کد خبر: 690567
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۲
اگر دولت برنامه جامع بودجه‏ ای-اجتماعی-فرهنگی-حقوقی برای توسعه عدالت آموزشی رده‏ های سنی 5 تا 18 سال طراحی کند، مجلس همدلانه همراهی خواهد کرد

101 نماینده مجلس در نامه‏ ی به دکتر روحانی، از اختصاص سرفصل ویژه «توسعه عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان» در بودجه 94 و برنامه ششم توسعه، حمایت کردند.

در این نامه که امضاکنندگان شاخصی چون احمد توکلی، محمدحسین فرهنگی، علی مطهری، غلامرضا مصباحی‏ مقدم، غلامعلی حدادعادل، علیرضا محجوب، حسین حسین ‏زاده بحرینی، محمدرضا پورابراهیمی، ارسلان فتحی‏ پور و عبد‏الرضا عزیزی دارد، پیشنهاد اختصاص سرفصل ویژه «توسعه عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان» در بودجه 94 و برنامه ششم توسعه، با هدف «دستیابی به سطحی از عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان که در شأن جامعه اخلاق‏ مدار، عدالتخواه، مذهبی و فرهنگ‏دوست ایران باشد»، مطرح شده است.

امضاکنندگان نامه تاکید کرده‏ اند: «اگر دولت برنامه جامع بودجه‏ای_اجتماعی_فرهنگی_حقوقی برای توسعه عدالت آموزشی رده‏های سنی 5 تا 18 سال طراحی کند، قطعا مجلس همراهی همدلانه خواهد داشت. 
امضاکنندگان این نامه (5 عضو هیات رییسه مجلس، 14 عضو کمیسیو نبرنامه و بودجه، 9 عضو کمیسیون اجتماعی، 12 عضو کمیسیون اقتصادی، 8 عضو کمیسیون آموزش‏ و تحقیقات، 5 عضو کمیسیون فرهنگی، 7 عضو کمیسیون تحقیق، 7 عضو کمیسیون امنیت ملی و 34 عضو سایر کمیسیون‏های مجلس)، ضمن ارجاع به سیاست‏های کلی «اقتصاد مقاومتی» (بندهای یک، 3 و 5)، «سیاست‏های جمعیتی» (بندهای 8 و 14 که به «کیفی‏سازی جمعیت» اشاره دارند) و نیز سیاست‏های کلی ابلاغی «تحول‏ آفرینی آموزش‏وپرورش» (به ویژه بندهای 2، 3، 4، 5، 7، 9 و 12)، طراحی برنامه جامع «توسعه عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان» را در راستای سیاست‏های فوق دانسته‏ اند. 
متن مشروح نامه که 15 پیشنهاد کلی را برای محتوای برنامه جامع «توسعه عدالت آموزشی» مطرح کرده، به شرح زیر است:

 

توزیع 101 نماینده امضاکننده 

5 عضو هیات رییسه مجلس 14 عضو کمیسیون برنامه ‏وبودجه 9 عضو کمیسیون اجتماعی

5 عضو کمیسیون فرهنگی 8 عضو کمیسیون آموزش‏ وتحقیقات 12 عضو کمیسیون اقتصادی

7 عضو کمیسیون تحقیق 7 عضو کمیسیون صنایع و معادن 3 عضو کمیسیون اصل 90

7 عضو کمیسیون انرژی 7 عضو کمیسیون کشاورزی 8 عضو کمیسیون عمران

2 عضو کمیسیون بهداشت‏ودرمان یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی 7 عضو کمیسیون امنیت ملی

جناب آقای دکتر روحانی، ریاست محترم جمهور

با سلام و آرزوی موفقیت؛

همان‏گونه که مستحضرید، در سه دهه اخیر شاهد پیشرفت‏ های عظیمی در بهبود وضعیت عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان در سراسر کشور بوده‏ ایم؛ توفیقات ارزشمندی که از سال اول پیروزی انقلاب اسلامی با تاکید معماران انقلاب بر حق دسترسی رایگان آحاد مردم به آموزش عمومی رایگان و باکیفیت آغاز شد و حرکت جهادگونه مردم و سیاست‏گذاران استمرار یافت.

با این وجود، به نظر می‏ رسد که همچنان تا دستیابی به سطحی از عدالت آموزشی کودکان که در شأن جامعه اخلاق‏ مدار، عدالتخواه و فرهنگ‏دوست ایران باشد، فاصله داریم. به ویژه آنکه در سال‏ های متأخر، نرخ پوشش دسترسی کودکان و نوجوانان به آموزش باکیفیت نیز، پس از یک روند صعودی طولانی‏مدت، وضعیت چندان مطلوبی ندارد.

در حال حاضر کم نیستند کودکانی که یا به دلیل موانع اقتصادی یا فرهنگی یا حقوقی از تحصیل بازمانده‏ اند و یا مجبورند در مدارسی ناایمن، فرسوده و دلگیر به تحصیل بپردازند؛ مدارس محرومی که فاقد حداقل امکانات آموزشی، پرورشی، تفریحی و ورزشی بوده و نمی‏توانند ماموریت توسعه انسانی را در حساس‏ترین سال‏های زندگی کودکان کشورمان به شکلی شایسته ایفا کنند.

اگر بخواهیم برنامه‏ ای جامع و عالمانه با دغدغه کاهش پایدار نابرابری‏ های اقتصادی و اجتماعی در کشور طراحی کنیم، قطعا باید حل مشکل فقر کمی و کیفی آموزشی کودکان و دستیابی به نظام آموزشی مطلوبی برای تبدیل کودکان (به ویژه کودکان مناطق محروم کشور) به افرادی توانمند، خلاق، پرنشاط و بالنده را، به‏ عنوان یک مولفه کلیدی در نظر بگیریم که این امر برای شکستن تله «بازتولید فقر»، کاهش پایدار نابرابری‏های اقتصادی و اجتماعی، ارتقای سرمایه اجتماعی و کاهش بزهکاری‏ ها و ناهنجاری‏های اجتماعی، ضروری است.

جناب آقای روحانی؛

ما، جمعی از نمایندگان استان‌های مختلف، به شما پیشنهاد می‏کنیم در سال دوم دولت خود، آغازگر گامی بزرگ و در شأن جامعه اخلاق‏مدار، عدالتخواه، فرهنگ‏دوست و عالم‏پرور ایران، در زمینه توسعه عدالت آموزشی کودکان باشید.

با توجه به اینکه دولت محترم در آستانه تقدیم لایحه بودجه سال 94 و همچنین تدوین برنامه توسعه ششم قرار دارد، ما امضاکنندگان این نامه به جنابعالی پیشنهاد می‏کنیم سرفصل ویژه‏ای تحت عنوان «توسعه عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان» را در بودجه 94 و برنامه توسعه ششم لحاظ فرمایید. پرداختن به ریشه‏ها و پیامدهای اقتصادی، بودجه‏ای، فرهنگی، اجتماعی و حقوقی محرومیت آموزشی کودکان در برنامه ششم و بودجه 94، می‏تواند سنگ بنایی محکم برای «مقاوم‏سازی اقتصادی_ اجتماعی» کشور (در چارچوب سیاست‏های کلی اقتصاد مقاومتی، به‏ویژه بندهای یک، 3 و 5)، کمک به «کیفی‏ سازی جمعیت» (در راستای بندهای 8 و 14 سیاست‏های جمعیتی ابلاغی رهبری در 30 اردیبهشت 93) ایفای نقش در تحقق سیاست‏های تحول‏آفرینی در آموزش‏ وپرورش (به ‏ویژه بندهای 2، 3، 4، 5، 7، 9 و 12 سیاست‏های کلی ابلاغی رهبری در 10 اردیبهشت 92)، و نقش‏ آفرینی در راستای یکی از مهم‏ترین دغدغه‏ های «سند تحول بنیادین آموزش‏ وپرورش» باشد.

با شناختی که از نمایندگان محترم مجلس داریم، مطمئن هستیم که از این حرکت شما در قوه مقننه پشتیبانی خواهد شد.

به نظر ما امضاکنندگان، برخی از فوری‌ترین نیازها جهت شتاب ‏بخشی عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان عبارتند از:

- به رسمیت شناختن «مدارس» به عنوان «کانون اصلی» تمرکز برنامه های محرومیت‏زدایی و توانمندسازی «عالمانه» و «پایدار» در زمینه کاهش فقر آموزشی، فقر سلامت و فقر تغذیه

- اختصاص سهمی ثابت از درآمد «هدفمندی یارانه‏ ها» به‏منظور «توسعه عدالت آموزشی» در رده سنی 5 تا 18 سال

- استفاده کاراتر و مناسب‏تر از مجموعه منابع در اختیار آموزش و پرورش، به ویژه منابع «انسانی» و منابع «مالی»، در راستای تحقق عدالت آموزشی

- کاهش میزان «تمرکز» در مدیریت آموزش و پرورش و حرکت به سمت مدیریت «مدرسه‏ محور»

- کمک به بهبود توزیع مکانی و نیز ارتقای شرایط فیزیکی و کالبدی مدارس دولتی، به نحوی‏که کودکان خانوارهای فقیر و غنی بتوانند از محیط آموزشی مناسب و نشاط‏ بخش برخوردار شوند

- پوشش کامل پیش‏ دبستانی رایگان دولتی برای کلیه کودکان استان‏های محروم با اولویت استان‎های دوزبانه

- زمینه‏ سازی برای دسترسی مناسب‏تر به تکنولوژی‏های اطلاعاتی و ارتباطاتی در مداس مناطق محروم، با هدف تسهیل دسترسی به معلمان خبره ‏تر و آموزش باکیفیت‏ تر

- اصلاح معیار تخصیص «سرانه مدارس»، به صورت اولویت‏ دهی به استان‏ های محروم‏تر، مناطق روستایی و عشایری و مناطق حاشیه ‏نشین شهرهای بزرگ

- برنامه‏ ریزی برای ارتقای توانایی معلمان و آشنایی آنان با موثرترین و جدیدترین روش‏های انتقال مهارت‏های «شناختی» (آشنایی با علوم مختلف) و «غیرشناختی» (مهارت کار تیمی، روحیه پرسشگری، مهارت‏های ارتباطی، اعتماد به نفس و . . .) به دانش ‏آموزان

- برنامه‏ ریزی جهت افزایش «بودجه سیاست‏گذارانه» آموزش ‏وپرورش (بودجه غیرپرسنلی یا همان سرانه مدارس)، و طراحی منابع مالی پایدار برای افزایش رقم فعلی (سالانه 28 هزار تومان برای هر دانش آموز مدارس دولتی)

- توجه بیشتر به اقوام اصيل ايراني و گويش هاي منطقه اي در متون آموزشي

- اصلاح قوانین در راستای عمومی ت‏بخشی به حق ثبت‏ نام کلیه کودکان «متولد» ایران در مدارس دولتی

- جلب مشارکت نهادهای عمومی غیردولتی به ویژه شهرداری‏ها، و نیز تسهیل مشارکت سازمان‏های مردم‏ نهاد در برنامه‏ های کاهش فقر آموزشی کودکان

- توسعه برنامه ارائه تغذیه در کلیه مدارس محروم، و پیوستن ایران به بیش از 60 کشور دارای برنامه مشابه

- طراحی برنامه تولید داده‏های آماری منظم (به تفکیک سن و جنسیت) در زمینه کمیت پوشش آموزشی کودکان، کیفیت مدارس و نیز سطح مهارت‏های «شناختی» و «غیرشناختی» کودکان و نوجوانان 5 تا 18 سال

به امید توفیق روزافزون باریتعالی به شما، در راه آبادانی ایران اسلامی


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
کیانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
0
3
پیشنهاد خوبی است ولی فکر نمیکنم دولت تدبیر وامید از این کارها بکند.
خلقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
0
0
اگر معیشت معلمان نیز مورد توجه بود خوب مشدو
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
0
1
آیا در این پیشنهاد کسی گفت دولت باید حجم کتب اخلاق اسلامی احکام شرعی تفسیر قران تفسیر حدیث بیشتر شود و اگر نیست به کتب درسی افزوده شود؟؟؟؟؟چرا نظام اسلامی نسبت به دروس اسلامی فوق الذکر در مدارس پایه تا دانشگاه کم توجهی هست؟؟؟واسه همین کوتاهی ها هست میبنیم جامعه در دوم خرداد به غیر دلبستگان نظام رای میدهد و در سال 92 به همان شعارها
مصطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
0
0
موافقیم اما باید تا اخرین مرحله کلیه هزینه های مالی و انسانی محاسبه و از استانهای کوچکتر و با منبع درامد کمتر اجرایی شودح
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار