کد خبر: 687823
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
مدیرکل بهزیستی گیلان گفت: سن بالا یکی از عوامل تاثیرگذار بیماری آلزایمر در 65 تا 85 سالگی است.
فارس: حسین نحوی‌نژاد عصر امروز در جلسه بهزیستی گیلان با اشاره به عوامل بیماری آلزایمر اظهار کرد: عوامل خطرزای بیماری مذکور به طور دقیق مشخص نشده اما عوامل ژنتیکی و محیطی متعددی در این زمینه شناخته شده است.

وی ادامه داد: وجود عوامل مختلف، دلیل ابتلا به بیماری آلزایمر نیست بلکه در وضعیت ویژه به‌تنهایی یا در کنار همدیگر می‌توانند زمینه ابتلا به آلزایمر را فراهم کند.

نحوی‌نژاد سن بالا را یکی از عوامل بیماری آلزایمر دانست و بیان کرد: بیماری آلزایمر در 65 تا 85 سالگی دیده می‌شود ضمن اینکه بروز بیماری در بستگان درجه اول بیمار نسبت به افراد معمولی بیشتر است.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه سالمندان با اجرای تدابیر پیشگیری می‌توانند از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری کنند، تصریح کرد: دانشمندان در تحقیقات جدید رابطه مشخصی بین بیماری آلزایمر و سکته مغزی مشاهده کردند.

وی به حفاظت مغز انسان با جمجمه و مایع مغزی ـ نخاعی اشاره کرد و گفت: گیجی و بیهوشی بر اثر ضربه مغزی که بیش از 15 دقیقه طول بکشد، اثر سوءاحتمالی در ابتلا به بیماری آلزایمر دارد.

نحوی‌نژاد از احتمال ایجاد آلزایمر در ورزشکاران به دلیل ضربه شدید به سر خبر داد و خاطرنشان کرد: آلزایمر در مشت‌زنان بیشتر بوده و با توجه به این موضوع استفاده از کلاه ایمنی برای افراد ضروری است.

به گفته مدیرکل بهزیستی گیلان، افراد مبتلا به بیماری عروقی کرونر مانند آنژین صدری، سکته قلبی و افزایش فشار خون بیشتر در معرض خطر بیماری آلزایمر هستند.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات نشان داده بیماری آلزایمر در افراد دارای سطح سواد پایین بیشتر است، اظهار کرد: بعضی از دانشمندان معتقدند کاهش هورمون جنسی زنان ممکن است تاثیری در ایجاد بیماری آلزایمر داشته باشد.

نحوی‌نژاد مصرف چربی‌های اشباع شده و کلسترول در خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تاثیرگذار عنوان کرد و یادآور شد: چربی اشباع شده روغن‌های گیاهی جامد و کلسترول در چربی حیوانی به مقدار بسیار یافت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه مغز مانند عضلات بدن به فعالیت‌های بدنی احتیاج دارد، تصریح کرد: تحقیقات نشان داده، مبتلایان به بیماری آلزایمر در مقایسه با دیگر مردم در دوره میان‌سالی کمتر به ورزش پرداخته‌اند.

وی به افسردگی بسیاری از افراد مبتلا به آلزایمر اشاره کرد و گفت: سابقه افسردگی می‌تواند عامل مهمی در ابتلا به آلزایمر باشد و افسردگی دایم ممکن است به سلول‌های مغز فشار وارد کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار