کد خبر: 688035
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۹
معاون وزير راه و شهرسازي از تلاش براي عملي كردن شاخص هموار بودن جاده‌ها از سال 1394 خبر داده است تا به اين ترتيب از تحويل گرفتن جاده‌هايي كه ميزان ناهمواري‌هايشان بالاتر از حد استاندارد است، جلوگيري شود.
معاون وزير راه و شهرسازي از تلاش براي عملي كردن شاخص هموار بودن جاده‌ها از سال 1394 خبر داده است تا به اين ترتيب از تحويل گرفتن جاده‌هايي كه ميزان ناهمواري‌هايشان بالاتر از حد استاندارد است، جلوگيري شود.
به گزارش «ايسنا»، حسين ميرشفيع، معاون وزير راه و شهرسازي از لزوم اتخاذ تدابير لازم براي افزايش جاده‌هاي جديد سخن گفته و از بالا بودن ميزان ناهمواري‌ جاده‌ها در ايران نسبت به استانداردهاي جهاني سخن گفته است.
به گفته وي، در استاندارد جهاني نسبت همواري راه‌ها 2/2 متر در هر كيلومتر است و اين مسئله در ايران معمولاً بيشتر از حد استاندارد به حساب مي‌آيد. طبق اعلام ميرشفيع هر چند شاخص هموار بودن جاده‌ها در سال 1385 به تصويب رسيده اما تاكنون عملياتي نشده و به همين دليل برخي از جاده‌ها از نظر استاندارد رسمي با مشكل مواجهند. وزارت راه و شهرسازي بنا دارد از سال 1394 و در صورت همكاري سازمان مديريت برنامه‌ريزي بار ديگر طرح اجباري شدن اين استاندارد بسيار مهم را در دستور كار قرار تا كيفيت جاده‌هاي نوساز ايراني بالاتر برود.
حتي در اين زمينه كار به جايي رسيده كه وزارت راه و شهرسازي اعلام كرده احتمال اينكه بر مبناي اين استاندارد جاده‌هايي كه مشكل دارند از پيمانكار تحويل گرفته نشوند نيز وجود خواهد داشت. در كنار آن، وزارت راه تلاش كرده است در وضعيت استفاده از قيرها نيز تغيير ايجاد كند، كاهش استفاده از قيرهاي mc و بالا بردن توان قيرهاي پليمري از جمله فعاليت‌هاي وزارت راه در اين زمينه به حساب مي‌آيد.
سياست‌هاي جديد اين وزارتخانه در راستاي بالا بردن كيفيت جاده‌هاي نوساز در حالي صورت مي‌گيرد كه بسياري از پيمانكاران در سال‌هاي گذشته به دليل كمبود منابع اعتباري و بالا رفتن ميزان بدهي‌هاي خود از دولت، توان انجام طرح‌هاي در دست ساخت را ندارند و برخي از پروژه‌ها با كندي بسياري همراه است و از اين رو شايد در صورتي كه دولت نتواند اوضاع بدهي‌هاي خود را بهبود بخشد و منابع مالي مورد نياز پيمانكاران را براي آنها فراهم كند، اجرايي شدن سياست بالا بردن سطح استاندارد جاده‌هاي جديد چندان عملي نباشد.
با اين وجود با توجه به بالا بودن ميزان سفرهاي جاده‌اي در ايران و نياز روز افزون كشور به ساخت پروژه‌هاي جديد اگر استانداردهاي جهاني لحاظ نشود از يك سو ميزان خطر در تصادفات جاده‌اي بالا مي‌رود و از سويي ديگر هزينه دولت براي تأمين منابع مورد نياز در نگهداري راه‌ها بالا خواهد رفت. از اين رو شايد بهترين راهكار، بالا بردن نظارت‌ها بر راه‌هاي جديد آن هم قبل از نهايي شدن كار عملياتي در آنها است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار