کد خبر: 688849
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲
صد و شصت و ششمین نشست اوپک امروز (پنجشنبه، ششم آذرماه) در وین، پایتخت اتریش برگزار شد و عبدالرحمان عطهر الهیریش، معاون نخست وزیر لیبی و رئیس هیئت اعزامی لیبی، ریاست این نشست را بر عهده داشت.
ایسنا: صد و شصت و ششمین نشست اوپک امروز (پنجشنبه، ششم آذرماه) در وین، پایتخت اتریش برگزار شد و عبدالرحمان عطهر الهیریش، معاون نخست وزیر لیبی و رئیس هیئت اعزامی لیبی، ریاست این نشست را بر عهده داشت.

به گزارش  دبیرخانه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، در این نشست، به عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق به دلیل انتصاب وی به مقام وزارت نفت عراق تبریک گفته شد و از عبدالکریم العیبی، وزیر پیشین نفت عراق به علت فعالیتهایش در اوپک قدردانی شد.

در این نشست دیزانی الیسون مادوکه، وزیر نفت نیجریه به عنوان رئیس دوره ای اوپک برای یک سال، از اول ژانویه ٢٠١٥، انتخاب شد. همچنین، محمد بن صالح الساده، وزیر صنعت و انرژی قطر به عنوان نایب رئیس اوپک در سال آینده میلادی انتخاب شد.

در ادامه، گزارشهای دبیر کل اوپک درباره چشم انداز بازارهای جهانی نفت خام، گزارش هیات کمیسیون اقتصادی اوپک و دیگر گزارش‌های واحدهای اداری اوپک مورد بررسی اعضا قرار گرفت.

این نشست همچنین موضوعهایی همچون تحولات مسائل زیست محیطی چندجانبه، وضع تعاملات مستمر اوپک با اتحادیه اروپا در زمینه انرژی، استمرار همکاری این سازمان با مجمع جهانی انرژی، آژانس بین المللی انرژی، گروه٢٠ و روسیه را مورد توجه قرار داد.

اعضای اوپک، در این نشست گزارش دورنمای بازار نفت ارائه شده از سوی دبیر کل، به ویژه پیش بینی های مربوط به عرضه و تقاضای نفت در سه ماه نخست، دوم، سوم و چهارم سال ٢٠١٥ با تاکید بر نیمه نخست سال و چشم انداز اقتصادی سال ٢٠١٥ را مورد توجه قرار دادند.

در این کنفرانس تأکید شد اگرچه پیش بینی می شود تقاضای نفت در سال ٢٠١٥ افزایش یابد، اما این افزایش با رشد یک میلیون و ٣٦٠ هزار بشکه تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک جبران می شود.

با توجه به کاهش سریع قیمت نفت در ماههای گذشته، اعضای اوپک تصمیم گرفتند که ثبات قیمتهای نفت در سطحی که بر رشد اقتصادی جهان تاثیر منفی نگذارد و درآمد کافی را برای تولیدکنندگان به همراه داشته باشد و سرمایه گذاری های آینده را تضمین کند، برای اقتصاد جهانی مناسب است.

در این نشست ١٢ کشور عضو اوپک درباره حفظ سقف تولید اوپک در سطح روزانه ٣٠ میلیون بشکه به اجماع رسیدند.

در این نشست همچنین تأکید شد که اعضای سازمان در صورت نیاز، برای تضمین ثبات بازار و بهای مناسب نفت برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، گام‌های لازم را خواهند برداشت و به سرعت به تحولات مؤثر بر نظم بازار نفت، واکنش نشان خواهند داد.

با توجه به توافق اعضای اوپک برای در نظر داشتن تحولات و مخاطرهای اینده اقتصاد جهانی، در نشست امروز از دبیرکل اوپک خواسته شد تا بر نظارت دقیق خود بر تحولات عرضه و تقاضای بازارها و عوامل غیر اساسی ادامه دهد و اعضا را از شرایط موجود مطلع کند.

وزیران نفت اوپک همچنین برنارد مومر، نماینده ونزوئلا هیئت عامل ونزوئلا، را به عنوان رئیس هیات عامل اوپک در سال ٢٠١٥ منصوب کردند، همچنین، احمد مسیلی، نماینده الجزایر در هیئت عامل اوپک برای همین مدت به عنوان جانشین وی انتخاب شد.

اعضای اوپک تصمیم گرفتند که عبدالله سالم البدری، برای یک دوره ٦ ماهه دیگر تا پایان دسامبر ٢٠١٥ به سمت دبیرکلی اوپک باقی بماند. از سوی دیگر، بودجه این سازمان برای سال ٢٠١٥ میلادی به تصویب اعضای اوپک رسید.

در این نشست همچنین تصمیم گرفته شد که نشست آینده این سازمان در پنجم ژوئن ٢٠١٥ (جمعه، ١٥ خردادماه ١٣٩٤) مقر دائمی این سازمان در وین برگزار شود.

در پایان نشست، اوپک بار دیگر از دولت و مردم اتریش و همچنین مقامهای شهر وین برای پذیرایی و استقبال گرم تشکر و قدرانی کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار