کد خبر: 688772
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹
بازپخش نسخه اصلاح شده «كوچك جنگلي» 30 سال پس از توليد
شبكه «آي فيلم» كه در سال‌هاي اخير با بازپخش سريال‌هاي محبوب تلويزيوني اعتماد بسياري از مخاطبان رسانه ملي را به خود جلب كرده، چندي روزي است با پخش سريال كوچك جنگلي، مخاطبان تلويزيون را به سال‌هاي دهه 60 و زمان پخش اوليه سريال برده است.
سپيده آماده
شبكه «آي فيلم» كه در سال‌هاي اخير با بازپخش سريال‌هاي محبوب تلويزيوني اعتماد بسياري از مخاطبان رسانه ملي را به خود جلب كرده، چندي روزي است با پخش سريال كوچك جنگلي، مخاطبان تلويزيون را به سال‌هاي دهه 60 و زمان پخش اوليه سريال برده است.
30 سال پيش و در سال 63 بود كه طرح ساخت كوچك جنگلي در دست مديران گروه فيلم و سريال آن روزهاي تلويزيون قرار گرفت. «ناصر تقوايي» فيلمنامه كوچك جنگلي را با نگاهي به داستان «مردي از جنگل» نوشته احمد احرار نوشته بود، در ابتداي كار قرار بود كارگرداني اين پروژه هم بر عهده خود ناصر تقوايي باشد اما وسواس بيش از حد تقوايي بر سر ساخت سريال باعث شده بود كه در دوران كارگرداني او تنها ۴۰ تا ۵۰ دقيقه از كار فيلم‌برداري شود.
طولاني شدن پروسه توليد از سوي تقوايي مديران آن روزهاي رسانه ملي را بر آن داشت كه بهروز افخمي را كه يكي از مديران گروه فيلم و سريال تلويزيون هم بود، براي كارگرداني اين مجموعه تاريخي در نظر بگيرند. شايد يكي از مهم‌ترين نكات اثر بيگ پروداكشن كوچك جنگلي، حضور نعمت حقيقي فيلمبردار باتجربه سينما و تلويزيون بود، همكاري موفقي كه در ديگر آثار افخمي مانند عروس و شوكران هم ادامه پيدا كرد.
داستان سريال كوچك جنگلي از دوره اول قيام ميرزا كوچك خان و شكل‌گيري فيلم و هيئت اتحاد اسلام كليد مي‌خورد تا ورود نيروهاي تيمور تاش به رشت و راهپيمايي طولاني جنگلي‌ها به سمت شرق گيلان كه منجر به تسليم شدن حاج احمد كسمايي و اعدام دكتر حشمت شد ادامه پيدا مي‌كند و سريال در همين نقطه تمام مي‌شود. دوره دوم قيام جنگل كه دوستي ميرزا با قواي بلشويكي و اعلام حكومت جمهوري و حوادث بعد از آن تا كشته‌شدن ميرزا است، در اين سريال وجود ندارد.
سريال كوچك جنگلي يكي از سريال‌هاي تاريخي و فاخري بود كه در دهه 60 و در كنار مجموعه‌هاي هزار دستان و سلطان و شبان بر صفحه جادويي تلويزيون نشست، دهه‌اي كه در آن فيلم‌سازان براي ساخت پروژه‌هاي فاخر، سوژه‌اي تاريخي و ملي و ميهني را در نظر مي‌گرفتند و نتيجه‌اش هم مي‌شد آشنايي مخاطبان رسانه ملي با اين شخصيت ها. باز پخش چنين سريال‌هايي 30 سال پس از پخش اوليه‌شان در شبكه‌ آي فيلم باعث مي‌شود كساني كه در آن سال‌ها هنوز به دنيا نيامده بودند يا آنقدر كم سن و سال بودند كه دركي از تماشاي چنين سريال‌هايي نداشتند، اين روزها بتوانند در زمان‌هاي فراغت پاي تماشاي دلاوري‌هاي بزرگمردي بنشينند كه مبارزه‌اش عليه استبداد و در نهايت شهادتش در اين راه تا ابد در گوش تاريخ وطني كه بر پايه خون دلاور‌مرداني چون او پا برجا است، باقي بماند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار