کد خبر: 688518
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸
درخشان:
حمید درخشان می گوید 3 سال در پرسپولیس وقت می خواهد تا بتواند این تیم را جام‌ باران کند.
حبیب افتخاری

مجيد جلالي در موردش مي‌گويد: «يكي از بهترين مربيان ايران است. در كلاس‌هاي مربيگري هم از لحاظ فني يك سر و گردن بالاتر از بقيه بود و اگر تيم‌هاي بزرگتري به او اعتماد مي‌كردند، مثل دوران بازي نامي بلندآوازه‌تر در مربيگري هم پيدا مي‌كرد...»

زياد ذهن خودتان را خسته نكنيد! صحبت از حميد درخشان است كه در سخت‌ترين مقطع از دوران فعاليتش به سر مي‌بُرد اما بزرگ‌ترين چالش زندگي حرفه‌اي خود را با پيروزي پشت‌سر گذاشت.

استقلال يك - پرسپوليس 2

نه ما، نه شما و نه هيچ مربي و كارشناسي نمي‌توانست برد اين پرسپوليس را پيش‌بيني كند. قد و قواره اين پرسپوليس مشخص بود اما همين جمع بي‌ادعا با مربيگري حميد درخشان كاري كردند كارستان!البته درخشان به عنوان مربي همواره در تقابل با استقلال موفق بوده و با اين پيروزي حساس آمار فوق‌العاده‌اي برجاي گذاشت؛ 8 بازي، 4 برد و 4 مساوي!او امروز مرد تيترهاست. حسابي روي بورس است و ما هم 16 ساعت پس از سوت پايان دربي هفتاد و نهم، ميزبان او در تحريريه بوديم.

درخشان خوش‌قول و سر وقت رأس ساعت 12 ديروز (دوشنبه) به دفتر ما آمد و روبه‌روي ما نشست و يك دل سير حرف زد. آن هم در حالي كه تلفن همراهش آرام و قرار نداشت(!) و مرتب زنگ مي‌خورد.

* ( به شوخي) آقاي درخشان، وقتي تركيب استقلال را ديديم، با خودمان گفتيم شايد پرسپوليس 6تايي شود!

(به شوخي جواب مي‌دهد) مگر من مرده باشم كه استقلال به پرسپوليس 6 گل بزند!

* اما قبول كنيد كه با يكي از ضعيف‌ترين پرسپوليس‌هاي تاريخ به مصاف استقلال رفتيد.

لطفاً اين حرف را نزنيد. بچه‌هاي پرسپوليس ثابت كردند اسم، فوتبال بازي نمي‌كند. بازيكنان من سنگ تمام گذاشتند. همه خوب بودند و آنچه در تمرينات مرور كرده بوديم را در زمين به اجرا گذاشتند. اين پرسپوليس ضعيف‌ترين نبود بلكه بي‌ادعاترين پرسپوليس تاريخ بود!

* مي‌خواهيم به بعد از سوت پايان بازي برويم؛ تلفن همراه شما چند تا زنگ خورد؟

وحشتناك! اگر اغراق نباشد بالاي 2 هزار تماس داشتم و اگر اشتباه نكنم نزديك 600 يا 700 پيامك! از سرتاسر ايران به من و پرسپوليس لطف داشتند و شرمنده‌ام كه نتوانستم جواب همه را بدهم. همين جا از همه اين عزيزان و دوستان عذرخواهي و در عين حال تشكر مي‌كنم.

* خاطرتان هست چه كسي اولين تماس را با شما گرفت؟

راستش را بخواهيد اولين تماس را خودم با همسرم گرفتم كه تبريك گفت و باعث خوشحالي‌ام شد اما در جواب سؤال شما بايد بگويم اولين تماس را آقاي سياسي رئيس هيأت مديره پرسپوليس گرفت.

* ولي مي‌گويند سران باشگاه پرسپوليس در صورت شكست مقابل استقلال شما را بركنار مي‌كردند.

اين هم زاييده تخيل برخي‌هاست! آقاي سياسي كه همواره از من حمايت مي‌كرد و جناب منتقمي هم بارها اعلام كرد درخشان در صورت باخت هم در پرسپوليس مي‌ماند. اين شايعات را كسان ديگري به راه انداختند!

* چه كساني؟!

همان آقاياني كه پول خرج كردند،‌ آدم اجير كردند تا درخشان زمين بخورد در حالي كه غافل از اين بودند كه يكي آن بالا مرا دوست دارد. خداوند داشت به همه اين افراد مي‌خنديد.

* اسم نمي‌آوريد؟

نه، نيازي به اسم بردن نيست. خيلي‌ها اين آقايان را مي‌شناسند.

* بگذريم! آقاي درخشان، ‌به منزل كه برگشتيد، جشن هم گرفتيد؟

(با شور و شعف خاصي) آن هم چه جشني! پدر همسرم به اتفاق دو تا از دوستانم منزل ما مهمان بودند. اتفاقاً كيك هم خريده بودند و جاي همه‌تان خالي! تا ساعت 2 نصفه شب جشن گرفتيم و شادي كرديم. عجب شب به ياد ماندني‌اي بود.

* قبل از دربي توي دل شما را خالي نكردند؟

خيلي‌ها حرف از باخت و شكست زدند اما من به خودم و بازيكنانم ايمان داشتم. از سه هفته قبل گفته بودم دربي را مي‌بريم و شكي هم نداشتيم!

* ببخشيد يك مقدار سؤالات ما پراكنده است ولي مهدي طارمي مي‌گفت بين دو نيمه به بازيكنان خود گفته‌ايد كه بازي را 2 بر يك مي‌بريم! درست است؟

گفتم كه بچه‌ها را باور داشتم.

* (حرفش را قطع مي‌كنيم) اما برخي از بازيكنان فعلي پرسپوليس را حتي خبرنگاران به چهره نمي‌شناسند!‌آن وقت با اين پرسپوليس، بردن استقلال...

بازيكنان ما ثابت كردند خواستن، توانستن است و كاري كردند كارستان. تيم حريف 6 ملي‌پوش داشت اما همان‌طور كه گفتم بردن دربي به اسم و رسم نيست.

* استقلالي‌ها به شدت نسبت به نحوه قضاوت داور اعتراض داشتند و روي سايت باشگاه هم نوشتند پرسپوليس به كمك جهانبازي پيروز دربي شد!

(از جايش برمي‌خيزد و از ما مي‌خواهد در صورت امكان صحنه‌هاي مشكوك بازي استقلال و پرسپوليس را از طريق كامپيوتر برايش به نمايش بگذاريم و بعد از ديدن تصاوير مي‌گويد): بفرماييد اين سند و مدرك! گل صادقي كه آفسايد بود. يك پنالتي ما روي مهدي طارمي را نگرفتند و آن‌گاه چنين حرفي مي‌زنند؟!

* آنها اعتقاد دارند نامه‌نگاري پرسپوليس به فدراسيون و اعتراض به انتخاب جهانبازي در قضاوت بازي تأثيرگذار بود.

اين هم از آن حرف‌هاست! مگر با نامه ما جهانبازي را عوض كردند؟ مگر اين داور به نفع ما سوت زد؟ نيمه اول بايد تيموريان را اخراج مي‌كرد. من معمولاً درباره داوري اظهار نظر نمي‌كنم اما از دقيقه 70 به بعد كلاً جهانبازي به نفع استقلال سوت زد. حالا من نمي‌گويم عمدي بود بلكه سهوي اتفاق افتاده است اما ديگر اين فرافكني‌ها پذيرفتني نيست. بهتر است دوستان باخت را بپذيرند و دنبال بهانه نگردند.

* توقع داريد بعد از اين برد به شما لقب «متخصص دربي» بدهند؟

نه، به من نگوييد متخصص دربي! همه اركان پرسپوليس از آقايان سياسي و منتقمي گرفته تا حسين عبدي، امامي‌فر، باقري و ساير همكارانم و به ويژه بازيكنان زحمتكش ما در اين برد شيرين سهيم بودند.

* امروز كه در عرش سير مي‌كنيد، آن روزي را به ياد مي‌آوريد كه سر تمرين پرسپوليس رفتيد، هو شديد و از در پشتي درفشي‌فر از ورزشگاه خارج شديد؟

همان زمان هم مي‌دانستم آن عده طرفدار پرسپوليس نيستند. از آنها هم دلخوري ندارم چون اجير شده بودند تا به حميد درخشان اهانت كنند و اميدوارم پولي كه گرفته بودند، ‌حلال‌شان باشد!

* فضاي ورزشگاه آزادي پس از پايان دربي چطور بود؟

خجالت مي‌كشم وقتي به ياد آن لحظه‌ها مي‌افتم. معذرت مي‌خواهم اين حرف را مي‌زنم. يكي دست من را مي‌بوسيد، آن يكي به پايم افتاده بود و تشكر مي‌كرد و همه اينها باعث شد تا شرمنده محبت اين هواداران شوم. يك هواداري از سنندج آمده بود و مي‌گفت مي‌دانيد ما چقدر اين سال‌ها زجر كشيديم؟ آنجا فهميدم ما خيلي بدهكار اين طرفداران هستيم. اين قسط اول ما بود كه به طرفداران پرداخت كرديم و ان‌شاءا... در آينده بدهي خود با اين عزيزان را تسويه خواهيم كرد.

* حميد درخشان پس از اين پيروزي دلچسب چه انتظاري از مسئولان پرسپوليس دارد؟

(پس از مكثي طولاني) مسئولان كه مختارند هر تصميمي بگيرند اما درخواست من از آنها اين است كه به حميد درخشان هم 3 سال وقت بدهند تا تيم را آن‌طوري كه دوست دارم ببندم و فرصت كافي هم داشته باشم. آن‌گاه پرسپوليس را جام‌باران مي‌كنم!

* در نيم‌فصل مي‌توانيد چند بازيكن جذب كنيد؟

6 بازيكن كه احتمالاً 3 يا 4 بازيكن خارجي هم در ميان آنها خواهند بود البته فعلاً فقط توانستيم رضا خالقي‌فر را از راه‌آهن بگيريم كه بازيكن بسيار تكنيكي و قابلي است.

* ما كه بازي را ديديم، نمايش محسن بنگر را خيلي پسنديديم. او در دفاع بود، ‌در حملات مشاركت مي‌كرد و با استفاده از تجربه بالايش بازي خوبي ارائه داد. نظر شما چيست؟

محسن كه ماه بود! البته همه خوب بودند و همين جا خطاب به كروش اعلام مي‌كنم حق محسن بنگر پوشيدن پيراهن تيم ملي است.

* حتي با وجود سيدجلال حسيني و پژمان منتظري؟!

من احترام خاصي براي اين دو بازيكن قائلم اما اعتقاد دارم محسن بنگر مي‌تواند بازيكن فيكس تيم ملي باشد و اميدوارم كارلوس كروش كه نشان داده شناسنامه بازيكن برايش مهم نيست، محسن را هم ببيند.

* اسم اين دربي را مي‌توان معجزه گذاشت؟

(كمي به او برمي‌خورد) چه معجزه‌اي؟! ما زحمت كشيديم. در تمرينات عرق ريختيم و گل‌هايي زديم كه از قبل تمرين شده بود. ما مي‌دانستيم از دربي چه مي‌خواهيم و كاري به حريف هم نداشتيم كه از چه بازيكناني سود مي‌برد يا اينكه چقدر مهره اسمي دارد!

* ولي شنيديم تركيب پرسپوليس را با رسانه‌اي شدن بازيكنان اصلي استقلال تغيير داديد.

هرگز! از اول هم قرار بود با همين تركيب به ميدان برويم. باور كنيد!

* شنيديم در دقيقه 73 وقتي ضربه آكروباتيك مهدي طارمي به تير دروازه استقلال خورد، بر سر خود كوبيديد و صحنه بعدي كه منجر به گل محمد نوري شد را نديديد!

يك لحظه ناراحت شدم كه چرا آن ضربه زيبا گل نشد. شايد اگر ضربه مهدي گل مي‌شد، قشنگ‌ترين گل دربي رقم مي‌خورد و به همين خاطر توي سر خودم زدم اما گل محمد نوري را هم ديدم.

* شنيديم در حين بازي با رضا حقيقي هم جر و بحث كرديد؟

عجبا! شما به زور مي‌خواهيد بين ما دعوا بيندازيد!

* نه،‌آخر در طول بازي اخباري مبني بر درگيري لفظي شما با رضا حقيقي و محسن بنگر منتشر شد.

اولي را قبول ندارم اما بر سر محسن بنگر فرياد زدم كه چرا بايد حواس خط دفاعي به خروج رضا حقيقي از زمين باشد و غافلگير شويد؟ محسن به هر حال بازيكن باتجربه خط دفاعي است و اين صحبت‌ها در طول بازي طبيعي است.

* به اميد عاليشاه بعد از اخراج از زمين چه گفتيد؟

(با صداي بلند مي‌خندد) به اميد گفتم اگر ببازيم، پدرت را درمي‌آورم... در رختكن اميد به من گفت ببخشيد، معذرت مي‌خواهم!

* و شما چه گفتيد؟

هيچي! گفتم معذرت كه به درد ما نمي‌خورد. اگر گل مي‌خورديم و 10 نفره مي‌باختيم چي؟!

* به هر حال كاپيتان تيم هم بعد از گلزني چنين كاري كرد. از عاليشاه جوان كه انتظاري نمي‌رود.

حالا كه بازي تمام شده و رفته پي كارش! اما يك لحظه خودتان را جاي  محمد نوري و اميد عاليشاه بگذاريد. هركس در دربي گل بزند، ‌لذت خاصي دارد و مي‌خواهد به نوعي خودش را تخليه كند.

* يعني اعتراف مي‌كنيد كه محمد نوري و اميد عاليشاه حق داشتند پس از گلزني پيراهن خود را درآورده و كارت زرد بگيرند؟!

بله، ‌شما نمي‌دانيد چه فشاري را اين بچه‌ها متحمل شدند. خيلي دوران سختي را پشت سر گذاشتند و بايد تا حدود زيادي به آنها حق داد.

* علي پروين جمله جالبي دارد و مي‌گويد كه دربي را ببر و 6 ماه قدم بزن! آيا شما هم الان چنين حس و حالي داريد؟

من حميد درخشان از اين دربي‌ها در عمرم زياد ديدم. چه به عنوان بازيكن و چه به عنوان مربي... ولي قبول دارم كه اين دربي خيلي متفاوت بود.

* بين دو نيمه چه نكات فني و تاكتيكي را به بازيكنان خود گوشزد كرديد؟

عرض كنم خدمتتان كه گفتم توان شما از لحاظ بدني و حتي تاكتيكي بالاتر از حريف است. اگر خودتان باشيد و همان كارهايي كه در تمرينات مي‌كنيد را در نيمه دوم اجرا كنيد آن گاه مي‌توانيد 2 بر يك برنده باشيد. به اميد عاليشاه هم گفتم چرا آن لحظه كه محمدرضا خان‌زاده اورلب كرد توپ را به او ندادي؟ (مي‌خندد و ادامه مي‌دهد) حتي تهديد كردم كه اميد اگر يك بار ديگر تكروي و اشتباه كني تو را مي‌كشم بيرون!

* مثل اين كه طفلكي اميد عاليشاه هم مهرزاد معدنچي تيم درخشان است؟!

نه، نه! (دوباره تأكيد مي‌كند) چون مي‌دانم توانايي‌هاي اميد عاليشاه بالاست و از چه پتانسيلي برخوردار است و به همين خاطر مي‌خواستم به نوعي او را براي ارائه بازي بهتر تحريك كنم. اتفاقاً همين جا از قول من بنويسيد كه مي‌دانستم اميد يك كاري مي‌كند و بايد اين طوري به او انگيزه مي‌دادم.

* جالب است. نقطه قوت استقلالي‌ها ضربات ايستگاهي است اما پرسپوليس روي اين دو ارسال به گل رسيد!

براي چندمين بار مي‌گويم كه ما اين گل‌ها را تمرين كرده بوديم و مي‌دانستيم از كجا بايد به استقلال ضربه بزنيم!

* البته روي ارسال خسرو حيدري كه از قبل هم اسلحه برنده استقلال محسوب مي‌شد گل خورديد.

باور كنيد يك لحظه حواس بچه‌هاي ما به بيرون رفتن و مصدوميت رضا حقيقي پرت شد. روي يك ارسال ساده و در ميان آن همه مدافع، سجاد شهباززاده ضربه زد و توپ گل شد در حالي كه نبايد آن گل را مي‌خورديم. ما مي‌دانستيم خسرو حيدري نقطه قوت حريف است و براي مهار او هم برنامه داشتيم اما از جاي ديگري خورديم و غافلگير شديم.

* فكر مي‌كنيم عليرضا منصوريان هم خيلي از برد پرسپوليس ناراحت شده باشد چراكه شما عنوان بهترين مربي هفته را از سرمربي جوان و موفق نفت تهران گرفتيد!

(به شوخي) پرسپوليسی‌ها اين جوري هستند و غافلگير مي‌كنند! اما از شوخي گذشته منصوريان هم جزو مربيان جوان و خوب كشورمان است كه از اخلاق نيكويي بهره مي‌برد و هفته بعد هم با يك لشکر مصدوم و محروم بايد به مصاف تيم آنها برويم!

* آقاي درخشان، ‌شب قبل از بازي با استقلال بيشتر به صورت خصوصي با كدام بازيكن حرف زديد؟

با تك‌تك بچه‌ها به صورت خصوصي حرف زدم ولي از آنجايي كه محمد نوري كاپيتان پرسپوليس و بزرگتر بچه‌ها بود با او بيشتر صحبت كردم. ضمن آن كه همين جا بايد از دكتر خانباني هم تشكر كنم. او را به عنوان يك روانشناس خبره به هتل المپيك دعوت كردم كه با حرف‌هايش خيلي به ما كمك كرد و اعتماد به نفس بچه‌ها را بالا برد.

* زماني كه دانستيد مصدوميت پيام صادقيان جدي است و ديگر نمي‌توانيد در دربي از او استفاده كنيد چه حالي به شما دست داد؟

به هر حال طبيعي بود كه يك مقدار ناراحت شدم اما وقتي خوب فكر كردم ديدم ما مدت‌ها پيام را نداشتيم و بد هم بازي نكرديم. البته صادقيان مي‌تواند هميشه به تيم كمك كند و مهره مؤثري باشد به شرط آن كه از لحاظ بدني و فكري توأمان خودش را آماده كند.

* راستي علي پروين هم با شما تماس گرفت؟

بله علي‌آقا لطف كرد، با من تماس گرفت و تلفني تبريك گفت.

* دقيقاً مي‌توانيم بپرسيم علي‌آقا در اين گفت‌وگوي تلفني از چه عباراتي استفاده كرد؟

بارك‌ا...! حميد دمت گرم كه همه را شاد كرديد. جا دارد از علي‌آقا به عنوان بزرگتر پرسپوليس و همه ما تشكر كنم كه واقعاً يك پرسپوليسي واقعي است و اين موضوع را همواره ثابت كرده است.

* بي‌تعارف در نيمه دوم و لحظاتي كه از حريف عقب افتاديد و استقلال هم حمله مي‌كرد از شكست سنگين احتمالی نترسيديد؟

(بلادرنگ) نه! ترس در قاموس من و بازيكنانم جايي ندارد. ما در آن لحظات هم به برد فكر مي‌كرديم. حالا مي‌خواهيد باور كنيد يا نكنيد!

* سوشا مكاني در پرسپوليس مي‌ماند؟

صددرصد! ما در سه جام درگير هستيم و به عنوان نماينده فوتبال ايران به ليگ قهرمانان آسيا مي‌رويم و به هر دو دروازه‌بان خودمان احتياج داريم. اتفاقاً من چند جا خواندم كه به اشتباه نوشته بودند سوشا مكاني با تيم گرم نكرد يا از دستور مربيان تمرد كرد در حالي كه او هم گرم كرد. هم روي نيمكت نشست و هم بيشتر از همه بازيكنان پس از گلزني ما شادي كرد و نيمكت ما را به‌هم ريخت. من نمي‌دانم چرا دوستان علاقه دارند از اين طريق براي پرسپوليس حاشيه درست كنند!

* بي‌تعارف از اين به بعد رفتار حميد درخشان با بازيكنان خاطي و معترض متفاوت‌تر از گذشته خواهد بود؟

(با قاطعيت) از اين به بعد هر كس جيك بزند نابود است. ديگر مي‌دانم چه برخوردي كنم! البته تأكيد هم مي‌كنم همه ما بايد تابع قوانين باشگاه بوده چون من مربي و بازيكنان پول حرفه‌اي مي‌گيريم و بايد رفتار حرفه‌اي داشته باشيم.

* آقاي درخشان احتمال دارد در مرحله نيمه‌نهايي جام حذفی باز هم به استقلال بخوريد. از اين تقابل واهمه نداريد؟!

اولاً كه معلوم نيست ما يا استقلال به نيمه نهايي برويم. ثانياً استقلال بايد به اصفهان برود و با يك پرسپوليسی ديگر به نام يحيي‌ گل‌محمدي طرف شود كه سابقه خوبي از اين تقابل دارد. ثالثاً فوتبال كه ترس ندارد!

* مي‌دانيم عجله داريد و مي‌خواهيد سر تمرين برويد. امروز هم كه بازار گل و شيريني و قرباني كردن گاو و گوسفند در درفشي‌فر داغ است... حرف ناگفته‌اي نداريد؟

اتفاقاً يكي از علاقه‌مندان پرسپوليس مي‌خواهد 10 گوسفند قرباني كند! از شما بابت دعوت و پذيرايي سپاسگزارم و در انتها مي‌خواهم از قول من خطاب به هواداران پرسپوليس بنويسيد كه حميد درخشان دست همه‌تان را مي‌بوسد و شرمنده محبت شماست.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار