کد خبر: 690565
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۹
در برخی از تماس ها با تابناک سخن از افزایش های متفاوت در قیمت نان در شهرستان های مختلف شکایت می شود. به عنوان مثال برخی از افزایش 70 درصدی قیمت نان سنگک در برخی از شهرستان‌ها گلایه می کنند. برخی از کاهش 100 تا 150 گرمی وزن نان گلایه می کنند.
تابناک نوشت: در روزهای اخیر اقتصاد کشور، با موضوعات مختلفی از جمله پایین آمدن یکباره قیمت نفت‌ و بالا رفتن قیمت دلار در بازار ایران مواجه شده است. در چنین شرایطی که جامعه دچار هیجان و سردرگمی بود، افزایش اسمی 30 تا 34 درصدی قیمت نان، بر این هیجانات افزود و نگرانی‌های مردم را دو چندان کرد. این افزایش قیمت نان ـ که از سوی خود دولت اعمال شد ـ نگرانی‌های زیادی در بین قشرهای کم درآمد به وجود آورده است.

نمایندگان و مسئولان اجرایی کشور در جلسه علنی چندی پیش مجلس شورای اسلامی در تذکری به رئیس جمهور خواستار صدور دستور رسیدگی به علت گرانی نان و عدم پرداخت یارانه نان شدند که موجب فشار مضاعف بر اقشار ضعیف جامعه شده است. البته تاکنون شاهد واکنشی از سوی دولت نبوده ایم.

اگرچه در آینده نزدیک افزایش قیمت بیش از سی درصدی نان تبعات متفاوتی بر قشر کم درآمد جامعه برجای خواهد گذاشت. اما نکته مهمتر از افزایش قیمت ها عدم نظارت بر روی میزان افزایش قیمت ها براساس قانون و نانواها، شاید مهمتر از خود افزایش بیش از سی درصدی قیمت نان است.

در واقع به فاصله چند روز از صدور مجوز گران کردن قیمت نان از سوی دولت، نرخ این کالا به چنان اوضاع سردرگمی رسیده که اگر بگوییم در کشورمان بی‌سابقه ‌است، به نظر سخنی به اغراق نگفته‌ایم؛ اینقدر که اخباری از گرانی ۱۰۰ درصدی و ۲۰۰ درصدی انواع نان از نقاط مختلف کشور به گوش می‌رسد!

حتی در برخی از تماس ها با تابناک سخن از افزایش های متفاوت در قیمت نان در شهرستان های مختلف شکایت می شود. به عنوان مثال برخی از افزایش 70 درصدی قیمت نان سنگک در برخی از شهرستان ها گلایه می کنند. برخی از کاهش 100 تا 150 گرمی وزن نان گلایه می کنند.

این در حالی است که خسرو تاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود که: «کل صنعت نان نیاز به یک جراحی اساسی دارد تا شرایط رقابتی ایجاد کنیم و در این شرایط نان مورد نظر مردم با کیفیت آردهای مشخصی تولید می شود.»

افزایش نامتعادل قیمت نان و همچنین عدم بازرسی و نظارات بر نانواها باعث شده است که میان مردم نارضایتی های فراوانی ایجاد کند. در واقع نان، کالایی است که تمامی قشرهای مردم مخصوصا دهک‌های پایین اقصادی جامعه بخش قابل توجهی از معیشت خود را با آن پاسخ می‌دهند.

انتظار حداقلی مردم از دولت بعد از این همه عدم هماهنگی میان ارکان های مختلف در افزایش قیمت نان رخ داد؛ این است که دولت نظارت مناسبی بر کیفیت و میزان کمی نان داشته باشد که اجحافی در حق مردم نشود.

و از طرف دیگر، با توجه به اینکه در چند ماه گذشته، قیمت آب، برق، بنزین و سایر حامل‌های انرژی نیز افزایش یافته است، در حالی که هیچ افزایشی در میزان یارانه دریافتی دهک‌های پایین درآمدی مشاهده نمی‌شود. دولت در یک اقدام شجاعانه با حذف دهک های پردرآمد و مشخص، میزان یارانه نقدی دهک های کم درآمد را برای جبران بخشی از افزایش قیمت های اخیر در کالاهای مختلف افزایش دهد.



غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
کیانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
0
2
عیب نداره از دولت تدبیر وامید نباید بیش از این انتظار داشت. این هیچی نیست از بد بختیهای بعدی دولت تدبیر وامید بترسید.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
0
1
در همه اخبار منتشره افزایش قیمت نان را سی تا چهل درصد عنوان میشود در صورتی که قیمت نان سنکگ در شیراز صد در صد افزایش یافته اما در هیچ رسانه ای عنوان نمیگردد.
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
0
2
با سلام
به نظر می رسد افزایش قیمتها و نابسامانیهای موجود در بازار به علت عدم توجه کافی وزارت صنعت, معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به موضوع نظارت و بازرسی در سطح بازار می باشد.
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
0
1
عزیزان درست میشه
از قدیما می گفتن: آدمها تو سختی ها ساخته میشن
حالا چرا اینقدر سخت می گیرید نمیدانم والله
حالا نان نخوریم چی میشه مگه
مگه انسانها از دوره نخستین خلقت نان می خوردند
طبق کشفیات بیشتر عزیزان دروان پارینه سنگی گوشت و گردو و ماهی و از این جور چیزا میل می کردند حالا دوستان در پس پرده گرانی نان از گوشت کیلویی 30000 تومان و گردوی 50000 تومانی نوش جان کنند.
اینهم نظر خراباتی ما بود!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
0
0
تیتر درست: دولت نانواها را مجبور به کم فروشی کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار