کد خبر: 688508
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۹
بعد از کناره گیری «چاک هیگل» وزیر دفاع امریکا،‌ خبرگزاری رویترز طی گزارشی استعفای وی را تحت تاثیر فشار دولت اوباما دانست.
 فارس: پس از استعفای ناگهانی وزیر دفاع آمریکا،‌ برخی گمانه‌زنی‌ها دلیل استعفای وی را فشار دولت اوباما دانست.

بعد از کناره گیری «چاک هیگل» وزیر دفاع امریکا،‌ خبرگزاری رویترز طی گزارشی استعفای وی را تحت تاثیر فشار دولت اوباما دانست.

رویترز در ادامه نوشت، بعد از شکست دموکرات‌ها در انتخابات سه هفته گذشته، کناره گیری هیگل اولین تغییر مهم در کابینه اوباما بود. هیگل دو سال پیش توسط اوباما انتخاب شد و این درحالی بود که نامزدی وی به این پست، باعث نارضایتی جمهوری خواهان و اسرائیل شده بود.

هیگل به عنوان وزیر دفاع آمریکا، ماموریت تحقق بخشیدن به عقب‌نشینی نیروهای نظامی آمریکایی از مناطق جنگی عراق و افغانستان را بر عهده داشت و به نظر می‌رسد وی بهترین گزینه برای انجام این ماموریت باشد.

گزارش رویترز به نقل از منبع آگاهی ادامه می‌دهد، هیگل در گفت‌وگوهای خصوصی با همکارانش، خستگی‌اش از راهبرد آمریکا در عراق و سوریه و تاثیر کم وی در فرآیند تصمیم گیری‌ها را ابراز داشت. این منبع آگاه ادامه داد آن‌چه در رسانه‌ها از استعفای وی منتشر شد، خواست خود هیگل برای کناره گیری بود اما واقعیت آن است که هیگل مجبور به ترک سمت وزیر دفاع آمریکا شد.

به گفته رویترز اخیرا اطلاعاتی فاش شدند که بر اساس آن، هیگل راهبرد اوباما در مبارزه با داعش را مورد تردید قرار داده و گفته است سیاست اوباما به دلیل ناتوانی در توضیح نیت آمریکا در قبال سوریه، مخاطره آمیز است.

اوباما پیش از این گفته بود برای سرکوب داعش در سوریه، آمریکا نیازی به هماهنگی با بشار اسد رییس جمهور سوریه ندارد.

به گفته «لورن تامپسون» تحلیلگر مسایل دفاعی، اوباما «هیگل» را فردی می‌دانست که قادر بود بین دموکرات‌ها(حزب اوباما) و جمهوری خواهان(اکثریت حاکم بر کنگره) ارتباط خوبی برقرار کند اما به نظر می‌رسد ارتباطات هیگل با جمهوری خواهان آن‌قدر قوی نبود که وی را قادر به این امر کند.

این تحلیلگر در ادامه افزوده است، دولت اوباما به فردی نیاز دارد که به راحتی با «کاپیتال هیل» مقر کنگره آمریکا، ارتباط گرفته و قانون کاهش بودجه دفاعی را تغییر دهد. به گفته این تحلیلگر اعمال محدودیت در بودجه به ارتش آمریکا ضرر رسانده و مانع عملکرد مناسب آن شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار