کد خبر: 687784
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۷
گزارش «جوان» از مراسم اختتاميه مسابقه كارتون و كاريكاتور غزه
مراسم اختتاميه مسابقه بين‌المللي كارتون و كاريكاتور غزه در فرهنگسراي انديشه با حضور مسئولان و هنرمندان برگزار شد.
مصطفي شاه‌كرمي
مراسم اختتاميه مسابقه بين‌المللي كارتون و كاريكاتور غزه در فرهنگسراي انديشه با حضور مسئولان و هنرمندان برگزار شد.
سعيد نوروزي، مدير فرهنگسراي انديشه به عنوان اولين سخنران با فرخنده دانستن جمع حاضر در اين مراسم آن را نمودي از مبارزه در برابر دژخيم صهيونيستي معرفي كرد.
وي ادامه داد: اين كاريكاتورهاي نمايش داده شده و ارسال شده تيري كاري در دل صهيونيسم است؛ چراكه براي آن مرزي قائل نمي‌توان بود. اين جشنواره نشان مي‌دهد كه جهان فاشيسم معاصر خود را شناخته است. همانطور كه بشار اسد در نشست سران عرب، رژيم صهيونيستي را نازيسم معاصر خواند اين كاريكاتورها نشانگر تفكر ارتجاعي رژيم خونريز صهيونيستي است كه خبر از برافراشته شدن پرچم اسلام در سرزمين‌هاي اسلامي مي‌دهد.
سپس سيد مسعود شجاعي طباطبايي، دبير اين جشنواره مسابقه نيز در اين مراسم گفت: اين روزها آنچه در فلسطين رخ مي‌دهد تنها به فلسطين مربوط نمي‌شود بلكه مرزها را شكسته است و به امريكاي لاتين نيز رسيده است.
وي با اشاره به اينكه موج بيداري ملت‌ها، جهانخواران را دچار واهمه كرده است، بيان كرد: اين مسئله باعث شده است كه ملت‌ها ديگر سرشان به سرگرمي رسانه‌ها گرم نمي‌شود و نخواهد شد. كارتون به عنوان زبان فراگير رسانه‌اي تأثيرگذار است كه با حضور رسانه‌هاي قدرتمند در چنگ لابي صهيونيستي، رسالت تلويزيون را بجا مي‌آورد.
دبير جشنواره با اعلام نام كشورهاي شركت‌كننده در اين مسابقه از جمله الجزاير، بنگلادش، بلژيك، بلغارستان، چين، مصر، استوني، فرانسه، عراق، ژاپن، ليبي، مقدونيه، مراكش، پرتغال، عربستان، سوريه، تركيه، اوكراين، امريكا، زامبيا، تركمنستان، ازبكستان، كرواسي و كانادا؛ 245 اثر را شايسته حضور در مرحله نهايي و چاپ آنها در كاتولوگ نهايي دانست كه بين اين آثار 12 اثر در بخش رقابتي برگزيده شده است.
سردار محمدرضا نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين در اين مراسم ضمن تشكر از هنرمندان شركت‌كننده در اين جشنواره افزود: موضوع فلسطين مسئله اول جهان اسلام و جهان بشريت است. كاري كه شما مي‌كنيد كاريكاتور نيست؛ كاريكاتور با اغراق قصد جلب توجه دارد ولي ما مي‌خواهيم تصويري حقيقي نشان دهيم. حقيقتش اين است كه حقوق بشر در مورد ما مثقال مثقال شمرده مي‌شود اما درباره غرب و اسرائيل نه به واحد تن بلكه مگاتن سنجيده نمي‌شود.
وي در ادامه گفت: در ايران كسي متهم است و جرمي كرده و جرم او سياسي نيست، خطاي او براساس اشتباهي انساني رخ داده است، درحالي كه جرمش مجرمانه است و دادگاهش نيز برگزار شده است، در امورات قضايي دخالت مي‌كنند درحالي كه بيش از 1700 كودك را در ماه رمضان در غزه ذبح كردند و هيچ كدامشان هيچ نگفتند.
سردار نقدي حقوق بشر غربي‌ها را كاريكاتوري دانست كه در آن اگر پليسي اشتباهي كند، جنجال به پا مي‌كند و در سوي ديگر در جريان غزه، امريكا در انبارهاي اسلحه را براي اسرائيل مي‌گشايد.
وي با مقايسه انتخابات اخير امريكا و ايران دموكراسي در غرب را يك كاريكاتور دانست و با كنايه پيش‌بيني كرد كه در آينده بايد شاهد حضور يك خواننده يا فوتباليست مشهور در فضاي انتخابات امريكا باشيم تا مشاركت مردمي در آن بالا رود.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين با اشاره به انهدام منزل مجاهدين فلسطيني در قضاياي اخير، حقوق بشر غربي را زير سؤال برد و گفت: مرور اين مسائل همراه تلخند است نه لبخند. اينان به آخر خط رسيده‌اند ملت‌ها از خواب برخاسته‌اند. فلسطينيان در همان قطعه كوچك بزرگ‌ترين ارتش‌ها را زمين‌گير كرده‌اند. جوانان بسيجي به من مراجعه مي‌كنند، التماس مي‌كنند كه به سوريه و فلسطين اعزام شوند، فلسطينيان به رزمنده نياز ندارند آنان به هنرمنداني مثل شما نياز دارند و اين وظيفه بر دوش شما سنگيني مي‌كند.
سردار محمد رضا نقدي، رئيس سازمان بسيج مستضعفين همچنين در گفت‌و‌گو با خبرنگار «جوان» درباره چرايي نياز به برگزاري چنين جشنواره‌هايي گفت: هنر يك زبان بين‌المللي است و نيازي به ترجمه ندارد، خصوصاً هنر تصوير و كاريكاتور يك فرصت بسيار عالي است در دنيايي كه امروز دنياي شبكه‌هاي ارتباطات جهاني است و تا حدي مي‌توان پيام را به مخاطب رساند. بنابراين بايد با اين زبان حقايق را برسانيم، حقايق زيادي هستند كه امريكايي‌ها و غربي‌ها و مستكبرين سعي مي‌كنند با تسلطي كه بر شبكه‌هاي رسانه‌اي دارند، جلوي انتشار حقايق را در جهان بگيرند. آنها سعي دارند تا يكسري دروغ‌ها را حقيقت و برخي حقايق را پنهان كنند. اينجا و در اين روزگار كه اقشار مختلف مردم براي اعزام به غزه، سوريه و عراق به مراكز مختلف مراجعه مي‌كنند حقيقتاً وظيفه و مسئوليت هنرمندان بسيار سنگين است.
نقدي گفت: جواب ما به كساني كه مصرانه خواستار اعزام به كشورهاي اسلامي درگير با تروريست‌هاي داعش و غيره هستند، اين است كه آنها نياز به رزمنده ندارند؛ چراكه مردم سرزمين‌شان رزمندگان آنها هستند اما متأسفانه زبان گويا و رسانه‌اي را كه انعكاس‌دهنده دردها و آلام آنها باشد در اختيار ندارند. بنابراين مسلمانان بيشتر از هر چيزي به رزمندگان عرصه هنر و رسانه نيازمندند، چه اينكه چنين رزمندگاني بتوانند به وسيله هنر و رسانه حرف آنها را بزنند و حقايق واقعي و جاري جبهه‌هاي آنها را روايت كنند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين خاطر نشان كرد: امروز مشاهده مي‌كنيم كه امريكا با چه جريان‌سازي رسانه‌اي به جبهه نبرد با داعش وارد شد اما در همين ايام و چند روز پيش نيروهاي امريكايي از طريق هواپيماهايشان براي داعش و نيروهايش كه در محاصره نيروهاي مردمي عراقي و تسليم و كشته شدن بودند، تسليحات و مهمات و محموله‌هاي نظامي ارسال كردند و به دروغ گفتند كه اشتباه شده است! خب مردم عراق و سوريه چگونه مي‌توانند درد دلشان را منعكس كنند و به جهانيان بگويند كه امريكايي‌ها دروغگو هستند؟ و اينكه دروغ‌هاي بزرگي را از طريق رسانه‌هايشان به خورد اذهان مردم جهان داده‌اند؟ اينها را هنر مي‌تواند به همه مردم نشان بدهد و ما از تمامي عزيزاني كه در برگزاري اين جشنواره زحمت كشيده و شركت كرده‌اند، تشكر مي‌كنيم.
سردار نقدي همچنين درباره نمايشگاه جنبي كه در كنار سالن برگزاري اختتاميه محل نمايش كارتون و كاريكاتورهاي ارسالي از تمامي كشورهاي شركت‌كننده بود، گفت: كتابچه‌اي كه 245 اثر برگزيده جشنواره را در خود جاي داده بود و من ملاحظه‌اش كردم، آثار خوبي را نشان مي‌داد و اميدواريم كه اين آثار را بتوانيم در فضاي رسانه‌اي و مجازي منتشر كنيم.
وي درباره شركت‌كننده‌هاي جشنواره از 49‌كشور جهان اظهار داشت: الحمدلله عكس‌العمل هنرمندان روز به روز نسبت به واقعيت‌هايي كه در فلسطين در حال رخ دادن است، جدي‌تر شده و نيز اين اقدام يك فرصت همبستگي جهاني را در حوزه هنر و در حمايت از مظلومان فلسطين مي‌توان به وجود آورد. همچنين از عزيزاني كه در اين مسير اولين قدم را برداشته‌اند، تشكر مي‌كنم. در پايان اين مراسم از برگزيدگان بخش‌هاي مختلف كارتون و كاريكاتور با اهداي لوح تقدير، تنديس جشنواره و جوايز نقدي تقدير به عمل آمد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار