کد خبر: 691425
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۸
26 درصد از 24ميليون جوان ايراني بيكارند
طي روزهاي اخير مركز آمار ايران نرخ بيكاري در كشور را منتشر كرده كه قدري قابل‌تأمل است؛ آمارهايي كه نشان مي‌دهد وضعيت اشتغال جوانان چندان مطلوب نيست.
محمدرضا هاديلو
طي روزهاي اخير مركز آمار ايران نرخ بيكاري در كشور را منتشر كرده كه قدري قابل‌تأمل است؛ آمارهايي كه نشان مي‌دهد وضعيت اشتغال جوانان چندان مطلوب نيست. بر اساس آمارها از 24ميليون جمعيت جوان كشور ۲۶ درصدش فاقد شغل هستند، يعني چيزي حدود 6ميليون و 240هزار نفر از جوانان به دنبال كار هستند و منبع ثابتي براي درآمد ندارند. در همين راستا، بررسي شاخص «نسبت بيكاري كل به بيكاري جوانان» نشان مي‌دهد مسئولان امر اگر قصدي براي پايين آوردن اعداد و ارقام دارند بايد راه سختي را در پيش بگيرند.

نرخ بيكاري جوانان طي يك دهه اخير در ايران افزايش يافته است به طوري كه بر اساس گزارش مركز آمار نرخ بيكاري آنان از 8. 14درصد در سال ۱۳۷۵ به ۲۴ درصد در سال ۱۳۹۰ رسيد و در اين چند سال نيز تا 26درصد بالا رفت.
با اينكه در اكثر كشورهاي دنيا بين رشد اقتصادي و ايجاد اشتغال يك رابطه مستقيم وجود دارد اما با در نظر گرفتن آمار و ارقامي كه طي سال‌هاي اخير در اقتصاد ايران منتشر شده، چنين برداشت مي‌شود كه نمي‌توانيم هر نوع رشد اقتصادي در كشور را عاملي براي رفع معضل بيكاري در اقتصاد ايران بدانيم.
  وضعيت نگران كننده است
وقتي اخباري مبني بر به دنبال كار بودن صدهاهزار جوان منتشر مي‌شود كه جمع كثيري از آنها نيز تحصيلكرده و داراي مدارك دانشگاهي هستند، نشان مي‌دهد كه بازار براي جذب آنها داراي كشش نيست كه همين مسئله موجب انباشت بيكاري در كشور شده و متأسفانه هر ساله نيز بر آمار بيكاران افزوده مي‌شود.
زماني كه در ابتداي دهه 70 تمام رسانه‌ها از جوان بودن جامعه ايران خبر مي‌دادند، كمتر وزارتخانه يا مركزي را مي‌شد يافت كه براي آينده اين نيروهاي بالقوه برنامه‌اي كارآمد داشته باشد. آن روزها تمام كارشناسان فرياد برآورده بودند كه بايد كار و مسكن و شرايط ازدواج اين گروه فراهم شود وگرنه يك دهه بعد با سونامي بيكاري جواناني مواجه خواهيم بود كه از ازدواج نيز سر باز خواهند زد. با اين تفاسير و به گفته كارشناسان، اگر به رشد اقتصادي در سال‌هاي آينده توجه نشود حتي اگر شرايط را خوب و اين رشد را نيز مثبت در نظر بگيريم در سال 1400 بين 5 تا 6ميليون بيكار در كشور وجود خواهد داشت.  چندي پيش مركز پژوهش‌هاي مجلس گزارشي منتشر كرد كه در آن برآوردهايي از تعداد بيكاران در سناريوهاي مختلف تا سال‌ ۱۴۰۰ ارائه شده بود. در اين گزارش آمده بود با فرض كيفيت رشد اقتصادي از نظر اشتغال‌زايي در سطح سال‌هاي اخير اقتصاد ايران صورت گرفته باشد باز هم موضوع بيكاري نگران‌كننده است و اين مسئله ضرورت بازنگري در سياست‌هاي رشد اقتصادي با هدف ايجاد اشتغال را گوشزد مي‌كند. چنانچه ماهيت رشد اقتصادي از نوع رشد اقتصادي سال‌هاي اخير اقتصاد ايران باشد، پيش‌بيني‌ اين مطالعه نشان مي‌دهد كه در دوره 1393 تا 1400 نه تنها شاهد كاهش جمعيت بيكار و كاهش نرخ بيكاري در كشور نخواهيم بود، بلكه روند افزايشي در آنها مشاهده مي‌شود. لذا بايد جهت‌گيري سياست دولت به قصد افزايش جمعيت شاغل كشور از طريق اتخاذ استراتژي مناسب رشد اقتصادي ايران باشد و توجه صرف به مسئله رشد اقتصادي، مشكل اشتغال در اقتصاد ايران را حل نخواهد كرد.
از روي ارقام مربوط به رشد جمعيت مي‌توان براي فرداي جامعه تصميم‌گيري كرد و هنوز معلوم نيست چرا مسئولان  در دهه 70 نسبت به اين آمار بي‌تفاوت بوده و بي‌خيال از كنار آن گذشته‌اند. ارقام مربوط به رشد جمعيت كشور، در دو دهه ۶۰ و ۷۰ نشان مي‌دهد كه بيشترين نرخ رشد جمعيت كشور، در دهه ۶۰ و نيمه نخست دهه ۷۰ رخ داده است. آمارها مي‌گويند در سال‌هاي منتهي به ۱۳۷۰، نرخ رشد جمعيت در ايران به بيشترين حد تاريخي خود در يك دهه رسيده است.
 فرار از ازدواج حاصل بيكاري
به گفته دكتر حسن مينايي‌رسا، مشاغل كاذب وقتي به وجود مي‌آيند كه دولت‌ها نتوانند براي نيروهاي خود همسو با اقتصادشان زمينه اشتغال را مهيا كنند.  اين استاد دانشگاه ادامه مي‌دهد: روي آوردن جوانان به مشاغل كاذب سبب شكل‌گيري اقتصاد سياه و بازار كار زيرزميني مي‌شود كه نهايتاً علاوه بر خروج جامعه از شرايط منطقي، موجب عادت كردن جوانان به اينگونه مشاغل شده و در نهايت ضربه بزرگي به اقتصاد كشور وارد مي‌شود.  به گفته وي در كنار همه اين عوارض، بيكاري جوانان كاهش آمار ازدواج و افزايش مشكلات اجتماعي و فرهنگي را نيز به دنبال دارد و همه اين مشكلات دست به دست هم مي‌دهند و نهايتاً مشكلات عديده‌اي را به كانون خانواده وارد مي‌كنند.
به هر حال بررسي آمارهاي بيكاري از سال ۸۴ تاكنون نشان مي‌دهد نرخ بيكاري جوانان در فاصله سال‌هاي ۸۴ تا ۹۲ به جز سال ۸۶، روندي افزايشي داشته كه اعلام خطري براي مسئولان و تصميم‌گيران درباره وضعيت اشتغال جوانان است كه بايد درباره ارتقاي سطح مهارت نيروي متقاضي كار، سياست‌هاي اثربخشي اتخاذ شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار