کد خبر: 688456
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵
مرغهاي بدون آنتي بيوتيك، سالم، گران، بدون حامی
گيلان پس از استانهاي گلستان ومازندران از قطبهاي بزرگ توليد انواع مرغ گوشتي وتخم گذار است به طوري كه علاوه برنيازهاي داخل استان نياز هاي ساير مناطق كشور را نيز تامين مي كند اما موفقيت گیلان تنها به اينجا ختم نمي شود و چند سالي است اقدام به توليد مرغ بدون آنتي بيوتيك كرده است. این استان با داشتن 12 واحد تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک و تولید سالانه 3 هزار و600 تن مرغ سبز مقام اول تولید این محصول سالم و بهداشتی را در کشور دارد.
محمدرضا سوري

باوجود اين موفقيتها در توليد موادغذايي سالم، صنعت مرغداري گیلان به خاطر برخي مشكلات نمي تواند از تمام ظرفيتهاي خود استفاده كند، بالا بودن هزینه های تولید به علت انجام اقدامات قرنطینه ای، به کارگیری تجهیزات مدرن و استفاده از نهاده های با کیفیت تر از مشکلات همیشگی تولیدکنندگان این محصول است كه البته بايد وجود دلالان را نيز به آن اضافه كرد.

***

طبق آمارها ایران جزو 20 کشور نخست مصرف کننده آنتی بیوتیک در دنیا و دومین مصرف کننده ی آن در آسیاست.براساس آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در ایران سالانه 400 میلیارد تومان برای درمان عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها هزینه می شود.

ساليان زيادي است كه مرغداري ها براي جلوگيري از تلفات اقدام به مصرف آنتي بيوتيك مي كنند اما در تحقيقات اخير مشخص شده استفاده از اين دارو اثرات زيانباري براي انسان دارد. کارشناسان تغذیه می گویند این آنتی بیوتیک ها، در گوشت مرغ رسوب کرده و از طریق تغذیه وارد بدن انسان می شوند و سبب ایجاد اختلالات گوارشی و مقاومت بدن در برابر آنتی بیوتیک ها می شوند با مشخص شدن اين آثار زيانبار3سال قبل نخستین واحد تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک افتتاح شد كه به با توجه به تبليغات مناسب در سطح كشور و بالا رفتن تعداد متقاضيان در گیلان، این استان با 12 واحد تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک و تولید سالانه 3 هزار و600 تن مرغ سبز موفق شد رتبه اول توليد اينگونه مرغ را در كشور به دست آورد.

مختار مهدی زاده معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزی گیلان در خصوص موفقيت اين استان در پرورش مرغ سبز می گوید: گیلان به علت داشتن آب وهوایی معتدل، جایگاه مناسبی برای پرورش طیور به ویژه مرغ سبز است. وي ادامه مي دهد : اگرچه مرغداری هایی که مرغ سبز در آن تولید می شود باید به سامانه های سرمایشی و گرمایشی مجهز باشند،اما در صورتی که شرایط آب وهوایی معتدل باشد نيازي به وجود اين سامانه ها نبوده ودر مصرف انرژي نيز مي توان صرفه جويي كرد. علاوه براين موضوع طيور پرورشي نيز انرژي كمتر هدر داده و زودتر چاق مي شوند.

اين كارشناس اظهار مي دارد: دراين استان برای تولید هر کیلو گوشت مرغ سبز ، 2 کیلو و 90 گرم نهاده و دانه استفاده می شود در حالي كه میانگین مصرف دانه و نهاده های طیور برای تولید یک کیلو گوشت مرغ سبز در کشور 2 کیلو و370 گرم است که بر اين اساس، سالانه حدود هزار و 80 تن در مصرف نهاده هاي مورد استفاده براي توليد 3 هزار و600 تن مرغ بدون آنتي بيوتيک در گيلان صرفه جويي مي شود.

آب وهوای مناسب گیلان باعث مي شود تا جوجه آوري در اين استان نسبت به ساير استانها 15 در صد افزايش داشته باشد. برای مثال از هر 100 تخم مرغي که در دستگاه های جوجه کشی مرغداری های گیلان قرار می گیرد 85 تخم تبدیل به جوجه می شود این درحالی است که در استانهای دیگر بطور ميانگين 70 تخم به جوجه تبدیل می شود.

همچنين وجود آب وهوای مرطوب و معتدل گیلان باعث می شود تا سرعت انتقال ويروسهای بيماری زای طيور کمتر از استانهای گرم و خشک باشد چرا كه ويروسها و ذرات آلوده با جذب رطوبت هوا سنگين تر شده و انتقال آن از جايي به جاي ديگر سخت ترمي شود. ضمن اینکه بارندگی های فراوان در گيلان سبب شسته شدن و از بين رفتن ذرات آلوده و پاکيزگي هوا نیز مي شود. ازطرفي افزايش تقاضای مصرف، باعث پیشتازی گیلان در تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک است.

البته نبايد دراين بين استفاده از شيوه هاي نوين و به کارگیری نیروهای متخصص را فراموش كرد. همچنين تشکیل کمیته علمی، برنامه ریزی توسعه و تحقیق، استفاده از برنامه های مدون و شیوه های جدید تولید حضور کارشناسان و نمایندگان کشورهای پیشرو در تولید این محصول ازجمله اسپانیا، فرانسه، آلمان و هلند، واستفاده از تجربیات آنها در تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک از برنامه هايي است كه موفقيت اين صنعت در گيلان را دوچندان كرده است.سید هاشم میر مهدوی مسئول طیور صنعتی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در اين خصوص مي گويد: به علت به کارگیری شیوه های جدید پرورش و استفاده از نهاده ها و جایگزین های غذایی روز دنیا، ضریب امنیت تولید مرغ سبز در گيلان بيشتر از دیگر استانها است.

وی در توضیح این ادعا می گوید: هر ساله می توان در 6 دوره، مرغ بدون آنتی بیوتیک تولید کرد در حالی که میزان بهره برداری مفید و مطلوب در استانهای دیگر 3 تا 4 بار در سال است.

همسایه ها در صف خرید مرغ

امروزه با مشخص شدن عوارض داروها وخوراكي هاي غيره ارگانيك در جهان هر روز تعداد بيشماري به طرفداران ومصرف كنندگان محصولات ارگانيك اضافه مي شود.

به همين خاطر مصرف مرغ وگوشت بدون آنتي بيوتيك يا همان مرغ سبز در اكثر كشورها طرفداران زيادي پيدا كرده است وبا توجه به پتانسيل بالاي ایران در توليد اينگونه محصولات و توجه به مشكلات توليدكنندگان مي تواند راه را براي رسيدن به خودكفايي وبي نيازي به صادرات نفت هموار سازد. طبق آمار استان گيلان ظرفیت صادرات سالانه هزار و 800 تن مرغ سبز را دارد که صادرات این مقدار مرغ سبزمي تواند به طور میانگین 16 میلیارد تومان ارزش صادراتی براي كشور به ارمغان بياورد.

اما بالا بودن هزینه های تولید به علت انجام اقدامات قرنطینه ای، به کارگیری تجهیزات مدرن و استفاده از نهاده های با کیفیت تر از مهمترين مشکلات همیشگی تولیدکنندگان این محصول است و با اینکه هزینه های تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک 25 درصد بیشتر از تولید مرغ معمولی است اما حمایت سازمان جهاد کشاورزی از تولید کنندگان مرغ سبز تفاوتی با حمایت از تولید کنندگان مرغ معمولی ندارد.

در شرایطی که مدت كوتاهي از آغازتوليد مرغهاي بدون آنتي بيوتيك مي گذرد ودر اين خصوص فقط تبليغات اندكي در برخي از مرغ فروشي ها شده است اما استقبال از اين نوع مرغ بسيار چشمگير است. چرا كه با وجود اختلاف قيمت با مرغهاي موجود، مردم براي حفظ سلامتي شان حاضرند بهاي بيشتري بپردازند.مصرف كنندگاني كه مدتي است اقدام به خريد ومصرف مرغهاي سبز مي كند با اظهار رضايت از كيفيت وطعم آنها فقط به گراني آن معترض بودند كه با توجه به هزينه درماني وعوارض مصرف آنتي بيوتيك اين مساله چندان اهميتي ندارد.

آمارها نشان مي دهد1400 تن از مرغ بدون آنتی بیوتیک تولید استان در گیلان مصرف می شود و 2 هزار و 200 تن بقیه نیز به استانهای دیگر صادر می شود و به تازگی نمایندگانی از کشورهای حاشیه ی خلیج فارس، ارمنستان، گرجستان و ترکیه برای خرید مرغ سبز گیلان اعلام آمادگی کرده اند.

اگر چه گیلان قابلیت ها و توانمندی های لازم را برای تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک دارد و با توجه به فواید بهداشتی آن رغبت مردم نیز به مصرف این محصول نسبت به گذشته بیشتر شده است،اما بالابودن قیمت این مرغ نسبت به مرغهای معمولی مانعی برای قرار گرفتن آن در سبد غذایی بسیاری از خانوار ها است.با این تفاسیر حمایت نهاد های مربوطه از تولید کنندگان مرغ بدون آنتی بیوتیک در قالب بسته های حمایتی و فراهم کردن زمینه برای صادرات این محصول علاوه بر افزایش تولید و کاهش قیمت تمام شده برای مصرف کننده، زمینه های لازم را برای راه یابی مرغ سبز گیلان به بازارهای جهانی فراهم می کند.

غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
اشرف روضاتی
|
United States
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
0
0
ازاصفهان هستم خواهش میکنم به تعاونی برق ما هم مرغ سبز بدهید من گفتم به تعاونی گفتند بای د برایمان بفرستنند خواهش میکنم اقدام بفرمایید
بهنام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
0
0
آدرس بده از گیلان برات میارم چقد میخوای
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار