کد خبر: 688765
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۱
روابط عمومي وزارت صنعت، معدن و تجارت طي جوابيه‌اي اعلام كرد
اگرچه امضاي وزير پاي صدور يك مجوز از سوي زيرمجموعه‌اش عجيب است اما قانوني است.
اگرچه امضاي وزير پاي صدور يك مجوز از سوي زيرمجموعه‌اش عجيب است اما قانوني است.
به گزارش «جوان»، روابط عمومي وزارت صنعت، معدن و تجارت طي جوابيه‌اي اعلام كرد كه شركت فيليپ موريس براساس تصميم كميته تخصصي مستقر در وزارت امور خارجه، شركت صهيونيستي نيست و لذا خريد و فروش و مراوده با اين شركت آزاد است. بنابراين گزارش تا پيش از اين، شركت مذكور به دليل همين اتهام اجازه فعاليت در ايران را نداشته و سيگارهاي وارداتي اين كمپاني عمدتاً‌ از راه‌هاي قاچاق وارد كشور مي‌شده است ولي از تاريخ 30/6/93 اين شركت غيرصهيونيستي شناخته شده است.
متن جوابيه وزارت صنعت كه در پاسخ به گزارش «جوان» و با تيتر دود قاچاق سيگار از كنده وزارتخانه بلند مي‌شود، در روز 19/8/93 چاپ شده و وفق قانون مطبوعات بايد چاپ شود به شرح زير است.
1- انحصار مجوز واردات سيگار مارلبرو به يك شركت
 شركت‌هاي صاحب برند معروف بعضاً براي بازاريابي و حضور در يك كشور از يك و يا چند نماينده براي فروش و توزيع كالاهاي خود بهره مي‌برند. مجوز صادره مركز برنامه‌ريزي دخانيات براي نماينده رسمي اين شركت بوده است فلذا چنانچه سازنده، نمايندگي‌هاي ديگري را معرفي كند آنها هم مي‌توانند براساس ضوابط مدنظر درخواست خود را ارائه دهند و بررسي مي‌شود و طبق ضوابط اقدام خواهد شد. بنابراين هيچ انحصاري وجود ندارد و هر كسي كه بتواند نمايندگي سازنده را داشته باشد مي‌تواند درخواست خود را ارائه نمايد.
از نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت هيچ محدوديتي در مجوز دادن به نمايندگي‌هاي شركت‌هاي بين‌المللي نيست و در صورتي كه يك برند به يك يا چند شركت نمايندگي بدهد اين وزارتخانه هم به آنان مجوز مي‌دهد اما معمولاً برندهاي بين‌المللي در كشورها به يك شركت نمايندگي مي‌دهند.
 2- صهيونيستي بودن شركت فيليپ موريس
 براساس تبصره 1 ماده 8 قانون حمايت از انقلاب اسلامي مردم فلسطين، مصوبه مجلس شوراي اسلامي كميته‌اي تخصصي تشكيل شده و شركت‌ها و افراد صهيونيستي مشخص و اعلام مي‌شوند. در اين تبصره آمده است.
«كميته‌اي تخصصي مركب از وزارتخانه‌هاي امور خارجه، امور اقتصادي و دارايي، بازرگاني، اطلاعات، نفت، بانك مركزي و سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران تشكيل مي‌شود كه فهرست كامل شركت‌ها و مؤسسات صهيونيستي در سطح جهان و فهرست اشخاص حقيقي و حقوقي موضوع تحريم را به صورت شفاف ظرف دو ماه پس از تصويب اين قانون ارائه كند و به صورت ساليانه و يا حسب ضرورت به روزرساني نمايد.
دبيرخانه اين كميته در وزارت امور خارجه مستقر مي‌باشد و وزارت صنعت، معدن و تجارت طي نامه‌اي رسمي از اين كميته درخواست كرد تا نظر تخصصي خود را در خصوص صهيونيستي بودن شركت فيليپ موريس اعلام نمايد. اين كميته در تاريخ 16/6/93 تشكيل جلسه داد و سپس طي نامه‌اي رسمي در تاريخ 30/6/93 به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد مستنداتي دال بر صهيونيستي بودن شركت فيليپ موريس وجود ندارد.
لذا با توجه به صراحت قانون مبني بر ملاك بودن نظر اين كميته، وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به صدور مجوز نموده است.
3- دليل اعطاي مجوز واردات و توليد داخل محصولات شركت فيليپ موريس
صدور مجوز واردات و توليد داخل محصولات شركت فيليپ موريس(سيگار مارلبرو و باند استريت) در راستاي اجراي بند 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه به شرح زير بوده است و در مجوز صادره نيز صراحتاً‌ به اجراي اين ماده قانوني اشاره شده است.
در تبصره 3 قانون آمده است: ممنوعيت ورود كالاهاي غير ضروري در طي برنامه پنجم براي سيگار لازم‌الاجرا نيست. دولت مكلف است اقدامات لازم را مشتمل بر كاهش مصرف، توليد سيگار خارجي معتبر با نشان تجاري اصلي در داخل كشور مشروط بر تعهد شركت مذكور به عدم واردات را به عمل آورد به نحوي كه تا پايان برنامه، توازن توليد در داخل با مصرف برقرار گردد.
لازم به ذكر است كه در 5/2 سال اول قانون برنامه پنجم توسعه اقدام مؤثري براي اجرايي شدن تبصره 3 قانون صورت نگرفته بود و از يك سال قبل با پيگيري مناسب به عمل آمده از مجموعه واردكنندگان رسمي 14 ميليارد نخ سيگار، تعهدات لازم جهت اجراي تبصره 3 اخذ و براي حدود 10 ميليارد نخ وارداتي مجوزهاي لازم جهت ايجاد خطوط توليد در داخل كشور صادر شده است و اجراي كامل قانون به صورت مستمر در حال پيگيري مي‌باشد.
در مجوز صادر شده، شركت مذكور متعهد گرديد در اجراي تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه از كمپاني توليدكننده و مالك برند، برنامه و تعهد توليد در ايران ظرف دو سال از آغاز واردات را اخذ و به مركز ارائه نمايد.
 4- توجه به سلامت عمومي مردم و اجراي قانون
 قطعاً كالايي كه به صوت رسمي وارد مي‌شود از نظر ضوابط استاندارد و بهداشت بهتر قابل كنترل است تا كالايي كه به صورت قاچاق وارد مي‌شود و هيچ نظارتي بر آنها نيست.
به دليل واردات غيررسمي محصولات شركت فيليپ موريس (قاچاق) به كشور علاوه بر مخاطرات مضاعفي كه براي سلامت مصرف‌كنندگان دارد موجب عدم وصول حقوق دولت مطابق قوانين مربوطه شده است، لذا صدور اين مجوز علاوه بر اجراي تكليف قانون برنامه پنجم توسعه موجب احقاق حقوق دولت و كنترل مشخصات محصولات وارداتي در گمركات به لحاظ رعايت استانداردها مي‌گردد. هم اكنون وقتي محصول دخاني به صورت رسمي وارد شود در گمركات كشور كارشناسان با نمونه‌برداري، كاملاً بر كيفيت و بهداشتي بودن محصولات نظارت مي‌كنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبدالله منتقد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
0
راست ميگه !! حتما واردات سيگار مارلبورو در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي است !!! خوب برخي از مسئولين توصيه به كشيدن قليان مي كنند . سيگار كه چيزي نيست . اين امضا ها ميزان صداقت دولت در سخنانش در خصوص اطاعت از مقام معظم رهبري را نشان مي دهد !!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار