها كه اربعين امسال را مي‌بينند و سكوت مي‌كنند و اربعين امسال را ديدند و چون گنگ خواب ديده شدند و سرانجام آنان كه وحشت زده از دور و از نزديك به اربعين مي‌نگرند، آنها زين پس در كتاب‌هايشان مي‌نويسند كه «سكوت علامت وحشت است» زيرا ما اربعين حسين را ديديم و ترسي عميق از آن در وجودمان نشست. اينچنين است كه اربعين حسين گرانيگاه جهان را تغيير داده است؛ در يك سو تجمع وزين و پولادين عاشقان حسين و در ديگر سو يزيديان زمان كه حال و روزشان به غباري پراكنده مي‌ماند. 

به گزارش خبرنگار «جوان» از كربلاي معلي، مراسم اربعين امسال سيد الشهدا با جمعيتي كه حساب آن از دست خارج شده، بزرگ‌ترين اجتماع تاريخ شده است. زائران حضرت كه از ۶۰ كشور جهان به اين مراسم رسيده‌اند از آنجا كه فضاي اطراف حرم گنجايش چند ده هزار نفر بيشتر را ندارد تا كيلومترها در جاده‌هاي اطراف حرم اجتماع كرده‌اند كه هيچ تصوير تلويزيوني قادر به پوشش يكباره و همه جانبه آن نيست.

 در بزرگ‌ترين راهپيمايي مذهبي جهان كه بسياري از ناظران اشاره رهبر انقلاب اسلامي ايران را براي برگزاري پر‌شور اين مراسم از دلايل اصلي تفاوت آن حتي با اربعين سال قبل مي‌دانند، ميليون‌ها زائر عاشق با كمترين توقع و با همت عالي در شرايطي گرد هم آمده‌اند كه زير‌ساخت‌هاي شهر كربلا از جور حكومت سفاك بعثي حتي براي پذيرش همزمان ۲۰ هزار زائر هم مناسب نيست و اين شهر همچون نجف اشرف به لحاظ ساختمان‌سازي و حمل و نقل ويرانه‌اي‌ است كه از امكانات اوليه معمولي هم بي‌بهره‌ است اما به رغم آگاهي اكثريت زائران از اين وضعيت و با آنكه بيشتر آنها در مسير چند شبانه‌روز راهپيمايي شب‌ها را در كنار جاده يا در چادر‌هاي پر ازدحام سر كرده‌اند، عزم عالي آنان نشان داده است كه آن كس كه به سوي حسين مي‌رود توقف ندارد.

زائران ايراني كه شمار رسمي شان به يك ميليون و 500 هزار نفر بالغ شده است، زمزمه صاحب اين روز زينب كبري را بر لب دارند و با نوحه «بر مشامم مي‌رسد هر لحظه بوي كربلا، بر دلم ترسم بماند آرزوي كربلا» اشك‌ريزان خود را به اطراف حرم مي‌رسانند.

آنچه كه حيرت ناظران جهاني را در اين روز بزرگ برانگيخته چگونگي امكان تغذيه و اسكان جمعيت بالغ بر ۲۰ ميليون نفر است، آن هم در شرايطي كه فقط در چند هزار متر مربع متمركز شده‌اند بيشتر ايشان خدمات مردمي در موكب ( هيئت)‌هاي حسيني راكه خالصانه با اصرار و التماس به زائران انجام مي‌شود با هيچ معيار ديگري جز ايمان و عشق به حقيقت متعالي قابل وصف نمي‌دانند. اربعين امسال در شرايط ظهور پديده داعش در عراق و هجمه‌هاي اقتصادي به اصلي‌ترين منبع درآمد مردم عراق و ايران، پاسخي با راهبرد مكتبي به شمار مي‌رود و به اعتقاد صاحب‌نظراني كه اربعين امسال را از نزديك مشاهده كردند، غافلگيري بزرگي براي نظام سلطه و رسانه‌هاي غربي به شمار مي‌آمد و بسياري آن را نه صرفاً يك حركت مسالمت‌آميز سياسي كه حركتي سركوبگرانه براي دشمنان اسلام مي‌دانند. گزارش خبرنگار ما همچنين حاكي است ناظران مذهبي اربعين امسال را بزرگ‌ترين رخدادي مي‌دانند كه به رغم نداشتن بر نامه‌ريزي ظاهري با هدايت امام معصوم به منسجم‌ترين و راهبردي‌ترين اجتماع مذهبي تاريخ بدل شده است.
شمار حاضران اين مراسم به دليل آنكه بسياري از مردم عراق بيرون از شهر كربلا پس از عرض سلام به ابا‌عبدالله از مسير باز مي‌گردند، به طور دقيق قابل محاسبه نيست اما بي‌شك جمعيت حاضر در اربعين امسال از مرز ۲۰ ميليون نفر گذشته است كه اين اجتماع بيش از جمعيت چندين و چند كشور در اروپا و حوزه خليج فارس است.
آنكس كه تو را شناخت جان را چه كند/ فرزند و عيال و خانمان را چه كند/ ديوانه كني هر دو جهانش بخشي / ديوانه تو هر دو جهان را چه كند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار