کد خبر: 688787
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶
اعتراضات حقوق بشری در شهرهای آمریکا
اعتراضات در شهر فرگوسن در ایالت «میسوری» آمریکا بار دیگر بالا گرفته و این‌بار شدید تر از پیش، می‌رود بنیان‌های دموکراسی و آزادی در آمریکا را زیر سؤال ببرد.
فارس: شهر فرگوسن آمریکا بار دیگر از روز گذشته (سه شنبه) شاهد ناآرامی‌های گسترده است. شهرهای دیگر آمریکا نیز در همراهی با مردم فرگوسن به خیابان‌ها ریخته‌اند.

مردم نسبت به رأی دادگاه در تبرئه مأموری که پیش ازین یک جوان سیاهپوست را با گلوله کشته بود، خشمگین هستند.

به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، «مایکل براون» جوان 18 ساله اهل فرگوسن در 9 آگوست گذشته در حالی به اتهام سرقت یک بسته سیگار از یک مغازه تحت تعقیب قرار گرفت و دقایقی بعد به ضرب گلوله پلیس کشته شد، که سلاحی در دست نداشت و به گفته شاهدان به علامت تسلیم دستهای خود را بالای سر گرفته بود. از همان زمان بود که اعتراضات در این شهر بالا گرفت. سیاهپوستان آمریکا این اقدام پلیس و اکنون تبرئه دادگاه را نمونه بارز تبعیض نژادی و ظلم علیه سیاهپوستان می‌دانند.

70 درصد جمعیت با 21 هزار نفری شهر فرگوسن را سیاهپوستان تشکیل داده اند، اما نسبت مأموران سیاه پوست به مأموران سفید پوست در این شهر 3 مامور سیاه در مقابل 50 مأمور سفید پوست است.

پلیس تا مدت‌ها سعی کرد هویت پلیس قاتل را پنهان نگه دارد، اما نهایتا معلوم شد که یک مأمور سفید پوست دست به این قتل زده است و به هنگام تیراندازی، طرفین رو در روی هم قرار گرفته بودند و جوان سیاهپوست کشته شده نیز مسلح نبوده است.

اعتراضات شهر فرگوسن باعث شده است تا پلیس به فکر تجدید نظر در سطح مسلح ساختن مأموران بیفتد و از این رو در فکر تصویب قوانینی است که حمل سلاح توسط مأموران را با محدودیت مواجه کند. پس از 11 سپتامبر 2001 اختیارات گسترده‌ای به مأموران برای حمل انواع اسلحه به بهانه مبارزه با تروریسم داده شده است.

حکم دادگاه که «دارن ویلسون» قاتل براون جوان سیاهپوست را تبرئه کرد، موجب شده تا این شهر بار دیگر شاهد از سرگیری اعتراضات باشد. ویلسون روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی گفت با تیراندازی به ویلسون به «وظیفه خود» عمل کرده است.

در همراهی با معترضین شهر فرگوسن، مردم واشنگتن و نیویورک و دیگر شهرها نیز به خیابان‌ها آمده‌اند. تظاهر کنندگان، تابلو نوشته‌هایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: «همدردی با مردم فرگوسن»، « تروریسم نژادپرستانه پلیس را متوقف کنید»، « عدالت برای مایکل براون»، و «پلیس نباید در این کشور هر 48 ساعت یک جوان سیاهپوست را به قتل برساند»

اعتراضات گسترده و درگیری‌های خشونت آمیز علیه نوع رفتار پلیس و تبعیض نژادپرستانه در شهرهای آمریکا افزایش پیدا کرده و این موضوع باعث نشده است که وزیر دادگستری آمریکا استعفا دهد.

مایکل براون... نفر بعدی کیست؟

قصه مایکل براون که باعث بروز اعتراضات خشونت آمیز در آمریکا شده است، اولین و آخرین آن نبوده است و پیش از این بارها نمونه‌هایی از این دست اتفاق افتاده است.

در ما ژانویه گذشته، عده ی زیادی از مأموران پلیس بر سر یک مرد سیاهپوست می‌ریزند و طبق ویدئویی که از این صحنه به بیرون درز پیدا کرد، مأموران در حالی که این فرد سیاهپوست به آسم مبتلا بود، گلوی وی را به سختی فشار دادند و کار به جایی رسید که این فرد 43 ساله سیاهپوست دچار خفگی شد و در بیمارستان جان سپرد.

همچنین پس از یک هفته از قتل «مایکل براون» یک جوان سیاهپوست دیگر نیز توسط پلیس کشته شد. در تاریخ 20 آگوست فیلمی منتشر شد که نحوه قتل یک جوان سیاهپوست دیگر توسط پلیس را فاش می‌ساخت. در 8 اکتبر بازهم یک جوان سیاهپوست با 17 گلوله پلیس کشته می‌شود.

مؤسسات حقوق بشری در باره خشونت پلیس علیه سیاهپوستان ابراز نگرانی کرده و از افراط پلیس در بکارگیری زور با عنوان نقض حقوق بشر یاد می‌کنند.

سیاهپوستان در آمریکا تحت دیگر تبعیض‌ها از لحاظ اقتصادی و اجتماعی نیز قرار دارند و به عنوان قشر فقیر جامعه آمریکا شناخته می شوند و با روی کار آمدن باراک اوباما نیز تغییری در وضع آن‌ها شکل نگرفته است.

تمامی این حوادث و اعتراضات، سؤالات زیادی را حول این موضوع شکل می‌دهد که چگونه است که با وجود اقدامات ضد حقوق بشری در آمریکا، دولت واشنگتن به خود اجازه می‌دهد به بهانه حقوق بشری همواره در کشورهای دیگر دخالت کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار