کد خبر: 688391
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
عضو فراکسیون کارگری مجلس از نتایج بررسی های صورت گرفته در فراکسیون کارگری مجلس درباره دستمزد کارگران خبر داد و گفت: نتیجه برآوردها و کارشناسی های صورت گرفته نمایندگان در خصوص دستمزد کارگران و مشمولان قانون کار این است که مجموع دریافتی کارگران در سال 94 نباید از 1 میلیون و 640 هزارتومان کمتر باشد.

خبرگزاری مهر: فراکسیون کارگری مجلس اعلام کرد نتایج کارشناسی ها درباره معیشت نشان می‌دهد مجموع دریافتی کارگران در سال 94 نباید از 1.6 میلیون تومان کمتر باشد و برای کاهش فشار به کارفرمایان هم دولت باید با واگذاری سبد کالا و بن های کارگری به تکمیل بسته جدید مزدی کمک کند.

با قرار گرفتن در ماه های پایانی سال بحث تعیین دستمزد مشمولان قانون کار داغ می شود؛ از اینرو پیشنهادات و بررسی های مختلفی در اینباره صورت می گیرد. به تازگی برخی گروه های کارگری ارقامی را با عنوان هزینه معیشت خانوار کارگری در ماه اعلام کرده اند.

رقم های اعلام شده بین 2 میلیون و 200 هزارتومان تا 2 میلیون و 700 هزارتومان و حتی 3 میلیون و 200 هزارتومان در نوسان است که با دریافتی های واقعی فعلی جامعه کارگری کشور تفاوت های چشمگیری دارد.

در حال حاضر، حداقل دستمزد مشمولان قانون کار 609 هزارتومان است که به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی متوسط دریافتی هر کارگر در سال جاری تا یک میلیون تومان افزایش می یابد؛ بنابراین با وجود اینکه بخش قابل توجهی از کل کارگران کشور را حداقل بگیران دستمزد تشکیل می دهد، می توان گفت بیش از 50 درصد کل نیروهای کارگری کشور امسال برای هر ماه کار تنها تا یک میلیون تومان درآمد خواهند داشت.

متوسط دریافتی امسال کارگران یک میلیون تومان

مرکز آمار ایران به تازگی هزینه ماهیانه یک خانوار شهری را بیش از یک میلیون و 800 هزارتومان اعلام کرد و بانک مرکزی نیز این رقم را 2 میلیون و 500 هزارتومان می داند. از سویی محاسبات کارگران نیز حاکی از واقعی بودن چنین ارقامی است.

متاسفانه آنچه که از آن به عنوان شکاف بین درآمد و هزینه خانوار کارگری در ایران نام برده می شود، باعث شده تا جامعه کارگری کشور با مسائل و مشکلات جدی در تامین معیشت خود مواجه باشد. از یکسو کارفرمایان می گویند توان پرداخت های بیشتر از این را ندارند و آنطرف نیز دولت به عنوان شریک بزرگ اجتماعی کارگران و کارفرمایان، حمایتی عملی و مستقیم برای بهبود معیشت کارگران انجام نمی دهد.

علاوه بر کارگران و کارفرمایان که این روزها با تشکیل کمیته هایی در پی بررسی وضعیت معیشت خانوار و تدوین پیشنهادات جدید برای ارائه به شورای عالی کار هستند؛ مجلس نیز دست به کار شده و بررسی هایی را در اینباره انجام داده است.

نادر قاضی پور از نتایج بررسی های صورت گرفته در فراکسیون کارگری مجلس درباره دستمزد کارگران خبر داد و گفت: نتیجه برآوردها و کارشناسی های صورت گرفته نمایندگان در خصوص دستمزد کارگران و مشمولان قانون کار این است که مجموع دریافتی کارگران در سال 94 نباید از 1 میلیون و 640 هزارتومان کمتر باشد.

نتیجه بررسی های فراکسیون کارگری مجلس درباره دستمزد

عضو فراکسیون کارگری مجلس اظهارداشت: خط فقر اعلام شده برای یک خانوار 4 نفره کارگری یک میلیون و 600 هزارتومان است؛ مرکز آمار هزینه معیشت یک خانوار شهری را بیش از یک میلیون و 800 هزارتومان می داند و بانک مرکزی نیز خط فقر را 2 میلیون و 500 هزارتومان برآورد کرده است.

قاضی پور با اشاره به اینکه متوسط پرداختی کارفرمایان به هر کارگر در سال جاری یک میلیون تومان است خاطرنشان کرد: در قانون کار بر 3 جانبه گرایی تاکید شده و از اینرو؛ دولت باید برای کمک به تامین معیشت کارگران اقداماتی را انجام دهد.

وی انجام حمایت های دولت برای کارگران را باعث کاهش فشار به کارفرمایان دانست و گفت: دولت از طریق برخی اقدامات از جمله اختصاص بن کارگری و توزیع سبدهای کالایی برای اقشار کارگری کشور می تواند به تامین حقوق ماهیانه یک میلیون و 600 هزارتومان برای هر کارگر به کارفرمایان کمک کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار