کد خبر: 688546
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۹
پليس سفيد پوست تبرئه شد
به دنبال رأي هيئت منصفه دادگاهي در فرگوسن مبني بر عدم اعلام جرم و تبرئه افسر پليسي كه يك سياهپوست 18 ساله را در اين شهر كشته بود، هزاران سياهپوست در اعتراض به اين رأي در 90 شهر امريكا از جمله فرگوسن، لس‌آنجلس، نيويورك و واشنگتن تظاهرات خشونت‌آميز برگزار كردند. به دليل اعتراضات گسترده، گارد ملي امريكا نيز به حالت آماده‌باش درآمده است.
به دنبال رأي هيئت منصفه دادگاهي در فرگوسن مبني بر عدم اعلام جرم و تبرئه افسر پليسي كه يك سياهپوست 18 ساله را در اين شهر كشته بود، هزاران سياهپوست در اعتراض به اين رأي در 90 شهر امريكا از جمله فرگوسن، لس‌آنجلس، نيويورك و واشنگتن تظاهرات خشونت‌آميز برگزار كردند. به دليل اعتراضات گسترده، گارد ملي امريكا نيز به حالت آماده‌باش درآمده است.

زماني كه فرماندار شهر فرگوسن در ايالت ميسوري امريكا 10 روز پيش در اين منطقه حالت فوق‌العاده اعلام كرد تا جلوي اعتراضات احتمالي سياهپوستان را پس از اعلام رأي دادگاه دارن ويلسون، قاتل مايكل براون نوجوان سياهپوست امريكايي بگيرد، از همان ابتدا نشان داد كه رأي دادگاه به نفع پليس سفيد پوست خواهد بود. خانواده مايكل براون و سياهپوستان پس از سه ماه منتظر بودند تا بلكه دادگاه فرگوسن پليس قاتل را محكوم كند تا مرهمي بر زخم‌هاي سياهپوستان باشد اما برخلاف انتظارها رأي دادگاه به نفع دارن ويلسون بود و اعلام اين حكم خشم سياهپوستان را برانگيخته و بار ديگر اعتراضات خشونت‌آميز را به شهرهاي امريكايي بازگردانده است. «مايكل براون» تابستان گذشته توسط پليس سفيد پوست در شهر فرگوسن، به قتل ‏رسيد و دوشنبه شب دادگاه ايالت ميسوري حكم بي‌گناهي اين افسر پليس را صادر كرد. ‏ بخش زيادي از جامعه سياه‌پوستان منطقه خواهان ايراد اتهام و پيگرد قانوني دارن ويلسون هستند.

 با اين همه، هيئت منصفه دادگاه فرگوسن اعلام كرد كه شواهد براي ايراد اتهام و تعقيب قانوني ويلسون كافي نيست و اين مأمور پليس براي دفاع از خود اقدام به تيراندازي كرده است. دادستاني ميسوري هم گفت كه براساس تصميم هيئت منصفه، پرونده ويلسون براي محاكمه به دادگاه ارجاع نخواهد شد. به گزارش فارس، صدور چنين حكمي از سوي دادگاه ميسوري، موجبات خشم مردم فرگوسن را برانگيخت و منجر به اعتراضات گسترده خياباني ‏و درگيري مردم و پليس شد. با صدور اين حكم معترضان در شهر فرگوسن به شورش خشونت‌آميز و غارت اموال و مغازه‌ها دست زده‌اند. دود و آتش شهر فرگوسن را فراگرفته كه گويي جنگ خياباني در اين منطقه شكل گرفته است.

بعضي از اين اعتراض كنندگان پرچم امريكا را به آتش كشيدند؛ شدت اين درگيري‌ها مانند ‏ناآرامي‌هاي ماه آگوست سال جاري در سطح بالايي اعلام شده است. ‏ به گزارش خبرگزاري رويترز، جمعيت خشمگين شهر فرگوسن اطراف ايستگاه پليس جمع شده و به حكم دادگاه در بيگناه شناختن ‏دارن ويلسون، اعتراض داشتند. ‏ اين اعتراضات درحالي است كه در طول چند ماه اخير دو نوجوان بدون سلاح و سياه پوست امريكايي، «مايكل بروان» و «وندريك مايرس» به فاصله دو ماه ‏در ايالت ميسوري توسط افسران پليس سفيد پوست با شليك‌هاي مكرر به قتل رسيدند و با رأي ديروز دادگاه ايالت ميسوري، ‏اولين پليس قاتل بيگناه شناخته شد. ‏

از طرفي، اين تصميم هيئت منصفه البته به معناي بي‌گناهي كامل دارن ويلسون نيست و پرونده وي هم اينك تحت بررسي است تا مشخص شود، آيا تيراندازي وي به سمت مايكل براون از روي انگيزه‌هاي نژادپرستانه بوده است يا خير. در اين ميان خانواده مايكل براون اين امكان را دارند كه از دارن ويلسون به اتهام خدشه‌دار كردن حقوق شهروندي و مدني فرزندشان به دادگاه شكايت كنند. به گزارش بي‌بي‌سي، جان بلمر، رئيس پليس سنت‌لوييس در حومه فرگوسن گفت كه اين منطقه شاهد خشن‌ترين اعتراض‌ها از زمان تيراندازي به مايكل براون بوده است. به گفته بلمر، خود او صداي شليك حدود ۱۵۰ گلوله شليك شده توسط معترضان را شنيده است. گزارشات حاكي از آن است كه پليس فرگوسن كنترل شهر را از دست داده است و مجبور به عقب‌نشيني شده و از گارد ملي امريكا ‏تقاضاي كمك كرده است. ‏ معترضان خشمگين در فرگوسن براساس گزارش‌ها چندين خودرو و چند ساختمان را به آتش كشيدند. معترضان همچنين به صورت كميسر پليس نيويورك خون مصنوعي پاشيدند. پليس و نيروهاي ويژه ضد شورش تاكنون 30 نفر را بازداشت كرده‌اند و مجروحان، بدون حضور خودروهاي كافي براي امداد، به وسيله مردم به درمانگاه‌ها و بيمارستان‌ها منتقل مي‌شوند.

 پليس نيز براي متفرق كردن معترضان گاز اشك‌آور شليك كرده است. براساس گزارش‌ها، مدارس فرگوسن روز سه شنبه تعطيل اعلام شد. با وجود اعلام فرودگاه شهر سنت لوييس در ايالت ميسوري مبني بر عدم لغو و ادامه پروازها سر ‏ساعت و به طور عادي، بسياري از پروازهاي منتهي به سنت لوييس تغيير مسيردادند كه ساعاتي بعد مقامات سنت لوئيس اعلام ‏كردند كه پروازها تا اطلاع ثانوي در فرودگاه سنت لوييس ممنوع شد. ‏ به گفته جنبش «ناشناس ها» شبكه‌هاي تلويزيوني كابلي در شهر فرگوسن و اطراف اين شهر قطع شدند و پمپ بنزين دلوود در نزديكي شهر فرگوسن به آتش كشيده شد. معترضين در راستاي جنبش جهاني «ناشناس ها» با شركت در اين اعتراضات شعار مي‌دادند «همه جا رابه آتش بكشيم، ‌همه شهرها را به آتش بكشيم و يك امريكاي جديد خلق كنيم». سياست‌هاي نژادپرستانه امريكا عليه سياهان در اين كشور به حدي گسترده شده است كه بر اساس گزارش‌ها هر 28 ساعت يك سياهپوست توسط پليس امريكا كشته مي‌شود و اخبار اين كشتارها در رسانه‌ها بازتاب داده نمي‌شود.

  90 شهر صحنه تظاهرات خياباني
علاوه بر شهر فرگوسن 90 شهر ديگر امريكا نيز شاهد تظاهرات گسترده سياهپوستان عليه سياست‌هاي نژاد پرستانه بود. در شهرهاي لس‌آنجلس، فيلادلفيا و نيويورك هم اعتراض‌هايي عليه تصميم هيئت منصفه در اين پرونده صورت گرفته است». شهر سياتل نيز شاهد تجمع معترضين امريكايي بود و درگيري‌ها ميان پليس و مردم بالا گرفت و معترضين شهر سياتل با قوطي و بطري به سوي پليس حمله ور شدند. طبق آخرين گزارشات، با وجود دخالت‌هاي پليس، ديروز هزاران معترض در خيابان منهتن راهپيمايي كردند.

  اوباما: اين موضوع مرتبط با تمام امريكاست
باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا نيز بعد از اعلام تصميم هيئت منصفه گفت: «اين كه عده‌اي از اين تصميم خشمگين شوند، قابل درك است، اما از معترضان خواست كه آرامش خود را حفظ كنند». وي ادامه داد كه معترضان از درخواست والدين نوجوان سياهپوست مقتول مبني بر خودداري از خشونت، عمل كنند. وي همچنين از معترضان خواست كه اعتراضات خود را به واسطه روش‌هاي غيرخشونت آميز ابراز كنند و از پليس شهر فرگوسن نيز خواست در مواجهه با معترضان از اعمال خشونت خودداري كند. اوباما در مورد اهميت اين موضوع گفت: «بايد بدانيم كه شرايط فعلي شهر فرگوسن منجر به چالش‌هاي وسيع‌تر و بيشتر در كشور خواهد شد. اين موضوع تنها مربوط به شهر فرگوسن نيست، بلكه موضوعي مرتبط با تمام امريكا است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار