کد خبر: 687553
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۰
ديدار وزير ارشاد با آيات عظام
آيت‌الله محمدجواد فاضل لنكراني: بعد از ديدن فيلم «طبقه حساس» تا صبح نخوابيدم
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه به منظور ديدار با مراجع عظام تقليد به شهر مقدس قم سفر كرده بود، روز پنج‌شنبه با آيت‌الله جوادي آملي و آيت‌الله محمدجواد فاضل لنكراني ديدار كرد.
آيت‌الله محمد جواد فاضل لنكراني، در ديدار علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با وي، در سخناني گفت: سفر وزرا به خصوص وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به قم و ديدار با علما و ارتباط بيشتر با حوزه‌هاي علميه لازم و ضروري است.

ايشان گفت: برخي‌ دنبال اين بهانه هستند كه رابطه دولت و حوزه را كمرنگ نشان دهند كه اين سفر‌ها سوء‌تفاهم‌ها را از بين مي‌برد. آيت‌الله فاضل لنكراني افزودند: دو سال قبل طي سفر به نجف در بازديد از كتابفروشي‌هاي اين شهر، هيچ كتابي از محصولات حوزه علميه مشاهده نكردم كه ضرورت دارد اين ارتباط‌ها افزايش يابد و توليدات علمي و كتاب‌هايي كه در كشور به چاپ مي‌رسد براي ساير كشورها نيز ارسال شود. ايشان ادامه دادند: بايد مركزي با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و حوزه علميه ايجاد شود تا پژوهش‌هاي صورت گرفته در حوزه‌هاي علميه به مراكز علمي همانند دانشگاه‌ها و حوزه‌هاي علميه ساير كشور‌ها و كتابخانه‌هاي معتبر دنيا ارسال شود.

 ايشان در بخش ديگري از سخنان خود با انتقاد از فيلم طبقه حساس كمال تبريزي خطاب به وزير ارشاد گفت: اين فيلم را به پيشنهاد و اصرار يكي از دوستانمان ديدم و بعد از تماشاي اين فيلم تا صبح از ناراحتي خوابم نبرد. آيت‌الله فاضل لنكراني فرمودند: اين فيلم بهشت، جهنم، برزخ و قيامت را به استهزا كشيده و برخي مسائل نيز از جمله غيرت را به تمسخر گرفته است. عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم افزودند: به سازنده اين فيلم در خصوص ساخت فيلم مارمولك نيز تذكر داده بودم اما تبريزي عنوان كرد من اين فيلم را به نيت خدمت ساختم.

ديدار بعدي وزير ارشاد در شهر قم با آيت‌الله جوادي آملي بود. حضرت آيت‌الله‌العظمي جوادي آملي در اين ديدار ضمن اشاره به تأثير هنر در انتقال مفاهيم والاي مذهبي و ديني به جامعه بيان داشتند: خداوند ذاتاً انسان را هنر‌دوست و با ذوق و قريحه آفريده است، لذا بايد از اين ظرفيت براي انتقال مضامين و معارف الهي و وحياني به جامعه استفاده درستي صورت گيرد. ايشان ادامه دادند: بايد به وسيله هنر جذابيت معارف الهي به جامعه منتقل شود و هنرمندان مي‌توانند با هنر خود جذابيت‌هاي معارف الهي و ديني را چند برابر كرده و آن را براي اقشار مختلف جامعه قابل پذيرش و استفاده كنند.

مرجع تقليد شيعيان با انتقاد از برخي هنرمندان كه از هنر خود استفاده‌هاي سوء مي‌كنند، اذعان داشتند: هنرمندان از جمله اهل سينما انسان‌هاي شريفي هستند اما كمي دچار غفلتند؛ خداوند به هنرمندان بهترين نعمت را كه‌‌ همان استعداد و توانايي خلق هنر است، اعطا كرده اما برخي از هنرمندان به دلايل مختلف كه بايد توسط مسئولان بررسي و مشخص شود، از بزرگ‌ترين نعمت الهي، كمترين بهره و استفاده را مي‌برند و هنر را در خدمت انتقال مفاهيم بي‌ارزش قرار مي‌دهند، حقيقتاً حيف است كه هنر در خدمت دين و فرهنگ نباشد.

ايشان با مقايسه هنرمندان با رزمندگان هشت سال دفاع مقدس خاطر نشان كردند: همانگونه كه در دوران دفاع مقدس پرچم يازهرا يا‌حسين پرچم سه رنگ كشور را حفظ و حراست كرد، امروزه هم نام و ياد ائمه(ع) و معارف آنها، هنر هنرمندان كشور را از خطرات مصون خواهد داشت. آيت‌الله جوادي آملي در فراز پاياني سخنان خود به محبوبيت هنرمندان به ويژه خوانندگان و بازيگران نزد جوانان اشاره كردند و فرمودند: وزارت فرهنگ و ارشاد بايد به بررسي مشكلات هنرمندان بپردازد و شناسايي كند كه چرا هنرمندان انگيزه و رغبت كافي براي توليد آثار فاخر و ارزشمند را ندارند، چراكه هنرمندان مي‌توانند با توليد آثار فرهنگي ارزشمند گمشده جامعه را به جامعه برگردانند. در ابتداي اين ديدار وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در گزارشي به بيان برخي فعاليت‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ترويج فرهنگ ناب اسلامي پرداخت و خواستار رهنمودهاي معظم‌له در اين خصوص شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار