کد خبر: 687550
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۹
گفت‌وگوي «جوان» با كارگردان و تهيه‌كننده سريال پرده‌نشين كه از امشب پخش مي‌شود
از امروز سريال «پـرده‌نشـين» از شبكه اول سيمـا پخش خواهد؛ سريالي اجتماعي كه كارگرداني آن را بهروز شعيبي بر عهده دارد.
محمدصادق عابديني
از امروز سريال «پـرده‌نشـين» از شبكه اول سيمـا پخش خواهد؛ سريالي اجتماعي كه كارگرداني آن را بهروز شعيبي بر عهده دارد.

سريال پرده‌نشين اولين تجربه كارگرداني شعيبي در حوزه سريال‌سازي است. اين مجموعه 30‌قسمتي از جمله اولين سريال‌هايي است كه در دوره مديريت جديد صدا و سيما تكميل و پخش مي‌شود. شعيبي در خصوص شرايط كار در تلويزيون و سينما به «جوان» مي‌گويد: به هر حال تلويزيون مختصات خود را دارد چه به لحاظ بدنه، ساختار و چه قصه‌نويسي، اما فضاي كلي و نوع كار در تلويزيون و سينما با هم فرقي ندارد. همان‌قدر كه در سينما بايد براي توليد يك فيلم وقت گذاشت براي سريال هم زمان و انرژي بايد گذاشت، با اين تفاوت كه در فيلم سينمايي زمان كمتري در اختيار داريم.

«دهليز» در جشنواره سي و يكم فيلم فجر حضور داشت و از جمله فيلم‌هاي موفق آن دوره از جشنواره به شمار مي‌آمد. به رغم موضوع حساسي كه بهروز شعيبي در اولين فيلم سينمايي خود به آن پرداخته بود، با توجه به رويكرد خوب سينماگر در پرداخت فيلم، نقد‌هاي مثبتي در خصوص دهليز منتشر شد. شعيبي اين بار نيز موضوعي اجتماعي را دستمايه كار خود قرار داده است.

 وي در پاسخ به «جوان» در خصوص تشابه نگاه «دهليز» و «پرده‌نشين» در پرداختن به مضوعات اجتماعي مي‌گويد: آن فيلم هم زاويه ديد من بود، من كه تغيير نمي‌كنم. بايد اين بحث را بايد در نقد‌ها و نگاه‌هايي كه به اين مجموعه مي‌شود دنبال كرد و اميدوارم نقد‌هايي كه نسبت به آن مي‌شود نيز با همين رويكرد باشد.

اين كار مناسبتي نيست
پيش از اين زمان پخش سريال «پرده‌نشين»، ايام محرم ذكر شده بود، شعيبي با رد اين خبر آن را ناشي از اشتباه در اطلاع‌رساني عنوان و تأكيد مي‌كند: از ابتدا هم قرار نبود ما براي محرم سريال را آماده كنيم. قرار ما پخش سريال بعد از آماده شدن بود كه هم اكنون نيز سريال آماده شده و از شبكه يك پخش خواهد شد. وي درباره اينكه سريال تا چه حد به سبك زندگي ايراني و اسلامي پرداخته است، مي‌گويد: به عنوان كارگردان سريال ممكن است صحبت‌هايم باعث ايجاد پيش‌زمينه ذهني در بيننده و پيشداوري شود. بايد سريال پخش شود و آن زمان به موضوع بپردازيم.

شعيبي پيش از اين در «طلا و مس» نقش روحاني را بازي كرده بود و در سريال«پرده‌نشين» دو كاراكتر اصلي سريال روحاني هستند، درباره زياد شدن پرداختن به روحانيت در فيلم‌ها و سريال‌ها مي‌گويد: روحانيت بخشي از جامعه و بخش مهمي از مسئولان را تشكيل مي‌دهند كه از نظر اجتماعي جايگاه مهم و قابل پرداختي دارند. اينكه چقدر بايد به روحانيت پرداخته شود بسته به بايد‌ها و نبايد‌هايي دارد كه در قصه و فيلمنامه اقتضا مي‌كند اما از نظر من صرف نشان دادن روحانيت بدون پرداخت كار درستي نخواهد بود.

مزيت‌هاي شعيبي از نگاه تهيه‌كننده‌اش

سيد‌محمود رضوي، تهيه‌كننده «پرده‌نشين»، درباره همكاري با شعيبي درتوليد اين سريال و همكاري دنباله‌داري كه اين تهيه كننده با شعيبي دارد، به «جوان» مي‌گويد: شعيبي از بچه‌هاي جوان سينما است كه چند سالي است با هم كار مي‌كنيم. همكاري ما از حدود سه سال گذشته و با تله‌فيلم «دنياي بهتر» شروع شده است تا كنون فيلم «دهليز»، چند مستند و تله فيلم را با هم ساخته‌ايم. بهروز شعيبي ويژگي‌هاي زيادي دارد اما به نظر من مهم‌ترين ويژگي وي دقت عمل و وسواسي است كه در كار دارد و به تمام جزئيات كار دقت مي‌كند. به همين دليل زماني كه كاري از زير دست وي خارج مي‌شود مي‌توان نسبت به آن خروجي اطمينان خاطر داشت.

چند سالي است كه توليد سريال در تلويزيون با چالش و ركود روبه‌رو شده، پرده‌نشين از اين شانس برخوردار شده كه همزمان با تغيير مديريت سازمان صدا و سيما به آنتن برده مي‌شود. رضوي درباره شرايط توليد مجموعه‌هاي تلويزيوني مي‌گويد: «تلويزيون هميشه به توليد سريال‌هاي خوب علاقه داشته است، اما چيزي كه به خصوص در دوره دوم رياست آقاي ضرغامي اتفاق افتاد بحث عدم پرداخت بودجه بود كه باعث شد بضاعت تلويزيون در توليد فيلم و سريال پايين بيايد. در طول اين دوران هم هيچ گاه توليد سريال متوقف نشد، بلكه ترجيح داده شد به جاي كار‌هاي بلند و الف ويژه كه معمولا چند سال توليدشان طول مي‌كشد، سريال‌هايي براي رفع‌هاي كوتاه مدت توليد شوند. در همه جاي دنيا هم تقريباً همين كار را مي‌كنند و در زماني كه مشكل مالي به وجود مي‌آيد كار‌هاي بلند‌مدت را متوقف مي‌كنند». اين تهيه‌كننده درباره تغيير مديريت صدا و سيما و تاثيرات آن معتقد است:«با ديدگاه بازي كه از آقاي سرافراز سراغ دارم به آينده اميد زيادي دارم، آقاي سرافراز به نوگرايي اعتقاد دارند و اميدوارم كه با حل شدن مسئله بودجه و فراهم شدن نقدينگي سريال‌سازي نيز رونق بگيرد.»

پخش همزمان سريال از دو شبكه

پرده‌نشين از امروز ( اول آذر) پخش مي‌شود. رضوي در پاسخ اين سؤال كه آيا ترجيح نمي‌داده است سريال هفتگي پخش شود، مي‌گويد:«كار ما از نظر محتوا فاخر است اما جزو سريال‌هاي فاخر صدا و سيما به شمار نمي‌رود. هم اكنون تنها سريال‌هاي فاخر هستند كه به صورت هفتگي پخش مي‌شوند كه آنها هم از نظر داستاني شرايط خاصي دارند و معمولا در چندين قسمت توليد مي‌شوند. به جز سريال‌هاي فاخر، همگي سريال‌ها مدت‌ها است كه پخش روزانه دارند اين نوع پخش براي مخاطب بهتر است. هم اكنون بعد از چند سال اجراي آن ذائقه بينندگان هم به سمت پخش روزانه متمايل شده است. تجربه پيشين آقاي سرافراز در معاونت برون مرزي و شبكه «ifilm» كه در آن سريال‌هاي قديمي بازسازي و به صورت روزانه پخش مي‌شد نيز نشان داد كه بيننده‌ها تمايل بيشتري به اين نوع پخش دارند.»

براي نخستين بار در تلويزيون، يك سريال به صورت همزمان از دو شبكه پخش خواهد شد. سيد محمود رضوي در اين باره توضيح مي‌دهد:«پرده‌نشين هم‌زمان با شبكه يك سيما از طريق شبكه HD نيز پخش خواهد شد. هر شب ساعت 22 و 15 دقيقه به صورت همزمان از هر دو شبكه پخش مي‌شود»، رضوي مي‌افزايد:«فيلمبرداري ما به صورت 4‌k است. اين كيفيت تصوير در اين نوع فيلمبرداري بسيار بالا است، متأسفانه هنوز با وجود اينكه شبكه ديجيتالي شده‌اند، پخش HD به صورت عمومي درنيامده و بسياري از شبكه‌ها نمي‌توانند تصاويري را با اين كيفيت نمايش دهند.»

تهيه كننده سريال پرده‌نشين درباره چرايي به كار‌گيري دوربين‌هاي 4‌k در فيلمبرداري اين سريال مي‌گويد:«هم اكنون كار‌هاي زيادي در تلويزيون با كيفيت HD فيلمبرداري مي‌شوند ما هم به خاطر اينكه از لنز‌هاي خاصي در فيلمبرداري استفاده كرده‌ايم و تكنيك‌هاي خاصي را به كار برده‌ايم ترجيح داديم فيلمبرداري‌مان با اين كيفيت انجام پذيرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار