کد خبر: 691156
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳
نارضایتی شهرکردی ها از رابطه معکوس قیمت و کیفیت نان
نان يكي از مهمترين و اصلی ترین مواد خوراکی در سبد غذایی خانوارها محسوب می شود.ایرانیان از دیرباز برای این ماده خوراکی اهمیت و احترام ویژه ای قائل بوده اند و هرگاه تكه ای نان بر روی زمین را می دیدند، آن را برمی داشتند، می بوسیدند و کنار می گذاشتند تا زیر گام های عابران پیاده نباشد.
وحید رئیسی دهکردی

در سال های گذشته دولت های مختلف یارانه های فراوانی را برای نان پرداخت و این نیاز خوراکی را با قیمت بسیار کم به مردم عرضه می کردند و همین امر سبب افزایش قاچاق آرد و نان شده بود و حتی در برخی از نانوایی ها به علت ارزان و فراوان بودن آرد، نان تولیدی خمیر، سوخته و غیرقابل مصرف عرضه می شد.با اجرای قانون هدف مندی يارانه ها در دولت های قبل، آزاد سازی و ارتقای کیفیت آرد و نان با هدف جلوگیری از قاچاق، خدمات رسانی مطلوب تر به مردم و افزایش رضایت عمومی در رأس برنامه های مهم مسئولان آمد.اما با توجه به تلاش های صورت گرفته مسئولان نتوانستند به نتایج مطلوب و دلخواه خود دست پیدا کنند.

 
***

قیمت بالا و کیفیت پایین

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در کنار توجه به بسیاری از مسایل معیشتی و تأمین نیازهای اساسی مردم، بحث ارتقای کیفیت آرد و نان نیز به صورت علمی و جدی بررسی شد.به همین منظور از دهم آذر امسال مرحله نخست آزاد سازی قیمت آرد و نان با هدف ارتقای این محصولات و جلوگیری از هدررفت در این زمینه اجرایی و به طور میانگین در سطح کشور 30 درصد و در چهارمحال و بختیاری 28 و نیم درصد به قیمت نان افزوده شد، ولی هنوز مردم بيشتر استان به ویژه در شهرکرد، اکنون نیز از كيفيت نان گله مند هستند.

بنا به اظهارات شهروندان با توجه به گران شدن قیمت آرد و نان و حتی با گذشت سال ها از اجراي قانون هدف مندي يارانه ها، هنوز كيفيت نان تولیدی در نانوایی های شهرکرد مناسب نیست.امیر آقاخانی یکی از شهروندان با بیان اینکه ارتقای کیفیت در نان تولیدی به منظور رفاه حال مردم مهمترین هدف گرانی نان بوده که از زبان مسئولان اعلام شده، اما نان تولیدی در نانوایی ها با قبل فرق نکرده است می گوید: البته فقط نانوایان مقصر این بی کیفیتی نیستند و احتمال پایین بودن کیفیت آرد تحویلی به آنان وجود دارد.

یکی دیگر از شهروندان می گوید: کیفیت نان تولیدی در نانوایی محله مورد سکونتم پایین بوده و به همین علت مجبور شده ام تا برای خرید نان به محل دیگری بروم. سروش تنگستانی وطن با بیان اینکه نان حدود 30 درصد گران شده اما کیفیت آن هیچ تغییری نکرده می افزاید: در سال های گذشته هم با آغاز اجرای قانون هدف مندی یارانه ها در مدت کوتاهی کیفیت نان تولیدی نانوایی ها زیاد شد اما در مراحل بعدی آزاد سازی قیمت ها، باز هم کیفیت پایین امد.

نوید حبیبی هم می گوید: از مسئولان انتظار داریم وقتی نان را با هدف ارتقای کیفیت تولید افزایش می دهند، نظارت ها را بیشتر کنند تا مردم متوجه آسیب کمتری در این رابطه شوند.وی با بیان اینکه نه تنها نان گران شده و کیفیت آن تغییری نکرده، بلکه در برخی نانوایی ها طول و عرض نان تولیدی و یا وزن چانه ها کمتر شده می افزاید: البته برخی نانوایی ها علاوه بر عرضه نان با کیفیت بالا، توجه به وزن چانه و تولید نان را رعایت می کنند.علاوه بر این مواد مشکلاتی دیگری نیز دراین زمینه وجود دارد که شهروندان از ان گله مندند. از جمله اینکه آرد توزیعی در نانوایی ها کیفیت خوبی دارد ولی چون کارگران برخی از آن ها غیرحرفه ای هستند، نمی توانند نان خود را با کیفیت تولید کنند. نانوایی های برخوردار از کارگران حرفه ای در شهرکرد اکنون نان با کیفیت عالی تولید می کنند. از این رو مسئولان باید در کنار گران کردن آرد و نان، دوره های آموزشی ویژه را برای کارگران نانوایی ها برگزار کنند.

بعضی ها راضی اند

البته تعدادی از ساکنان برخی محلات شهرکرد از نان تولیدی راضی اند. ساکنان یکی از محله های شهرکرد معتقدند نان تولیدی در شهرکرد پس از آزادسازی قیمت ها دارای کیفیت بهتری نسبت به قبل شده و نباید بی توجهی و کیفیت پایین نان در برخی نانوایی ها را به حساب تمامی آنان گذاشت.بنا به گفته این شهروندان مردم باید از نانوایی های با کیفیت خرید کنند تا بقیه نانوایی ها فکر کار خود را کرده و برای جلوگیری از تعطیلی واحدشان، کیفیت نان تولیدی خود را افزایش دهند.

همایون فیروزیار یکی از شهروندان با بیان اینکه گرانی آرد افزایش کیفیت نان را به دنیال داشته اما بازهم برای ارتقای تولید نان کیفی می توان تلاش بیشتری انجام داد می گوید: با این اقدام مردم هم دیگر مانند گذشته در مصرف نان زیاده روی نمی کنند و نان خود را بر مبنای نیازشان تهیه و از هدرروی آن جلوگیری می کنند. یکی دیگر از شهروندان می گوید: آرد توزیعی در نانوایی ها کیفیت خوبی دارد ولی چون کارگران برخی از آن ها غیرحرفه ای هستند، نمی توانند نان خود را با کیفیت تولید کنند.خانم رئیسی با بیان اینکه مسئولان باید در کنار گران کردن آرد و نان، دوره های آموزشی ویژه را برای کارگران نانوایی ها برگزار کنند می افزاید: نانوایی های برخوردار از کارگران حرفه ای در شهرکرد اکنون نان با کیفیت عالی تولید می کنند.

کیفیت آرد مانند سال قبل است

رييس اتحاديه نانوايان شهرکرد با بیان اینکه گرانی نان به دنبال افزایش قیمت گندم و آرد صورت گرفته است می گوید: اکنون کیفیت آرد تحویلی به نانوایان با قبل یکسان بوده و ارتقایی نیافته است.بهار آقا جهان بین با اشاره به اینکه در صورت افزایش کیفیت آرد تحویلی به نانوایان، کیفیت نان تولیدی نیز افزایش می یابد می افزاید: افزایش در کیفیت نان نه تنها باعث رضایتمندی مردم، بلکه سبب افزایش فروش و سود نانوایان هم می شود.

بنا به گفته رييس اتحاديه نانوايان شهرکرد این افزایش قیمت تنها به دلیل بالا رفتن قیمت گندم بوده و ربطی به نانوایان ندارد.وی اظهار می دارد: از سه سال قبل تاکنون علاوه بر بالا رفتن قیمت حامل های انرژی، حمل و نقل و دستمزد نیروی انسانی اما هیچ افزایش قیمتی در تولید نان نداشته ایم.اما نظرات مسئولان ارشد چهارمحال و بختیاری در رابطه با افزایش قیمت نان نیز شنیدنی است. استاندار چهارمحال و بختياري نیز در این باره می گوید: با اجراي مرحله نخست آزاد سازی قیمت آرد و نان در کشور، بايستي كيفيت نان توليدي افزايش يابد، مردم نباید نان بي كيفيت خریداری کنند و در صورت مشاهده عرضه نان با کیفیت پایین موضوع را هر چه سریع تر به بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت اطلاع دهند.

قاسم سلیمانی دشتکی با تاکید بر اینکه نانوایان باید با تولید و عرضه نان با كيفيت بالاتر و هزينه كمتر زمینه رقابت سالم بین خود و جذب مشتري بيشتر را اجرایی کنند می گوید: اعضای کمیسیون آرد و نان و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری باید نظارت بر كيفيت نان توليدي در نانوایی های استان را افزایش دهند. وی با اشاره به اینکه در صورت مشاهده و يا دريافت هرگونه گزارش مبني بر تخلف در زمینه تولید و عرضه نان، با فرد متخلف به شدت برخورد قانونی مي شود می افزاید:بایستی مسئولان مرتبط، به نانوايي هايی كه كيفيت پخت مطلوب ندارند، اخطار دهند و در صورت رعايت نکردن به اخطارها امتياز آنان را باطل کنند.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار چهارمحال و بختیاری نیز با اعلام اینکه قیمت نان در استان 28 و نیم درصد افزایش یافته است می گوید: این افزایش قیمت با هدف افزایش کیفیت نان و جلوگیری از هرگونه تخلف و قاچاق آرد صورت گرفته است.اسماعیل عامری گلستان می افزاید: اکنون 615 پرونده مربوط به تخلفات نانوایی های چهارمحال و بختیاری در تعزیرات حکومتی استان در دست بررسی قرار دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار