کد خبر: 691445
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
رئيس‌جمهور سوريه در راه مسكو
يك ماه پس از اعلام طرح مسكو مبني بر حل بحران سوريه از راه ديپلماتيك، بشار اسد به روسيه سفر مي‌كند تا درباره بررسي جزئيات اين طرح با مقامات روسي گفت‌وگو كند. پيشتر معارضان سوري نيز موافقت خود را با طرح مسكو اعلام كرده بودند.
يك ماه پس از اعلام طرح مسكو مبني بر حل بحران سوريه از راه ديپلماتيك، بشار اسد به روسيه سفر مي‌كند تا درباره بررسي جزئيات اين طرح با مقامات روسي گفت‌وگو كند. پيشتر معارضان سوري نيز موافقت خود را با طرح مسكو اعلام كرده بودند.

نزديك به چهار سال از شروع ناآرامي‌هاي سوريه مي‌گذرد اما تمام نشست‌هاي بين‌ا‌لمللي براي بررسي حل بحران اين كشور به نتيجه نرسيده است. اين بار روسيه خود دست به كار شده تا با جمع كردن معارضان سوريه و مقامات دولتي اين كشور در مسكو بتواند از طريق سياسي بحران اين كشور را خاتمه دهد. از اين رو، بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه قصد دارد شخصاً به مسكو سفر كند تا جزئيات كامل اين طرح را بررسي كند. منابع آگاه روز چهارشنبه اعلام كردند كه اسد، در سال جديد ميلادي به مسكو سفر مي‌كند و در اين سفر طرحي را كه تهران و مسكو براي حل بحران سوريه ارائه كرده‌اند، بررسي خواهد كرد، طرحي كه شامل اعلام صرف نظر اسد از برخي اختيارات خود و توافق با مذاكرات ابتدا در مسكو و پس از آن در دمشق است.

به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه لبناني السفير، به گزارش منابع آگاه، اسامي مطرح شده براي مذاكرات، معاذ الخطيب، رئيس پيشين ائتلاف مخالفان، حسن عبدالعظيم، دبير هيئت هماهنگي مخالفان و گروهش، قدري جميل، معاون نخست وزير سابق ائتلاف مخالفان، 12 حزب كرد و همچنين برخي گروه‌هاي تندرويي هستند كه هيچ ارتباطي با داعش ندارند. به گزارش منابع، اين طرح شامل مذاكره با جبهه النصره نيست بلكه شامل تشكيل دولتي در آوريل سال آينده به رياست معاذ الخطيب است كه اكثريت آن از مخالفان تشكيل شود و اصلاح قانون اساسي و مقدمه‌چيني براي انتخابات پارلماني جديد را برعهده داشته باشد.

براساس آن اسد وزارت دفاع و سه دستگاه امنيتي، نيروي هوايي و امنيت نظامي و امنيت كشور را در اختيار داشته و هيچ مانعي وجود نداشته باشد كه وزير كشور از مخالفان تعيين شود. اين طرح همچنين شامل بازگرداندن برخي افسران ارتش آزاد سوريه به فعاليت و مطرح كردن نام مناف طلاس براي بر عهده گرفتن سمت وزير دفاع مي‌شود. در شرايط كنوني، سفر اسد به مسكو نشان مي‌دهد كه وي بر اوضاع سوريه مسلط است و نگراني از بابت خروج از كشور و اجراي سناريوهاي احتمالي از سوي مخالفان در نبود خود در سوريه ندارد. اين اولين سفر خارجي اسد پس از شروع بحران در سوريه است.

 از سوي ديگر، معاذ الخطيب نيز اظهار كرد كه ديپلماسي روسيه بر ايجاد نقطه‌نظر مشترك و تفاهم ميان طرف‌هاي مخالف سوري متكي است و همواره سعي دارد تا دور جديد مذاكرات را تحت عنوان ژنو 3 برگزار كند. علاوه بر معارضان ميانه‌رو سوري، زهران علوش، سركرده گروه تروريستي «جيش الاسلام» كه از حمايت عربستان سعودي برخوردار است گفت كه بهتر است به سوي راه‌حل سياسي با دولت بشار اسد پيش رفت و با گروه تكفيري داعش وارد جنگ شد. تمايل گروه‌هاي مخالف سوري به مذاكره با اسد درحالي است كه گروه‌هاي تروريستي مخالف سوريه درگير جنگ‌هاي داخلي هستند و اين امر موجب تداوم پيروزي‌هاي ارتش سوريه عليه گروه‌هاي تندرو و وارد كردن ضربات مهلك بر پيكر تروريست‌ها شده است و دولت سوريه را در موضع برتر نسبت به تروريست‌ها قرار داده است. همچنين ميخائيل بوگدانوف، معاون وزير خارجه روسيه در راستاي تلاش‌هاي روسيه با هدف دستيابي به راه حل پايان دادن بحران سوريه از طريق راه‌هاي ديپلماتيك ديروز عصر با بشار اسد ديدار كرد. سفر بوگدانوف به سوريه در حالي صورت گرفت كه وي پيش از اين با هدف فراهم كردن مقدمات براي آغاز گفت‌وگوها بين گروه‌هاي سوري در مسكو، با معارضان سوري در داخل و خارج ديدار كرد.

حمايت قاطع روسيه از اسد
مقامات روسيه بار ديگر با حمايت از اسد اعلام كردند با هر گونه طرحي در مورد بركناري وي از قدرت مخالفت خواهند كرد. روسيه در چهار سال گذشته همواره از دولت سوريه و شخص اسد حمايت كرده و حتي در برابر قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل نيز به همراه چين دو بار از حق وتوي خود استفاده كرد تا جلوي اعمال اين قطعنامه‌ها را بگيرد. الكساندر زاسپكين، سفير روسيه در لبنان سه شنبه شب در مصاحبه‎اي تلويزيوني تأكيد كرد:«روسيه هر گونه درخواستي براي بركناري بشار اسد از قدرت و خروج نيروهاي حزب الله را از سوريه قبول نخواهد كرد. »

به گزارش باشگاه خبرنگاران، وي در ادامه تأكيد كرد:«مخالفت با بركناري اسد از قدرت براي ما امري اصولي است كه به خود سوري‎ها برمي‎گردد. » سفير روسيه در بيروت با اشاره به اينكه ما از حزب‌الله نخواسته و نخواهيم خواست كه نيروهايش را از سوريه خارج كند، تصريح كرد:«حزب الله در كنار نظام قانوني سوريه قرار گرفته و با تروريسم مي‎جنگد. » زاسپكين همچنين افزود:«اختلاف بين روسيه و تركيه پيرامون سوريه وجود دارد، اما اين موضوع مانع گفت‌وگوي بين دو كشور در زمينه‎هاي مختلف نمي‎شود. »

اردوغان آتش بيار معركه

درحالي كه دولت سوريه و معارضان سعي دارند تا در نشست آتي بتوانند راه حل سياسي براي پايان دادن به بحران اين كشور پيدا كنند در اين ميان برخي كشورهاي منطقه كاسه داغ‌تر از آش شده و چوب لاي چرخ مذاكرات مي‌گذارند. در اين راستا، رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه روز چهارشنبه بار ديگر از ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه و حمايت از نيروهاي ارتش آزاد حمايت كرد. اردوغان در سخناني تأكيد كرد، با وجود اينكه موضع آنكارا و واشنگتن درباره تجهيز و آموزش شورشيان ميانه‌روي سوري يكسان است اما اختلافات همچنان بر سر منطقه «پرواز ممنوع» پابرجاست. به نوشته روزنامه تودي زمان، اردوغان در جريان كنفرانس خبري مشترك با رئيس‌جمهور ليتواني گفت:«ائتلاف هنوز هيچ تعهدي مبني بر ايجاد منطقه حائل و پرواز ممنوع ارائه نكرده است. اين مسئله ميان هيئت‌هاي ما مذاكره شده است.

به نظر مي‌رسد موضع دو طرف درباره آموزش و تجهيز (تررويست‌هاي ارتش آزاد) يكسان باشد اما هنوز درباره دو مسئله ديگر به توافق نرسيده‌ايم. اردوغان تأكيد كرد كه جزئيات برنامه آموزش كه قرار است با همكاري مشترك امريكا ـ تركيه انجام شود، مشخص شده است اما نمي‌توان بدون رسيدن به اتفاق‌نظر جامع، گام مثبتي برداشت. طرح اردوغان براي ايجاد منطقه پرواز ممنوع در صورت عملي شدن، مي‌تواند روند مذاكرات آتي با مخالفان سوريه را به شكست بكشاند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
سهی سرایانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
1
0
سلام : اول که در ترکیه دولت اسلام گرا فضیلت به قدرت رسید و برای ولین بار در هیت دولت « بسم الله » گفت، ما هم خوشحال شدیم که دولت لائیک در ترکیه به زباله دان تاریخ رفت . ولی حال می بینیم که یک دولت به اصطلاح اسلام گرا روی کار آمده و ادعای مسلمانی دارد ولی دستش با کافران در یک کاسه است . خدا عاقبت بخیر کند و به داد اسلام برسد .
کمال
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
1
1
روسیه چه کاره است!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
روسیه ارباب منطقه است اگه نمیدونی بدون
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار