کد خبر: 688032
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰
عضو كميسيون بهداشت مجلس طرح تحول سلامت را مخالف مسير عدالت دانست
مسعود پزشكيان با بيان اينكه طرح تحول سلامت از ابتدا خلاف مسير عدالت بود، اظهار داشت: پول‌هايي كه دولت تزريق كرده قرار بود براي كمك به سلامت مردم مناطق محروم هزينه شود نه اينكه به جيب يك قشر خاص برود. در نسبت با درآمد سرانه، درآمد پزشكان متخصص در ايران بيش از هفت برابر درآمد پزشكان امريكا است.
مسعود پزشكيان با بيان اينكه طرح تحول سلامت از ابتدا خلاف مسير عدالت بود، اظهار داشت: پول‌هايي كه دولت تزريق كرده قرار بود براي كمك به سلامت مردم مناطق محروم هزينه شود نه اينكه به جيب يك قشر خاص برود. در نسبت با درآمد سرانه، درآمد پزشكان متخصص در ايران بيش از هفت برابر درآمد پزشكان امريكا است.
مسعود پزشكيان در برنامه اين هفته «ثريا»ي سيما در پاسخ به سؤال مجري برنامه ثريا مبني بر اينكه با توجه به اينكه در مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت به سر مي‌بريم، آيا رويه آن را در شرايط فعلي عدالت‌محور مي‌دانيد يا خير، اظهار كرد: منابع مالي لازم براي اجراي طرح تحول سلامت پيش از اين از سوي كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي تخصيص داده شده است، بنابراين منابعي كه بايد براي مردم در نظر گرفته شود در نظر گرفته شده است.
پزشكيان با اشاره به اينكه يكي از منابع تخصيص داده شده، 10 درصد خالص هدفمندي يارانه‌ها است كه در زمان دكتر احمدي‌نژاد و برخلاف ميل دولت قبل مجلس آن را به تصويب رساند اما متأسفانه دكتر احمدي‌نژاد اين قانون را اجرا نكرد.
وي در همين زمينه با بيان اينكه مقرر شد كه سال گذشته يك درصد از ارزش افزوده به اين 10 درصد خالص از هدفمندي‌ها اضافه شود و در اختيار سيستم (وزارت بهداشت و درمان) قرار گيرد، افزود: در جلسه‌اي كه اين طرح عنوان شد، دكتر نوبخت به رغم مشكلات موجود با آن موافقت كرد كه اين موافقت نشان مي‌دهد نگاه دولت در پرداخت منابع مثبت است و در حال حاضر هم 10 درصد و هم يك درصد ارزش افزوده از سوي دولت پرداخت مي‌شود.
عضو كميسيون بهداشت مجلس با اشاره به صرف منابع موجود در راستاي طرح تحول سلامت گفت: با اين وجود در اين شرايط و با اجراي اين طرح همچنان عدالت برقرار نشده است.
به گفته پزشكيان بيمارستان‌هاي مجهز مجهزتر شدند و مناطق محروم بدون امكانات ماندند.
وي با اشاره به افزايش قيمت تمام شده و هزينه خدمات در مراحل اجراي طرح تحول نظام سلامت بيان كرد: با افزايش قيمت‌ها رسيدگي به مناطق محروم با مشكلات بيشتري مواجه خواهد شد و اين در حالي است كه امكان تزريق بيشتر هزينه توسط دولت و مجلس به اين سيستم نيست و از سوي ديگر افزايش درآمد در شهرهاي بزرگ خالي شدن شهرهاي كوچك‌تر را نيز به دنبال خواهد داشت.
وزير اسبق بهداشت همچنين با اشاره به اينكه در مصوبه مجلس آمده كه هزينه يك درصد ارزش افزوده بايد صرفاً براي مناطق محروم و شهرهاي كمتر از 20 هزار نفر جمعيت صرف شود، بيان كرد: 10 درصد خالص هدفمندي يارانه‌ها را هم براي بيماران خاص و صعب‌العلاج و كساني كه در مناطق محروم هستند در نظر گرفتيم، يعني اولويت براي كساني بود كه در مناطق محروم خدمت مي‌كنند.
پزشكيان افزود: اما نتيجه اين طرح تاكنون اين شد كه بيمارستان‌هاي مجهز مجهزتر شدند و مناطق محروم بدون امكانات ماندند و پول به دست كساني رسيد كه داراتر هستند و بيمارستان و شهري كه داراتر است پول بيشتري را از اين هزينه‌ها به خود اختصاص داده و مي‌دهد.
وي با اشاره به جلسات كميسيون متبوعش در مجلس با وزارت بهداشت بر سر نحوه اجراي مناسب طرح تحول نظام سلامت گفت: بحث ما با وزارت بهداشت اين بود كه در قدم اول پول را بر اساس سرانه و جمعيت ارائه دهند و در واقع بايد هر جا كه امكانات نداشت تجهيز مي‌شد اما اين كار دقيقاً برخلاف اين مسير در حال اتفاق است.
وي اضافه كرد: متأسفانه اين روند هزينه تمام شده را بالا مي‌برد و بي‌عدالتي را عميق‌تر و مناطق محروم را با مشكلات بيشتري در گرفتن خدمات بهداشتي، درماني مواجه خواهد كرد، در نتيجه با اين روند طولي نمي‌كشد كه دولت، مجلس، بيمه‌ها و مردم با چالش جدي مواجه مي‌شوند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
0
1
اقا من متقاعد شدم که تمام ملت تو دانشگاه ها فقط دارن بابا نان داد میخونن و فقط پزشکا دارن درس میخونن. من متقاعد شدم که فقط پزشکا موقع دانشجویی کشیک میدن و بقیه تیم درمان چرت میزنن! من متقاعد شدم که همه افرادی که دنبال اجرا شدن عدالت هستن عقده ای و حسود هستن! شما پزشکان رو همین مردم بهتون رو دادن و بزرگتون کردن وگرنه شما که باشید که اینقدر جاهلانه خودتونو از بقیه بزرگ تر بدونین. دیگه دوران جاهلیت گذشته مردم اگاه شدن به حقوق خودشون نمیتونین دیگه با این موج عدالت خواهی مبارزه کنید. کودک سرطانی دارد زجر میکشد رو تخت بیمارستان و بوالله قسم تا حظرات پول خون این طفل رو نگیرن عملش نمیکنن. وجدان در شما مرده . اساتید و بزرگان شما کجا اینقدر پول پرست بودن کجا دکتر قریب و دکتر عدل اینجوری بود. یک جمله از پدر جراحی ایران دکتر عدل میگم و خود بخوانید این حدیث را.... در جواب کسانی که میگفتن چرا از بیماران پولکمی میگیری گفتم که من فکر میکردم مریض برای این است که خوب شود نه برای اینکه پول بدهد. به فلان کودک و پیرزن روستایی سرطانی چه ربطی دارد که شماها چند سال درس خوانده اید یا چقدر باهوش هستین وی از شما انسانیت میخواهد از شما درمان ارزان میخواهد میفهمین درمان ارزان. اینجا ایران است مردم ندارن که برای زندگی سوخته شده شما به دلار پول بدهند میفهمین یا خودتان را به ....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار