کد خبر: 691167
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰
عزم جدی مسئولين براي مبارزه با زمين خواري
زمین خواری یک پدیده نیست بلکه یک کار غیرقانونی و بعضا " فراقانونی و سوء استفاده از ارتباطات و لابی ها برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی و غیر مسکونی به مسکونی، تجاری یا باغ و کارخانه و کارگاه است.کسانی که به حقوق قانونی و مشروع راضی نیستند نخستین محرکین بروز این مسئله اند.افرادي که با دور زدن قوانین، بهم ریختن ساختارها و انجام عمل زشت رشوه و تبانی، اقدام به این زمين خواري کرده و منافع دیگران و جامعه را فدای منافع شخصی خود و همفکرانشان می کنند.
رسول شکری نیا

 نگاهی به ساخت و سازهای بی رویه اخیر در مناطق حاشیه ای کرمانشاه، زمین های کشاورزی سراب قنبر، جاده سراب نیلوفر، سرارود و جاده سنندج و شهرک های اقماری کرناچی و کهریز و... موید این مسئله است.افزایش ناگهانی قیمت زمین های کشاورزی در این مناطق، تغییر کاربری های قانونی و غیر قانونی گسترده در مناطق گفته شده و افزایش قیمت خرید و فروش و اجاره مسکن در این نواحی، همه موید این مسئله است که این پدیده در حال گسترش است و به تبع آن ارتباطات غیرقانونی برای اخذ مجوز، ساخت و ساز غیرمجاز و... همه و همه راه هایی برای کسب درآمدهای نامشروع و غیر قانونی هستند.

رئیس کل جدید دادگستری استان کرمانشاه در این باره معتقد است: در موضوع زمین خواری هیچ کس نباید در حاشیه امن قدرت، سیاست، نفوذ و ثروت قرار گیرد، چراکه اعمال قانون برای همه است و استثناء هم ندارد.

محمدرضا عدالتخواه در جلسه شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان، می افزاید: تأسیس شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی در سال 1383 به دستور ریاست قوه قضائیه وقت بود و هدف از تاسیس آن مبارزه با زمین‌خواری و جلوگیری از حیف و میل انفال و منابع طبیعی بود که در برخی استان ها موفقیت‌هایی داشته است و امیدواریم در استان ما نیز این جلسات از حالت فانتزی خارج شود و شکل عملیاتی به خود گیرد.

وی تاکید می کند: در طول 9 ماه گذشته این اولین جلسه شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان است، درحالی که در آیین نامه تاسیس این شورا آمده حداقل باید ماهی یک جلسه برگزار شود.

عدالتخواه ادامه می دهد: هدف اصلی این جلسه و جلسات آتی کوتاه کردن دست متنفذین و زمین‌خوارانی است که خون به دل مسئولان دلسوز نظام و مردم استان کرده‌اند. باید جلسات شورا از این به بعد هر ماه یکبار و با حضور اعضاء اصلی برگزار شود و در صورت نیاز از دیگر اعضاء مرتبط نیز دعوت به عمل می‌آید.

وي بر لزوم تشکیل کمیته ای در این زمینه اشاره و بیان داشت: در مطالعه ای که نسبت به مصوبات چند سال اخیر داشته ام تشکیل کمیته ای با عنوان " کمیته عملیاتی شناسایی و مبارزه با زمین خواران " که یک قاضی با صلابت را در راس داشته باشد و اعضا اصلی آن از اداره اطلاعات و نیروی انتظامی و سپاه و حسب نیاز از دیگر نهادهای مرتبط باشد، ضروری است. افرادی که در این کمیته عضو می‌شوند باید کوچکترین تردیدی در خصوص کارکردشان وجود نداشته باشد که البته کار این کمیته عطف بما سبق هم می‌شود و چنانچه در گذشته نیز خلافی صورت گرفته است مورد بررسی قرار می گیرد.

فرماندار کرمانشاه نیز از پدیده زمین خواری و تغییر کاربری غیرقانونی گله مند و ناراحت است و می گوید: تغییر کاربری زمین های کشاورزی به باغ و ویلا خلاف قانون است و باید متوقف شود.

فضل الله رنجبر در نشست رؤسای اتحادیه های صنفی کرمانشاه، با بیان اینکه عمران، آبادانی و توسعه زمانی ایجاد می شود که کارگزاران نظام و خود مردم حضور جدی داشته باشند، می افزاید: مردم و دولت دو بال توسعه و آبادانی کشور هستند اما عده ای سودجو به خاطر منافع شخصی زمین های کشاورزی را در بخش های مختلف شهرستان کرمانشاه تغییر کاربری داده اند که عملی غیرقانونی است و شورای شهر و اتحادیه صنف املاک در این باره باید پاسخگو باشند.

وی تاکید می کند: متأسفانه در استان کرمانشاه و به ویژه شهرستان کرمانشاه شاهد بی نظمی های بسیاری هستیم که منافع مردم را به خطر می اندازد که بخشی از آن با مدیریت صحیح و کارآمد مردم و اصناف قابل حل است و عمده این ناکارآمدی ها را می توان با درایت و دلسوزی و همراهی مسئولان و مردم برطرف کرد.

فرماندار کرمانشاه با بیان اینکه حجم بالای بنگاه های معاملاتی حاشیه شهر کرمانشاه، خیانت به نسل آینده است، افزود: عده ای سودجو به خاطر منافع شخصی زمین های کشاورزی را تغییر کاربری داده و به ویلا و باغ تبدیل کرده اند، که اتحادیه صنف املاک و شورای اسلامی شهر و شهرداری باید با جدیت با این افراد برخورد کرده و برای حاشیهکرمانشاه محدودیت های قانونی اعمال شود. رنجبر ادامه می دهد: وسعت این ساختمان سازی ها به حدی است که امسال در شهرک کرناچی، فضا برای تحصیل دانش آموزان نداشتیم و مجبور شدیم با حمایت استانداری از کانکس برای مدرسه و تحصیل دانش آموزان استفاده کنیم.

به نظر می رسد عزم جدی در مسئولان مختلف استان برای مبارزه با این پدیده به وجود آمده است البته وظیفه شورای شهر، کمیسیون ماده صد، کمیسیون ماده پنج و شهرداری در این راستا بیش از دیگران است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار