کد خبر: 687546
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۹
ممكن است برسر سرخط‌هاي اصلي توافق شود، نه توافق جامع
محمد‌جواد ظريف وزير امور خارجه تا ظهر ديروز سه‌دور ملاقات سه‌جانبه با جان كري وزير امور خارجه امريكا در حضور كاترين اشتون داشت؛ مذاكراتي كه هيچ يك از مقام‌هاي رسمي طرفين، اظهارنظري درباره مثبت يا منفي بودن روند آنها ابراز نكرده‌اند.
محمد‌جواد ظريف وزير امور خارجه تا ظهر ديروز سه‌دور ملاقات سه‌جانبه با جان كري وزير امور خارجه امريكا در حضور كاترين اشتون داشت؛ مذاكراتي كه هيچ يك از مقام‌هاي رسمي طرفين، اظهارنظري درباره مثبت يا منفي بودن روند آنها ابراز نكرده‌اند.

تا حوالي ظهر ديروز اغلب ارزيابي‌ها اين بود كه مذاكرات با روندي كند پيش مي‌رود و احتمالاً طرفين مجبور خواهند بود روز دوشنبه سوم آذر ماه 1393 بار ديگر مذاكرات را تمديد كنند. از ظهر ديروز با انتشار خبر بازگشت احتمالي محمدجواد ظريف به تهران براي رايزني با مقام‌هاي بلندپايه در پايتخت، برخي ناظران از گرم‌تر شدن فضاي مذاكرات خبر دادند، ولي حوالي غروب ديروز بود كه به نقل از ديپلمات‌ها در وين اعلام شد كه مذاكره‌كننده ارشد ايران قصدي براي بازگشت به تهران ندارد. با اعلام خبر باقي‌ماندن ظريف، ديشب اعلام شد كه احتمالاً كري هم در وين مي‌ماند.

به گزارش «جوان»، تا عصر ديروز وزراي خارجه ايران، امريكا، انگليس و فرانسه براي مذاكره حول و حوش مسئله هسته‌اي ايران به وين رفتند. وزراي خارجه چين، روسيه و آلمان ترجيح دادند منتظر بمانند تا در صورت حركت جريان مذاكرات به سمت مثبت، كشورهاي‌شان را به مقصد وين ترك كنند. پنج‌شنبه شب كري و ظريف دو دور مذاكره فشرده انجام دادند و بعد از پايان اين مذاكرات، خبرنگاران از محل مذاكرات گزارش كردند كه كري به همراه محافظين خود دقايقي را در خيابان‌هاي اطراف وين پياده‌روي كرده و با تلفن همراه خود مشغول گفت‌وگو بوده است. مشخص نيست تماس تلفني كري با چه كسي بوده، ولي حدس‌هايي درباره گفت و گوي او با واشنگتن مطرح شده است.

 كري پيش از سفر به وين با رد شايعات مربوط به احتمال تمديد مذاكرات گفته بود كه ما در حال حاضر در مورد تمديد مذاكرات گفت‌وگو نمي‌كنيم، بلكه مذاكرات در مقطع كنوني درباره دستيابي به توافق انجام مي‌شود نه تمديد: « ما درباره تمديد صحبت نمي‌كنيم. ما مذاكره مي‌كنيم تا به توافق دست يابيم. » البته كري احتمال آزمودن راه‌هاي جايگزين توافق جامع را رد نكرد و گفت: « در ساعت آخر ممكن است شما نگاهي به جايگزين‌ها داشته باشيد. ما جايگزين‌ها را در نظر داريم اما اكنون درباره جايگزين‌ها حرف نمي‌زنيم. ما مي‌توانيم به توافق دست يابيم، اما كارهاي بسياري لازم است انجام شود.»

   موضع چهارگانه فرانسه در دقيقه 90
جان كري تا ظهر ديروز با ظريف سه دور مذاكره فشرده در حضور كاترين اشتون نماينده اروپا در مذاكرات انجام داد و سپس وين را به مقصد پاريس، پايتخت فرانسه ترك كرد. لوران فابيوس و فيليپ هاموند وزراي خارجه فرانسه و انگليس هم وين را به مقصد پايتخت‌هايشان ترك كردند. ظاهراً دليل سفر كري به پاريس، سازمخالفي است كه فرانسوي‌ها بار ديگر در روز‌هاي پاياني مذاكرات شروع كرده‌اند. وزير امور خارجه امريكا در جواب خبرنگار خبرگزاري فرانسه كه از وجود برخي اختلافات ميان فرانسه و امريكا گفت: «من با نظر شما مخالفم و فكر مي‌كنم لوران فابيوس (وزير امور خارجه فرانسه) نيز تنها اعلام كرد ما نظرات مشتركي داريم. وي به من كاغذي داده است كه چهار موضع فرانسه درباره آن چه را كه مهم است، در خود دارد. اما من به آنها اشاره‌اي نخواهم كرد زيرا من به طور خصوصي در اين باره مذاكره خواهم كرد. ما درباره هر يك از اصول و مواضع توافق كرده‌ايم.» هنوز به درستي مشخص نيست كه موضع فرانسوي‌ها چيست، ولي برخي منابع مطلع در فرانسه گفته‌اند عربستان، فرانسه را تحت فشار قرارداده است تا توافق جامع هسته‌اي با ايران را قبول نكند، در غير اين صورت، قرار داد‌هاي تسليحاتي خود را با پاريس لغو خواهد كرد. «ژرار‌آرو» سفير فرانسه در امريكا نيز در صفحه توئيتر خود نوشت كه «كشورش اصلاً عجله‌اي براي امضاي توافقنامه با ايران ندارد.»

   ظريف به تهران بر نمي‌گردد؟!
از حوالي ظهر ديروز، بعد از مذاكرات فشرده‌اي كه بين ظريف و كري صورت گرفت، گزارش شد كه همزمان با بازگشت وزراي خارجه فرانسه و انگليس به پايتخت‌هايشان و سفر جان كري به پاريس، محمد جواد ظريف سرپرست تيم مذاكره‌كننده نيز جمعه شب براي مشورت با مقام‌هاي ارشد ايراني به تهران بازخواهد گشت، ولي ساير اعضاي تيم هسته‌اي در وين مي‌مانند. غروب ديروز منابع نزديك به تيم مذاكره كننده ايراني گفتند كه او به تهران برنمي گردد. دليل تصميم بازگشت به تهران و لغو اين تصميم مشخص نيست ولي برخي ناظران احتمال مي‌دهند كه طرف غربي پيشنهاد جديدي ارائه كرده است كه احتمالاً با برخي خطوط قرمز ايران انطباق ندارد و او به همين خاطر به تهران بر مي‌گردد. ايتارتاس غروب ديروز گزارش كرد كه 1+5 پيشنهاد‌هاي جديدي به ايران ارائه كرده و قرار است ظريف اين پيشنهادها را از طريق يك خط ارتباطي امن با تهران در ميان بگذارد. اين در حالي است كه يك منبع نزديك به تيم مذاكره‌كننده عصر ديروز گفت: « ما از مسقط تاكنون طرح‌هاي مختلف داده‌ايم.

هنوز اين ايده‌ها به مرحله‌اي نرسيده كه دكتر ظريف به تهران ببرد و بنابراين ايشان به تهران نمي‌رود و مذاكرات ادامه مي‌يابد. » تيم مذاكره‌كننده ايراني و ظريف تا غروب ديروز با تيم‌هاي مذاكره‌كننده غربي و روسيه و چين، چندين دور مذاكره فشرده دو و چند جانبه برگزار كردند. ظريف هنگام عصر به صورت سه جانبه با فليپ هاموند و لوران فابيوس وزراي خارجه انگليس و فرانسه و نماينده آلمان در مذاكرات، مذاكره سه‌جانبه داشت و صبح هم ديدار دوجانبه‌اي بين سيد عباس عراقچي و مجيد تخت روانچي با نماينده چين در گروه 1+5 برگزار شد. عراقچي عصرهنگام با همتايان اروپايي‌اش هم گفت وگو كرد.

   احتمال تمديد بيشتر است
با وجود ادامه مذاكرات در وين، هنوز مشخص نيست كه گفت‌وگو‌ها سمت و سوي مثبتي به خود گرفته است يا نه. از حوالي غروب ديروز، به فاصله اندكي بعد از اعلام خبر بازگشت ظريف به تهران و سپس انتشار خبر لغو شدن تصميم او، برخي منابع از مثبت‌تر شدن فضاي مذاكرات خبر دادند، ولي با توجه به بازگشت همتايان انگليسي و فرانسوي ظريف، هنوز نمي‌توان قضاوت خاصي از روند موجود كرد. همچنان مسئله نحوه و زمانبندي لغو تحريم‌هاي ايران و موضع امريكا در اين خصوص، كليدي‌ترين موضوعي است كه بر فضاي مذاكرات سنگيني مي‌كند و در درجه بعدي، مسئله ظرفيت سانتريفيوژي ايران نيز موضعي كليدي است كه تا كنون خبري درباره حل و فصل اختلافات بر سر آنها منتشر نشده است. ديپلمات‌هاي روس حوالي عصر گفتند كه سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه احتمالا روز شنبه به وين سفر مي‌كند. ظاهراً وزير خارجه آلمان نيز امروز راهي وين مي‌شود، به خاطر همين، برخي منابع احتمال تكرار سناريوي يك سال پيش در ژنو را در دقيقه نود منتفي نمي‌دانند. با اين حال، برخي ناظران در تهران حدس مي‌زنند كه توافق ژنو براي دومين بار تجديد خواهد شد و طرفين احتمالا روز دوشنبه نوعي «تفاهم كلي» را اعلام خواهند كرد.

فضاي مذاكرات از غروب ديروز مثبت‌تر شد ولي بر اساس يك نظرسنجي غيررسمي از ناظران و برخي كارشناسان هسته‌اي كه در تهران انجام و خبرنگار «جوان» به آن دست يافته، اكثر ناظران و كارشناسان سناريوي تمديد مذاكرات را از ديگر سناريوها محتمل‌تر مي‌دانند. با اين حال، احتمال اعلام نوعي تفاهم كلي نيز وجود دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار