کد خبر: 687298
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۲
ايجاد موزه‌اي براي اسباب‌بازي‌هاي قديمي ‌در تهران
در روزگاري كه تبلت و پلي‌استيشن، امپراتوري بازار اسباب‌بازي‌هاي كودكان زندگي مدرن را در دست گرفته‌اند، شنيدن خبر بررسي تأسيس موزه اسباب‌بازي‌هاي تاريخي و قديمي در شوراي راهبردي كودك و نوجوان شهرداري تهران به خودي خود مي‌تواند لبخندي از شادي و رضايت را بر لبان آدم‌هاي خسته از مدرنيته اين روزها، پديد بياورد.
سپيده آماده
در روزگاري كه تبلت و پلي‌استيشن، امپراتوري بازار اسباب‌بازي‌هاي كودكان زندگي مدرن را در دست گرفته‌اند، شنيدن خبر بررسي تأسيس موزه اسباب‌بازي‌هاي تاريخي و قديمي در شوراي راهبردي كودك و نوجوان شهرداري تهران به خودي خود مي‌تواند لبخندي از شادي و رضايت را بر لبان آدم‌هاي خسته از مدرنيته اين روزها، پديد بياورد.
در روزگاراني نه چندان دور، كودكي‌ها مختص مي‌شد به عروسك‌هاي پارچه‌اي و توپ دولايه و تيله‌هايي كه با رنگ‌هاي زيبايشان، شور زندگي را به زندگي كودكان مي‌آوردند. آن روزها كودكي به معناي كوچه‌هاي خاكي بود و توپ‌هاي پلاستيكي، كودكان آن روزها هم بلد بودند چطور با كمترين امكانات، زيبا‌ترين بازي‌ها را بيافرينند و با استفاده از دور‌ريختني‌هاي خانه براي خود اسباب‌بازي‌هاي تازه بسازند.
همه آنهايي كه اين روزها سنين بزرگسالي و ميانسالي را تجربه مي‌كنند، خاطره عروسك‌هايي كه با اضافه پارچه‌هاي مادر ساخته مي‌شد و لباس‌هايي را كه بر تن‌شان مي‌رفت، خوب به خاطر مي‌آورند، خاطره آن هفت‌سنگ مرمر كه با كنار هم قرار گرفتنشان، خبر از شور دوباره بازي را مي‌دانند، ياد فرفره‌هاي رنگارنگي كه با يك برگ كاغذ و يك تكه چوب ساخته مي‌شدند اما با چرخش‌شان، گردش همه روزهاي زيباي كودكي را در ذهنمان تداعي مي‌كردند. اما اين روزها ديگر نه خبري از آن بازي‌ها است و نه نشاني از آن اسباب‌بازي‌ها و شهر پر شده از كودكاني كه در رؤياهاي شبانه‌شان هم تبلت مي‌بينند و نورهاي رنگي و انگار همه دنيا براي كودكان اين روزهاي شهر تنها از قاب كوچك گوشي‌هاي موبايل‌شان قابل مشاهده است.
در چنين شرايطي مديركل آموزش‌هاي شهروندي شهرداري تهران روز گذشته خبر از بررسي تأسيس موزه اسباب‌بازي‌هاي تاريخي و قديمي در شوراي راهبردي كودك و نوجوان شهرداري تهران داده است.
ابوالفضل رفيع ضمن اعلام اين خبر اظهار كرده است كه در دومين نشست شوراي راهبردي كودك و نوجوان كه در خصوص راه‌اندازي و تأسيس موزه اسباب‌بازي‌هاي تاريخي و قديمي در تهران، با حضور مصطفي رحماندوست شاعر و نويسنده كودك و نوجوان، محمدرضا غلامي قائم مقام اداره كل آموزش‌هاي شهروندي و غلامرضا كريمي رئيس مركز علمي كاربردي آموزش‌هاي شهروندي شهرداري تهران برگزار شده، طرح ايجاد موزه اسباب‌بازي‌هاي تاريخي و قديمي در تهران ارائه شد كه بر اساس آن بخش نمايشي و پويشي شامل نمايشگاه تاريخ باستاني اشيايي از ايران و جهان، اشياي متحرك و تزئيني، انواع عروسك‌ها، صداسازها و ابزاركار و كاردستي‌ها و تعبيه فضاهايي براي توليد كاردستي و دست‌ورزي نوجوانان و خانواده‌ها، انواع بازي‌هاي بدون ابزار يا با ابزار كم، بازي با واژگان و كاربازي‌ها تشريح شده است.
باغ‌موزه دفاع مقدس هم مكاني است كه براي راه‌اندازي و تأسيس موزه اسباب‌بازي‌هاي تاريخي و قديمي در نظر گرفته شده است البته منوط بر تصويب در شوراي سياستگذاري نوسازي اراضي عباس آباد.
تأكيد بر لزوم اشاعه و ترويج بازي، وضعيت توليد اسباب‌بازي، آموزش مهارت‌هاي زندگي، فرهنگ‌سازي براي انتخاب اسباب‌بازي و سرگرمي مناسب براي كودكان و نوجوانان، به كارگيري اسباب‌بازي در آموزش، شناخت تنوع اسباب‌بازي در ايران و جهان ديگر موارد مورد بحث در اين نشست بوده است. با كنار هم قرار دادن همه مسائل مطرح شده در اين نشست، مي‌توان اميد داشت كه در اين روزگار گم شدن اسباب‌بازي‌هاي كودكي در ازدحام پر تردد بازي‌هاي رايانه‌اي، نور اميدي از بازگشت بازي‌هاي ايراني و بومي روي پيكره جامعه مدرنيته زده اين روزها بيفتد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار