کد خبر: 687295
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲
جشنواره فيلم آسيايي دوويل (جشنواره آسيايي فيلم دوويل) سالانه در شهر دوويل فرانسه برگزار مي‌شود كه از سال 1999 با تمركز بر سينماي آسيا آغاز به‌كار كرد.
معصومه طاهري
جشنواره فيلم آسيايي دوويل (جشنواره آسيايي فيلم دوويل) سالانه در شهر دوويل فرانسه برگزار مي‌شود كه از سال 1999 با تمركز بر سينماي آسيا آغاز به‌كار كرد. اما از قرار بحران اقتصادي دامن اين جشنواره سينمايي را گرفته و خبري از پوسترهاي تبليغاتي آن درسال 2015 نيست تا اين‌كه روز گذشته در يك مصاحبه مطبوعاتي اعلام شد جشنواره فيلم آسيايي دوويل سال 2015 برگزار نخواهد شد كه علت آن را هم محدوديت‌هاي مالي و كمبود بودجه مطرح كردند. در همين رابطه «برونو باردو» مدير جشنواره فيلم آسيا با فيگارو گفت‌وگوي كوتاهي داشته است.

علت لغو جشنواره فيلم آسيايي دوويل چيست؟
چند سالي است توليدات سينمايي دراين حوزه كم شده و كيفيت كارها پايين آمده است. ما به دنبال شركاي تازه فرهنگي هستيم تا در عين حال بتوانند حمايت‌هاي مالي خوبي هم داشته باشند؛‌ اغلب حاميان مالي در بخش خصوصي هستند. متأسفانه در سال 2015 بازار توليد و توزيع براي سينماي آسيا دراين جشنواره دشوار شده است. تنها يك درصد توليدات ما مربوط به فرانسه است. مشكلات اقتصادي ما را گرفتار كرده است و متأسفانه ما اين را انتخاب نكرديم تصميم شركا بود كه به اتفاق آرا بر آن شدند جشنواره فيلم آسيا در سال 2015 برگزار نشود درحالي‌كه شهرستان دوويل مركز بين‌المللي جشنواره است و ما خودمان خيلي از اين قضيه ناراحت هستيم.

اگر مسئله بودجه و حمايت‌هاي مالي باعث گرديده تا اوضاع دچار وخامت بشود ممكن است جشنواره فيلم امريكا هم به اين سرنوشت مبتلا گردد؟
من فكر نمي‌كنم اما بايد مراقب و هوشيار بود. در اغلب موارد مخالفان سياسي از فرهنگ سوءاستفاده مي‌كنند، حتي اگر اين مسئله تنها براي ما نباشد؛ در بيشتر مواقع فعاليت فرهنگي رو به فراموشي رفته است و كمتر به آن بها داده مي‌شود و متأسفانه فرهنگ در شرايط بحراني به صورت مضاعف مورد بي‌توجهي است. ما انتظار داريم تا همه در اين عرصه احساس مسئوليت كنند. من خودم يك كارآفرينم نمي‌توانم هزينه زيادي بكنم و همين ‌طور شركاي ديگرم. فرهنگ نياز به حمايت دارد اعم از بخش دولتي يا خصوصي. جشنواره‌اي مانند اين گران‌قيمت است، 500 تا 600  هزار يورو نياز دارد؛‌ درحالي كه بيشترين توجه مالي را به جشنواره كن يا رم اختصاص مي‌دهند.

اين لغو سينماي آسيا چه عواقبي ممكن است داشته باشد؟
اين سينما غريب است كه به نظرم خيلي بد و شرم‌آور است و حيف است كه ما تنها درباره ستاره‌ها صحبت نمي‌كنيم همه چيز به هم وابستگي دارد. متأسفانه يك مديري مانند كوروساوا باقي مي‌ماند كه فقط كارشناسان و عده‌اي خاص او را مي‌شناسند (آكيرا كوروساوا بزرگ‌ترين كارگردان، فيلمنامه‌نويس و تهيه‌كننده ژاپني). آسيا توليدات سينمايي زيادي دارد افرادي مانند هونگ سانگ‌سو، پارك چان ووك و... و رسانه‌ها تنها از تاكشي كيتانو و وانگ كارواي صحبت مي‌كنند! اين مشكل است و نبايد سينماي آسيا را به چند ستاره محدود كرد اين نياز احساس نشده است تا به معرفي همه بپردازيم؛‌ بنابراين درحال حاضر لغو جشنواره موقتي است و پرواضح است كه به دليل مشكلات اقتصادي مي‌باشد. ما نبايد مسئوليت جمعي را در حوزه اقتصادي، سياسي و رسانه‌اي فراموش كنيم. هيچ كس نمي‌خواهد شاهد آنچه در اين روزها اتفاق افتاده باشد. اصولاً در دنيا شهرت و استعداد را با هم اشتباه مي‌گيرند. براي اولي هميشه افتخار است اما براي دومي پايندگي و پايداري بيشتري وجود دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار