کد خبر: 691264
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۵
دكتر يد‌الله جواني
نظارت، كنترل و محدود‌سازي بر‌نامه موشكي جمهوري اسلامي از اهداف راهبردي غرب در كنار موضوعاتي چون كنترل هسته‌اي قرار دارد. در اظهار‌نظر‌هاي مقامات امريكايي، اروپايي و صهيونيستي، به كرات اين نوع هدف‌گذاري در قبال بر‌نامه موشكي ايران ملاحظه مي‌شود.
اين نوع موضع‌گيري‌ها سؤالات فراواني را در اذهان كار‌شناسان پديد مي‌آورد كه مهم‌ترين اين سؤالات، چرايي تمركز غرب بر قدرت موشكي ايران است. اهميت اين سؤال آنگاه بهتر فهم مي‌شود كه توجه كنيم، اخيراً برخي از مقامات و صاحب‌نظران غربي و خصوصاً امريكايي، بيان داشته‌اند كه كنترل بر‌نامه موشكي ايران مهم‌تر از بر‌نامه هسته‌اي ايران است!
براي پاسخ به اين سؤال دو گزاره زير را مي‌توان مورد توجه قرار داد:
1- غرب از آن جهت نگران بر‌نامه موشكي ايران است كه پيش‌بيني مي‌كند در آينده جمهوري اسلامي در پر‌تو همين قدرت موشكي، كشور‌هاي اروپايي و امريكا را مورد هدف قرار دهد و امنيت آنان را به خطر اندازد.
2- غرب نگران آن است كه جمهوري اسلامي در پر‌تو توسعه قدرت موشكي بالا، به يك قدرت باز‌دارندگي نظامي پايدار و اطمينان‌بخش دست يابد و جرئت تهاجم به خود را در پر‌تو همين قدرت موشكي از تمامي دشمنانش سلب نمايد.
سؤال اكنون اين است كه كدام گزاره در مورد نگراني‌هاي غرب و خصوصاً امريكا در قبال بر‌نامه موشكي ايران صحيح است. نگارنده بر اين اعتقاد است كه غرب از بابت گزاره اول هيچ نگراني ندارد. غربي‌ها به خوبي مي‌دانند كه ايراني‌ها بر اساس اعتقادات ديني و مذهبي از يك طرف، به استناد سوابق تاريخي و روحيات ملي از طرف ديگر، به هيچ وجه اهل تجاوز و لشكر‌كشي به ديگر كشور‌ها و راه‌انداختن جنگ با نگاه توسعه‌طلبانه نيستند. بنابر‌اين نگراني غربي‌ها گزاره دوم است و آنان به شدت تلاش مي‌كنند شايد بتوانند از دستيابي جمهوري اسلامي به يك قدرت باز‌دارندگي پايدار و اطمينان بخش جلو‌گيري كنند. البته بايد به غربي‌ها گوشزد كرد كه در پر‌تو مجاهدت‌هاي خاموش و كار‌هاي شبانه‌روزي فرزندان ملت ايران، اكنون جمهوري اسلامي به چنين قدرتي دست‌يافته است و در پر‌تو همين قدرت، تمامي تهديدات نظامي امريكا و رژيم صهيونيستي عليه ملت ايران غير‌معتبر شناخته مي‌شود. بر اين اساس غربي‌ها در تلاشند تا بتوانند شايد زمينه‌هاي نظارت، كنترل و محدود‌سازي بر‌نامه موشكي ايران را با ابزار تهديد‌ها و تحريم‌ها فراهم سازند و از اين رهگذر قدرت باز‌دارندگي نظامي ايران را مخدوش نمايند. كساني بحث كنترل بر‌نامه موشكي ايران را مطرح مي‌سازند كه هر از چندي جمهوري اسلامي ايران را به اقدام نظامي تهديد مي‌كنند، لكن جرئت عملي‌سازي تهديد خود را ندارند. كشور‌هايي كه جمهوري اسلامي ايران را يك مانع اساسي و بزرگ بر سر‌راه سلطه‌جويي‌ها و زياده‌خواهي‌هاي خود در جهان و مي‌بينند، تضعيف قدرت دفاعي ايران را يك ضرورت مي‌دانند و در همين راستا بر كنترل بر‌نامه موشكي جمهوري اسلامي تمركز مي‌كنند. اين كشور‌ها تصور مي‌كنند راه‌ نهايي بر‌داشتن مانع ايران از سر‌راه، يك تهاجم نظامي است و لازمه اين تهاجم، كنترل بر‌نامه موشكي جمهوري اسلامي به بهانه‌هاي گوناگون مي‌باشد. آنان اينگونه به موضوع مي‌انديشند كه اگر در اين مقطع زماني نتوانند بر‌نامه موشكي ايران را در كنار بر‌نامه هسته‌اي با ابزار فشار تحريم‌ها كنترل و محدود سازند، بايد براي هميشه فكر حمله نظامي به ايران را از ذهن خود خارج كرده و جمهوري اسلامي را به عنوان يك قدرت مؤثر نه تنها منطقه‌اي، بلكه يك قدرت تعيين‌كننده جهاني به رسميت بشناسند. براي اينكه صحت گزاره دوم با استدلال مستحكم شود، توجه به نگاه غرب و خصوصاً امريكايي‌ها و صهيونيست‌ها به تأسيسات غني‌سازي اورانيوم در فردو، كفايت مي‌كند. غرب وقتي به اجبار غني‌سازي در ايران را به اجمال پذيرفت، تأكيد بر آن داشت و دارد كه غني‌سازي در نطنز باشد و در فردو نبايد تأسيسات غني‌سازي باشد. يكي از موارد اختلافي در مذاكرات يك سال گذشته،‌ موضوع فردو از همين منظر بود.
حال سؤال اين است كه اگر غربي‌ها و امريكايي‌ها،‌ اصل غني‌سازي و برخورداري ايران از چرخه سوخت هسته‌اي را پذيرفته‌اند،‌ به چه دليل اصرار دارند كه اين غني‌سازي نبايد در فردو باشد و ايران بايد فقط تأسيسات غني‌سازي نطنز را نگه دارد و فردو را تعطيل نمايد؟ بررسي‌هاي كارشناسي در اين خصوص، نشان مي‌دهد كه دليل اصرار امريكايي‌ها و متحدينشان از جمع‌آوري تأسيسات هسته‌اي در فردو و تعطيل كردن آن، آسيب‌ناپذيري اين تأسيسات در هر نوع حمله هوايي و موشكي است!
آري آنان در حالي كه پاي ميز مذاكره جدي غني‌سازي را براي جمهوري اسلامي مي‌پذيرند، ‌اما از همين الان به گونه‌اي به اين موضوع نگاه مي‌كنند كه اين غني‌سازي بايد در محلي باشد كه اگر لازم شد، روزي بتوانند با حملات موشكي و هوايي آن را نابود كنند!
حال كه اين موضوع روشن است كه غربي‌ها همواره فكر تجاوز نظامي به ايران را در سر مي‌پرورانند، بايد بدانند كه جمهوري اسلامي، هرگز بر سر قدرت دفاعي ملت ايران با آنها معامله نخواهد كرد و همان‌گونه كه رهبر معظم انقلاب اسلامي فرمودند، توقع كنترل و محدود‌سازي برنامه موشكي ايران، يك توقع احمقانه و ابلهانه است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ساعد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
0
هنوز تمرکز غرب بر روی موشکهای عراق قبل از حمله به اون کشور را فراموش نکردیم که به محض نابودی اونها در مقابل کارشناسان سازمان ملل؛ حمله هوایی و زمینی رو به عراق در سال 2003 شروع کردند.
واقعا اینا چی فکر کردند ؟!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار