کد خبر: 687677
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵
وزیر امور خارجه آمریکا و مذاکره کننده ارشد آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای ایران، مشاور اسبق کاخ سفید را برای جلب رضایت کنگره در جهت توافق احتمالی با ایران دعوت کرد.
فارس: با نزدیک شدن به ضرب الاجل مذاکرات هسته‌ای ایران، تیم اوباما مشاور پیشین کاخ سفید را در جهت جلب رضایت کنگره و نیل به توافق هسته‌ای با ایران به تیم خود باز گرداند.

مجله «فارین پالیسی» روز جمعه (دیروز) گزارش داد با نزدیک شدن به ضرب الاجل سوم آذر و مذاکرات هسته‌ای فشرده ایران و آمریکا، وزیر امور خارجه  آمریکا از «جک سالیوان» مشاور اسبق کاخ سفید دعوت کرد تا در تیم مذاکره کننده حضور یابد.

«جک سالیوان» که تابستان گذشته با خروج از دولت اوباما به دانشگاه «یل» رفت و به تدریس مشغول بود به ادعای «فارین پالیسی» نقش مهم و حیاتی را می‌تواند در جلب موافقت کنگره برای دستیابی به توافق احتمای را ایفا کند. اگر مذاکرات به سمت توافق احتمالی پیش برود، سالویان به دلیل رابطه نزدیکی که با کاخ سفید از یک سو و هم‌چنین به دلیل رابطه نزدیک با افراد نا معلومی در میان جمهوری خواهان از سوی دیگر دارد، می‌تواند کسی باشد که معامله را بین دموکرات‌های کاخ سفید و محافظه کاران کنگره جوش دهد.

سالیوان پیش از این مشاور ارشد «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه وقت آمریکا بود و بعد از آن مشاور امنیت ملی «جو بایدن» معاون اول رییس جمهور شد.

تفاوتی که بین «سالیوان» و «وندی شرمن» معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا و مذاکره کننده ارشد آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای ایران، وجود دارد این است که از نظر سیاسیون آمریکایی جنگ طلب، عملکرد شرمن در مذاکرات ایران «افتضاح» بوده است؛ همین مساله نفوذ شرمن بر نمایندگان پارلمان را بسیار سخت می‌کند. به گفته‌ی «ماکرو روبیو» سناتور آمریکایی خواستار جنگ علیه ایران، عملکرد سیاسی شرمن در مذاکرات هسته‌ای ایران، نه تنها خجالت آور بلکه شکست دیپلماتیک و خطری برای امنیت ملی آمریکا بوده است.

بسیاری از نمایندگان کنگره به کاخ سفید اطمینان نداشته و بیم این دارند که دولت اوباما در جهت نیل به توافق با ایران امتیازات بسیاری به ایران بدهد.

با وجود آن‌که میزان ظرفیت غنی سازی ایران برای آمریکا دغدغه است به وضوح می‌توان انتظار داشت پیش از ضرب الاجل توافق هسته‌ای صورت خواهد گرفت. «فارین پالیسی» مدعیست در صورت نیل به توافق احتمالی در مذاکرات هسته‌ای و یا تمایل برای تمدید دوباره مذاکرات، این نقش حیاتی «سالیوان» است که می‌تواند با رابطه نزدیک به جمهوری خواهان و جلب رضایت کنگره، در هر دو مورد تاثیر گذار باشد.

ای مقاله با اشاره به تصمیمات وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در روز جمعه (دیروز) برای بازگشت به کشورهایشان بعد از مذاکرات طولانی و فشرده گفت این مقامات تصمیم خود را تغییر داده و در وین ماندند و این امر می‌تواند نشانه‌ای از نزدیک شدن طرفین به توافق نهایی باشد. اما به ادعای نویسنده این مقاله معنای دیگر این تغییر تصمیم می‌تواند هشدار برای نزدیک شدن مذاکرات به سقوط باشد.

تیم مذاکره کننده آمریکا در وین شامل جان کری وزیر امور خارجه، وندی شرمن و سالیوان و هم‌چنین «بروک اندرسون» مشاور ارشد هسته‌ای در مذاکرات و «بیل برنز» معاون اسبق وزیر امور خارجه است.

دهمین دور مذاکرات ایران و 1+5 بر سر موضوع فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران از سه‌شنبه گذشته 27 آبان تا ضرب الاجل مذاکرات روز سوم آذر در جریان است. مقامات ارشد تیم مذاکره کنده هسته‌ای طی روزهای گذشته و آتی با «کاترین اشتون» مسئول هماهنگ کننده1+5 و هم‌چنین مذاکره کنندگان گروه 1+5 – آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین به اضافه آلمان – دیدارهای دوجانبه، سه جانبه و چند جانبه داشته‌ و خواهند داشت تا پیرامون رسیدن به توافق نهایی مذاکره کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار