کد خبر: 688054
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۵
شفاف‌سازي تصاوير تلويزيوني
محمدصادق عابديني
رئيس سازمان صدا و سيما وظيفه گذر از SD به HD را بر عهده قائم مقام خود در امور فناوري و رسانه‌هاي نوين گذاشت. با اين حكم در كنار وظايف ديگري كه محمد سرافراز بر دوش مهدي اخوان بهابادي قرار داده است، وي را ملزم به تغييري بنيادي در ارسال تصاوير تلويزيوني كرد. تغييري كه كيفيت تصاوير دريافتي تلويزيوني را در گيرنده‌هاي خانگي با يك جهش روبه‌رو خواهد كرد.
هم اكنون كيفيت تصاوير تلويزيوني كه توسط فرستنده‌هاي صدا و سيما ارسال مي‌شوند، «SD» است. «SD» مخفف (Standard Definition) است. در اين استاندارد كيفيت و وضوح تصاوير تلويزيوني 480 پيكسل است؛ تصويري كه تقريبا در همه گيرنده‌هاي خانگي قابل دريافت و پخش است. تلويزيون‌هاي نسل قديم كه معمولا از تكنولوژي لامپ تصوير استفاده مي‌كردند براي دريافت تصاوير SD برنامه‌ريزي شده بودند. اما تلويزيون‌هاي جديد‌تر و به خصوص ورود LED‌ها عرصه را براي گيرنده‌هاي قديمي تنگ كرد و هرچه تلويزيون‌هاي جديد‌تر وارد بازار شدند، قابليت پخش تصاوير از طريق اين گيرنده‌ها بالاتر مي‌رفت اما تصاوير ارسالي همان كيفيتSD بود. تا پيش از آغاز فعاليت شبكه HD، بينندگان تلويزيون تنها زماني متوجه پايين بودن كيفيت تصاوير تلويزيوني مي‌شدند كه از طريق سيستم‌هاي خانگي نمايش فايل تصويري را تماشا مي‌كردند. شبكه HD توانست انحصار SD  را بشكند و توقع‌ها را براي ديدن تصاوير بهتر بالا ببرد. (HD (High Definition كيفيت تصاويري مابين 720 تا 1080 پيكسل را در بر مي‌گيرد. پهناي باند لازم براي ارسال چنين تصاويري در سيستم‌هاي آنالوگ قديمي صدا وسيما وجود ندارد و تنها در تهران به صورت پايلوت HDاجرا شد. بهانه ايجاد اين شبكه پخش تصاوير مسابقات واليبال بود. از سويFIVB يكي از الزامات ميزباني مسابقات ليگ جهاني واليبال پخش زنده مسابقات به كيفيت HD بود. الزامي كه براي صدا و سيما هزينه‌بر بود اما نتيجه آن باعث شد تا بيست وسومين شبكه تلويزيون ايران متولد شود.
شبكه HD كمي بعد از آنكه صرفا به پخش مسابقات واليبال و جام جهاني فوتبال پرداخت، مدتي را نيز به پخش برنامه هايي با تكرار هفتگي مشغول بود اما مدتي است كه اين شبكه هم در حال تغيير روند است به نوعي كه سريال مختارنامه و سريال پرده‌نشين هر شب از اين شبكه پخش مي‌شوند. پرده نشين اولين سريال غير تكراري است كه همزمان با پخش SD با كيفيتHD نيز از تلويزيون پخش مي‌شود.
با تغيير مديريت سازمان صدا و سيما، محمد سرافراز در يكي از اولين حكم‌هايي كه صادر كرده است، به تغيير كيفيت تصاوير تلويزيوني حكم داده است. روندي كه سال‌ها پيش بايد آغاز مي‌شد اما به هر دليلي تا امروز به طول كشيده شده است. ديدن تصاوير با كيفيت يكي از حقوق مسلم بينندگان تلويزيوني است. كاري كه مي‌تواند بر جذابيت‌هاي شبكه‌هاي داخلي بيفزايد. هم اكنون بسياري از برنامه‌هاي تلويزيوني، تله فيلم‌ها و سريال‌ها با دوربين‌هاي HD و فولHD فيلمبرداري مي‌شوند و تلويزيون در تأمين برنامه براي چنين كيفيت تصويري با مشكل چنداني روبه‌رو نخواهد بود. بزرگ‌ترين مشكل، فرستنده‌هاي نسل قديم تلويزيون است كه تعويض آنها زمان‌بر و هزينه بردار است. در صورتي كه عزم تلويزيون براي اين تغيير جدي باشد مي‌توان تحقق تلويزيون كاملاً HD را يكي از نكات مثبت عملكرد رئيس جديد سازمان صدا و سيما دانست.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
alireza
|
ROMANIA
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
0
1
دمت گرم دکتر سرافراز مگر اینکه شما به فکر مردم باشید امیداورم این امر هرچه زوذتر محقق شود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار