کد خبر: 688061
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۵
كنگره جهاني خطر جريان‌هاي افراطي و تكفيري در قم گشايش يافت
نخستين «كنگره جهاني خطر جريان‌هاي افراطي و تكفيري از ديدگاه علماي اسلام» روز گذشته با حضور بيش از 300 تن از علماي شيعه و سني جهان اسلام از 83 كشور در مدرسه علميه امام موسي كاظم (ع) قم گشايش يافت.
نخستين «كنگره جهاني خطر جريان‌هاي افراطي و تكفيري از ديدگاه علماي اسلام» با حضور بيش از 300 تن از علماي شيعه و سني جهان اسلام از 83 كشور در مدرسه علميه امام موسي كاظم (ع) قم گشايش يافت.
به گزارش رسا، حجت‌الاسلام عليزاده، دبير اجرايي اين كنگره جهاني در سخناني خاطرنشان كرد: اعمال جريان‌هاي تكفيري ريشه در اعتقاداتشان  دارد و به سبب انحراف از آموزه‌هاي اسلامي است كه مراجع تقليد و علماي شيعه تصميم به برپايي چنين كنگره‌اي گرفتند. عليزاده با بيان اينكه انديشه برگزاري اين كنگره از دو سال پيش آغاز شده است، بيان داشت: حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي لازم ديدند كه چنين اجلاسي برگزار شود و علماي جهان اسلام گرد هم آيند.   وي در ادامه خاطرنشان كرد: 716 مقاله به دبيرخانه كنگره ارسال شده كه از اين تعداد 95 مقاله مربوط براي افراد غير‌ايراني است. دبير اجرايي كنگره جهاني جريان‌هاي افراطي و تكفيري ادامه داد: در حوزه بين‌الملل از ابتداي آغاز اين انديشه قريب 2 هزار تن از علماي جهان اسلام كه داراي روحيه تقريب بوده و مخالف تكفير بودند را شناسايي كرديم و سپس از ميان اين تعداد 420 تن انتخاب شدند كه 315 نفر از اين افراد در اجلاسيه حضور پيدا كرده‌اند.

مبارزه نظامي با تكفيري‌ها كافي نيست

آيت‌الله مكارم شيرازي نيز در اين مراسم طي سخناني در مراسم افتتاحيه اين كنگره با بيان اينكه امروز يكي از بهترين روزهاي عمر من است، گفت: امروز در كنار علماي جهان اسلام قرار داشته و مي‌خواهيم درباره يكي از مهم‌ترين مشكلات جهان اسلام به مشورت و رايزني بپردازيم، يعني به حل مشكل افكار و اعمال شوم تكفيري‌ها.

اين مرجع تقليد افزود: اكنون اين جريان‌ها به عالم اسلام، مسلمانان و بشريت در زمان واحدي لطمه مي‌زنند؛ وظيفه همه ما اين است در اين شرايط انگيزه‌هاي اين گروه منحرف را بررسي و ريشه‌هاي افكارشان را كه آنها را به سمت وادي خطرناكي يعني وادي جهنم مي‌كشاند شناسايي كنيم و بخشكانيم. آيت‌الله مكارم شيرازي اظهار داشت: تا كي بنشينيم و شاهد كشته شدن و ريختن خون مسلمانان باشيم؛ تكفيري‌ها آبروي اسلام را برده‌اند، اسلام را دين خشونت معرفي كرده‌اند در حالي كه اسلام دين رحمت است، ما بايد به جهانيان ثابت كنيم كه اينها از اسلام خارج بوده و اعمال‌شان به اسلام مرتبط نمي‌شود.  وي تأكيد كرد: تكفيري‌ها خطوط قرمز اسلام را زير پا گذاشته و به ريختن خون افراد پرداختند، در حالي كه اسلام براي خون مسلمانان ارزش قائل است، مبارزه نظامي با اين گروه‌هاي منحرف لازم است ولي كافي نيست، بلكه بايد ريشه فكري اينها به وسيله علماي اسلام خشكانده شود.

فتنه تكفيري‌ها براي بي‌‌اثر كردن بيداري اسلامي

آيت‌الله جنتي دبير شوراي نگهبان قانون اساسي ديگر سخنران مراسم افتتاحيه اين كنگره بود. وي افزود: امروز جريان‌هاي تكفيري تمام هستي و اساس اسلام، فرق مختلف اسلامي را تهديد مي‌كنند، اين همه علما در سراسر جهان به نشر اسلام مشغول هستند، ولي اين جريانات اساس و بنياد اسلام را به خطر انداخته‌اند. امام جمعه موقت تهران با بيان اينكه مسئله تكفيري‌ها و تروريست يك مسئله صد درصد سياسي است، بيان داشت: مسئله اينها مسئله عقيدتي و ديني نيست، بلكه به نام اسلام به اسلام و مسلمانان ضربه مي‌زنند. وي تصريح كرد: اكنون حتي بايد علماي مسيحيت و يهود نيز در اين برنامه‌ها شركت كرده و به جنگ با اين گروه‌ها بپردازند، چراكه اين افراد به هيچ احدي رحم نكرده و ناموس و اموال مردم را به غارت مي‌برند. آيت‌الله جنتي با اشاره به بيداري اسلامي نيز بيان داشت: امروز اسلام و بيداري اسلامي از جمهوري اسلامي ايران به سراسر دنيا در حال گسترش است، جهان سياست يعني امريكا و رژيم صهيونيستي نيز از اين بيداري اسلامي و گسترش اسلام احساس خطر كرده و به فكر به هم ريختن اين برنامه و ضربه زدن به اسلام افتاده، از اين رو جريانات مختلفي را به وجود آورده است. وي يادآور شد: مستكبران براي اينكه اسلام رشد نكند و افراد از اسلام گريزان شوند، گروه‌هاي مختلف تروريستي و تكفيري را ايجاد كرده و به نام اسلام به خشونت و كشتار مي‌پردازند.

هيچ مذهبي از دست تكفيري‌ها در امان نيست

 در ادامه اين كنگره ابراهيم جعفري وزير امور خارجه عراق با بيان اينكه نخستين مسئله در اين ميان شناخت صحيح گروه‌هاي تكفيري است، گفت: آنها همه را به نام اسلام جعلي تهديد مي‌كنند. وي افزود: مسائل مشترك فراواني ميان مسلمانان وجود دارد، لكن سؤال اينجاست كه چرا اين امور به عنوان اصل، در مقابل اختلافات قرار نمي‌گيرند تا از ريخته شدن خون مسلمانان جلوگيري شود؟ فرهنگ تروريسم و تكفير، فرهنگي است كه به دليل اختلافات كوچك، خون و مال ديگر مسلمانان را مباح مي‌داند و زمينه‌ساز ظهور گروهي مانند داعش شده است. 

وزير امور خارجه عراق با اشاره به آغاز حركت‌هاي تروريستي از 11 سپتامبر و گسترش روزافزون آن گفت: اين يك بدعت به نام اسلام است و تا وقتي اين بدعت به نام اسلام ادامه دارد وظيفه علماست تا در اين زمينه روشنگري كنند. وي خاطرنشان كرد: تكفيري‌ها ابتدا به مناطق اهل سنت حمله كردند؛ موصل منطقه‌اي سني‌نشين در عراق است كه مورد تهاجم تكفيري‌ها و داعش قرار گرفت. جعفري با بيان اينكه تروريست‌ها دين و مذهب ندارند، گفت: بعد از اتفاقات عراق، بيشترين كشته‌ها يعني 84 درصد از ميان اهل سنت بودند؛ 2درصد مسيحي و 14 درصد شيعه و سايرين از اهل سنت كشته شدند؛ بعد از آن همه عراقي‌ها اعم از شيعه و سني با يكديگر متحد شدند تا با داعش مبارزه كنند و ارتش عراق و گروه‌هاي مردمي به يكديگر پيوستند، مطمئن باشيد تكفيري‌ها به هيچ كس رحم نمي‌كنند و هيچ مذهبي از دست آنها در امان نخواهد بود.

تكفيري‌ها دنبال تبديل نداي الله اكبر به نماد جنايت و قتل

يك عالم اهل سنت مصر نيز با هشدار نسبت به طريقه تبليغ دين اسلام از سوي علما گفت: تكفيري‌ها تلاش دارند نداي الله اكبر به نماد جنايت‌هايشان تبديل شود.  شيخ تاج‌الدين هلالي، با تأكيد بر لزوم مقابله با هرنوع فكر تكفيري و افراطي اظهار داشت: احاديث صحيح‌السندي از پيامبر اكرم نقل شده است كه به صراحت مي‌فرمايد حفظ جان و مال هر مسلماني كه اهل قبله بوده و نبوت و قرآن را قبول داشته باشد، واجب است. وي افزود: تكفيري‌ها تلاش دارند به مقدسات اسلامي دستبرد زده و نداي الله اكبر را كه در نماز گفته مي‌شود، براي جنايت خود به كار گيرند، امري كه وجهه دين مبين اسلام را به شدت خدشه‌دار مي‌كند. اين عالم مصري با اشاره به انحراف عقيدتي اين افراد كه به زنان و كودكان نيز رحم نمي‌كنند، گفت: تكفيري‌ها از هيچ جنايتي براي پيشبرد اهداف شوم خود دريغ نمي‌كنند. آنان حاضرند در اين راه به زنان مسلمان نيز متعرض شوند. شيخ تاج الدين هلالي، گروه‌هاي تكفيري را داراي افكار ويرانگر برشمرد كه هيچ مسلماني از گزند آن در امان نيست. مفتي استراليا با هشدار نسبت به شيوه‌هاي تبليغي، خواستار تجديد نظر در اين زمينه شد و خاطرنشان كرد: ما به عنوان عالمان دين نبايد اجازه دهيم جوانان مسلمان به راحتي در دام عقايد باطل تكفيري‌ها گرفتار شوند. در وهله اول خطر اين انحراف را به آنان گوشزد كرده و مانع از تحقق اهداف صهيونيستي و امريكايي در منطقه شويم.

تكفيري‌ها به جنايات خود وجهه شرعي مي‌دهند

حجت الاسلام سيد ابراهيم امين السيد، رئيس دفتر سياسي حزب الله لبنان هم طي سخناني در مراسم افتتاحيه اين كنگره جهاني با اشاره به جايگاه مرجعيت در محافظت از كيان اسلام، گفت: اشراف و پشتيباني دو تن از مراجع عظام حوزه علميه قم بي‌شك موجب ثمر‌دهي اين كنگره با شكوه مي‌گردد. وي در ادامه به چند نكته درباره اقدامات تروريست‌هاي تكفيري اشاره و تأكيد كرد: تكفيري‌ها تلاش دارند با استفاده از وجهه ديني اسلام به جنايت‌هاي خود وجهه شرعي دهند و مانع از اشاعه اسلام حقيقي شوند. آنان اتحاد مسلمانان را خطر بزرگي براي خود دانسته و از هر راهي سعي دارند اين اتحاد را از بين ببرند. اين عضو ارشد حزب الله لبنان ادامه داد: تكفيري‌ها سعي دارند مشتركات مذهبي را كمرنگ كنند و در عوض اختلافات بين مذاهب مختلف را برجسته سازند كه اين امر با سوء استفاده از تعصبات كوركورانه طايفه‌اي و مذهبي صورت مي‌پذيرد. حجت الاسلام امين السيد موضع چالش برانگيز تكفيري‌ها را نفي هرگونه فكر مخالف برشمرد و گفت: گروه‌هاي افراطي و تكفيري معتقدند هر فردي كه مخالف آرا و عقايد آنان باشد ملحد بوده و ريختن خون او مباح است.
حجت الاسلام امين السيد در پايان خطاب به همه علماي مسلمان گفت: مسئوليت تبيين انحرافات عقيدتي گروه‌هاي تكفيري و همچنين معرفي مباني اسلام حقيقي امروز به دوش تمام علماي جهان اسلام است و بايد مقابله با انحرافات پديده تكفير به يك انديشه گسترده و حقيقي تبديل شود.

علماي اهل سنت جنايات تكفيري‌ها را حرام مي‌دانند

امام جمعه اهل سنت چابهار هم به عنوان يكي از سخنرانان «كنگره جهاني خطر جريان‌هاي افراطي و تكفيري از ديدگاه علماي اسلام» با اشاره به اينكه در جمهوري اسلامي ايران در مسائل سياسي روز رهبر آگاهي داريم كه تابع تفكرات ارزنده ايشان هستيم، گفت: اهل سنت جنايات و حركات زشت تكفيري‌ها را حرام مي‌دانند. به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، مولوي عبدالرحمن ملازهي سربازي، امام جمعه اهل سنت چابهار در مراسم افتتاحيه «كنگره جهاني خطر جريان‌هاي افراطي و تكفيري از ديدگاه علماي اسلام» كه صبح ديروز در سالن پيامبر اعظم(ص) مدرسه علميه امام موسي كاظم(ع) آغاز به كار كرد، گفت: امروز جهان انسانيت و بشريت با دردسر تكفير روبه‌رو است.

وي افزود: پديده تكفير ثمره تلخ نفي تقليد است، از اين رو احياي تفكر تقليد از مجتهد و مرجع تقليد واجد شرايط مي‌تواند در يك حركت تدريجي ولي ارزنده ريشه اين تفكر افراطي، غير شرعي و غير انساني را بخشكاند. امام جمعه اهل سنت چابهار با بيان اينكه تكفير ثمره تلخ حب رياست و شهوت ثروت است، بيان داشت: رياست و ثروت است كه چنين افكار پوچي را در تكفيري‌ها به وجود آورده است. وي ادامه داد: تكفير ثمره تلاش استكبار به ويژه كشورهايي مانند امريكا و انگليس براي صدمه و ضربه زدن به اسلام است؛ همچنين عدم توجه بسياري از مدعيان اسلام به اهداف مبارزه و مقابله با كفار و مشركان و تحريف مباني جهاد و ستيز با كفار از ديگر عوامل به وجود آمدن تكفير است. مولوي عبدالرحمن سربازي با اشاره به اينكه در اسلام تفكر افراطي وجود ندارد، بيان داشت: اسلام دين رحمت و محبت است و فردي نمي‌تواند با فتواي شخصي خود حكم تكفير ديگران را صادر كنند.

امام جمعه اهل سنت چابهار عنوان كرد: بايد براي مردم تبيين شود اين افراد چه كاره هستند كه فتواي تكفير صادر مي‌كنند؛ علماي اهل سنت به ويژه افرادي كه در جمهوري اسلامي ايران زندگي مي‌كنند با اشاره به مباني اصولي خود قائل به چنين فتواهايي نيستند. وي افزود: در جمهوري اسلامي ايران ما در مسائل سياسي روز رهبر آگاهي داريم كه تابع تفكرات ارزنده ايشان هستيم؛ اميدواريم افراد با اطاعت از كتاب، سنت و صاحبان امر، صراط مستقيم را طي كنند؛ اهل سنت چنين حركات زشتي را حرام مي‌دانند. اين افراط حرام است چراكه از هواي نفس سرچشمه مي‌گيرد.

حوزه‌ها نبايد درباره جريان تكفيري سكوت كنند

حضرت آيت‎‎الله جوادي آملي با تأكيد بر خطر جريان تكفيري براي جهان اسلام، گفت: هرگاه حوزه‌ها و علماي اسلام سكوت كنند آل‌سعود و وهابيت دست به يكي مي‌كنند و يكي سياست و ديگري مذهب را به دست مي‌گيرد، مسجدين و حرمين شريفين به دست اينها مي‌افتد.  آيت‎الله عبدالله جوادي آملي ديروز در درس تفسير خود در مسجد اعظم، برگزاري «كنگره جهاني جريان‌هاي تكفيري و افراطي از ديدگاه علماي اسلام» را اتفاق مباركي دانست و خطاب به طلاب و فضلاي حوزه گفت: شما حرف‎هاي عميق توحيدي خودتان را به اينها بيان كنيد، اگر دير بجنبيد نظير آن چه در حرمين شريفين اتفاق افتاده است براي ما اتفاق مي‎افتد، آنها تقسيم‎‎ بندي بدي انجام دادند، مذهب و مسجد را به وهابي‎ها دادند و سلطنت را به سعودي‎ها دادند و مقبره ائمه(ع) را تخريب كردند، آن روز كسي نبود صدايش در بيايد، اما امروز كه داعش به وجود آمده حوزه علميه مقتدر است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایران دوست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
0
0
بحث را هرگز نباید شیعه و سنی کرد که خود این نوعی توطئه است در سوریه هم بیشتر قربانیان علوی ها و شیعیان بوده اند ! بحث نقشه انگلو - صهیونها برای نابودی اسلام و مقاومت ضد اسرائیلی و در نهایت در هم شکستن ایران خلع ید شده از اهرم راهبردی و بازدارنده دانش اتمی صنعتی است !!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار