کد خبر: 688754
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۸
توجه به جمعيت 15 ميليون نفري مناطق محروم با اجراي فاز دوم بسته بهداشتي طرح تحول سلامت
سيماي بهداشتي طرح تحول سلامت هم كم‌كم دارد رخ نشان مي‌دهد.
زهرا چيذري
سيماي بهداشتي طرح تحول سلامت هم كم‌كم دارد رخ نشان مي‌دهد.
با رونمايي بسته‌هاي تأمين مراقبت‌هاي اوليه سلامت در حاشيه شهرها و سكونتگاه‌هاي غيررسمي و شهرهاي ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر جمعيت در ستاد وزارت بهداشت، فاز دوم برنامه بهداشتي طرح تحول سلامت كليد خورد تا 10 ميليون و 100 هزار نفر جمعيت حاشيه‌ شهرها و 4 ميليون و 400 هزار نفر جمعيت شهرهاي كوچك وارد شبكه بهداشت و مراقبت‌هاي اوليه ‌شوند و مناطق محروم هم سهم خود را از طرح تحول دريافت كنند.

روز گذشته معاون بهداشتي وزارت بهداشت در حاشيه نشست عملياتي كردن مراقبت‌هاي اوليه سلامت در حاشيه شهرها و شهرهاي كوچك گفت: در طرح تحول حوزه بهداشت شش برنامه داريم كه يكي از آنها خدمت‌رساني به مردم حاشيه شهرها و سكونتگاه‌هاي غيررسمي است. به باور وي اين مناطق تا به حال به رسميت شناخته نمي‌شد، با اين حال وزارت بهداشت در برنامه تحول، بهداشت حاشيه شهرها را يكي از اولويت‌ها بعد از روستاها قرار داده است. بنا به اظهار دكتر علي‌اكبر سياري اين برنامه براي جمعيت 10 ميليون و 100 هزار نفر در حاشيه شهرها و 4 ميليون و 400 هزار نفر جمعيت شهرهاي 20 تا 50 هزار نفر از امروز اجرايي مي‌شود.

تغيير جهت طرح تحول به سمت قانون

مطابق قانون، يك درصد ارزش افزوده‌اي كه مجلس به طرح تحول اختصاص داده بايد براي مناطق محروم و شهرهاي زير 20 هزار نفر جمعيت اختصاص يابد. از سوي ديگر نيز يكي از جدي‌ترين انتقادات كارشناسان نسبت به طرح تحول سلامت درمان‌محور بودن و فاصله گرفتن از مباحث بهداشتي بود. حالا اما انگار سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي همانگونه كه گفته بود گوشش براي شنيدن انتقادات به طرح تحول سلامت باز است و هرچند وزارت بهداشت بر ادامه طرح عزمي جدي دارد اما اجراي فاز دوم بسته بهداشتي طرح تحول و توجه به بهداشت و سلامت مناطق محروم و حاشيه‌نشين‌ها از حركت طرح تحول به سمت و سوي اصلاح كمبودها حكايت دارد.

تشكيل پرونده براي خانواده
اجراي فاز جديد بسته بهداشتي طرح تحول انگار يك جورهايي مقدمه‌اي بر اجراي طرح قديمي پزشك‌خانواده به شمار مي‌آيد. معاون بهداشتي وزير بهداشت درباره كم و كيف اجراي اين بسته‌هاي بهداشتي گفت: بايد اطمينان پيدا كنيم كه مردم در حاشيه شهرها مراقبت‌هاي اوليه را دريافت مي‌كنند به همين دليل درصدد تكميل شبكه بهداشتي سلامت هستيم و محور كار ما با كارشناسان مراقبت سلامت است. به گفته سياري هر كارشناس مراقبت سلامت 4 هزار نفر را پوشش ‌مي‌دهد و مراقبت‌هاي اوليه به صورت ادغام يافته و فعال ارائه مي‌شود. در صورت نياز هم با انجام مراقبت‌هاي فردي بيمار به پزشك ارجاع داده مي‌شود.

بنا به تأكيد معاون وزير بهداشتي همچنين تمام اقدامات انجام شده به صورت رايگان خواهد بود اما خريد خدمت از بخش خصوصي انجام گرفته و اعتباري كه دولت پيش‌بيني كرده از همان اعتبار برنامه پزشك خانواده شهري است.

يه گفته معاون بهداشتي وزارت بهداشت همچنين هر چهار پايگاه سلامت تحت پوشش يك مركز سلامت قرار مي‌گيرد. در اين مراكز، دو پزشك، يك كارشناس تغذيه، يك كارشناس سلامت روان، يك كارشناس بهداشت محيط و يك پايگاه زميني در نظر گرفته شده است، به طوري كه خدماتي كه از مركز سلامت به اين پايگاه ارجاع مي‌شود، مورد نظارت و مديريت قرار مي‌گيرد و جمعيتي كه تحت پوشش اين مراكز خواهد بود 30 تا 50 هزار نفر است.  سياري خاطرنشان كرد: از اين طريق اطمينان پيدا مي‌كنيم كه مردم تحت پوشش مراقبت‌هاي اوليه قرار گرفته‌اند، ضمناً براي هر خانوار يك پرونده سلامت تشكيل مي‌شود كه در آينده به صورت الكترونيك خواهد بود. همچنين در قالب اين طرح به مردم خدمات كارشناسي در سطوح اوليه بهداشت ارائه مي‌شود.

سنگ بناي ساماندهي سكونتگاه‌هاي غيررسمي

نهادن سنگ بناي توسعه پايدار در حاشيه شهرها هدفي است كه سياري براي اجراي فاز دوم طرح بسته بهداشتي طرح تحول سلامت برمي‌شمرد. به گفته وي وزارت بهداشت تصميم دارد سكونتگاه‌هاي غيررسمي را كه سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته بود، ساماندهي كند. در اين راستا وزارت نيرو، وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، وزارت راه و وزارت كشور بايد در اين طرح همكاري داشته باشند چون خدمات ارائه شده فقط بهداشتي نيست و سلامت در تمام ابعاد بهداشتي، رواني و اجتماعي را در بر خواهد گرفت.

سياري افزود: در واقع همان خدماتي كه در روستا به طور فعال ارائه مي‌كرديم، در قالب اين طرح، در شهرها نيز ارائه خواهيم كرد. منتها اين خدمات با نيازها در سطح شهرها همخواني دارد و به وسيله كاردان و كارشناس در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي، بيماري‌هاي مزمن و بيماري‌هاي واگير ارائه خدمت خواهد شد. وي تكميل اين شبكه‌هاي بهداشتي در حاشيه شهرها را در راستاي برنامه پزشك خانواده عنوان كرد و گفت: اين برنامه‌ها يك ساختار و شبكه را تكميل مي‌كنند. همچنين كارگاه سلامت كه براي 12 هزار و 500 نفر ديده شده چهار كارشناس مراقبت سلامت در اين پايگاه‌ها مستقر مي‌شوند.

به گفته معاون بهداشتي وزارت بهداشت، بسته‌هاي خدمتي و آموزشي اين طرح تعريف شده و مربيان بهورزي از 15 آذر در اين راستا در تهران آموزش خواهند ديد. در اين طرح در حاشيه شهر 2 هزار و 500 كارشناس مشاركت دارند و در شهرهاي بين 20 تا 50 هزار نفر به ازاي هر 4 هزار نفر يك كارشناس در پايگاه‌هاي سلامت مستقر مي‌شود و به ارائه خدمت مي‌پردازد. اما فعلاً مراقبت‌هاي اوليه در سطح اول اجرا خواهد شد و در سطوح برنامه بسته درمان‌هاي تكميلي براي بيماران نيازمند اين خدمات، تعريف مي‌شود. حالا بايد ديد بسته بهداشتي طرح تحول سلامت چه تحولي را در زندگي و سلامت مردم حاشيه‌نشين و مناطق محروم ايجاد مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار