کد خبر: 687208
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸
سرانه فضای سبز اردبیلی ها کمتر از پایتخت نشینان است
درختان باغ محدوده‌ی شهری خیابان عطایی اردبیل در حال نابودی است، مسئولان به فکر باشند. این جمله ایست که اردبیلی ها آن را فریاد می زنند و به گوش کسی نمی رسد. به گزارش خبرنگار جوان، مهم‌ترین اثرات فضای سبز در شهرها ، کارکردهای زیست‌محیطی آنها است که آنها را به عنوان محیط زیست جامعه انسانی معنی‌دار کرده و در همین راستا مقابله با گسترش صنعت و کاربری نادرست تکنولوژی از یک طرف و بالا بردن سطح زیبایی شهر از طرف دیگر، سبب افزایش کیفیت زیستی شهرها می‌شود.
علیرضا حسین نژاد

درختان با 2 کارکرد تولید اکسیژن و جذب دی‌اکسیدکربن نقش مؤثری در بهبود و شرایط زیست‌محیطی ایفا می‌کنند، در ایجاد توازن اکسیژنی نقش درختان و فضای سبز قابل ملاحظه است و در مقیاس کوچک شهری هرگز نمی‌توان از نقش آن چشم‌پوشی کرد. از مهم‌ترین اثرات فضای سبز در شهرها می‌توان به کاهش آلودگی هوا، جذب آلودگی به وسیله برگ‌ها و سطح خاک، جذب گرد و غبار و ذرات ریز حاصل از حرکت باد، تولید اکسیژن و جذب دی‌اکسیدکربن و زیبایی‌آفرینی اشاره کرد. باید به یاد داشته باشیم که فضای سبز در شکل‌گیری هر گونه تقسیم تفرجگاهی مؤثر بوده و عامل مهمی در گذراندن اوقات فراغت شهروندان به شمار می‌رود.

کمترین سرانه برای اردبیلی ها

استان اردبیل به دلیل آب و هوای مناسب و داشتن بناهای تاریخی مهم و متعدد هر سال میزبان میلیون‌ها نفر از گردشگرانی است که برای بازدید آثار باستانی و بهره بردن از آب و هوای مناسب به این استان سفر می‌کنند. شهرستان اردبیل نیز به دلیل دارا بودن مرکزیت استان همیشه کانون توجه‌ها بوده و وجود فضاهای سبز و درختان شهری می‌تواند میزبان مسافران بوده و همچنین خاطره‌ شهری زیبا را در ذهن آنها رقم بزند.

در شرایطی که طبق استانداردهای جهانی سرانه فضای سبز از سوی محیط زیست سازمان ملل متحد20 تا 25 مترمربع برای هر نفر اعلام شده است این سرانه بنا به اظهارات شهردار اردبیل به نقل از روابط عمومی شهرداری اردبیل، فضای سبز به دو قسمت فضای سبز عمومی و فضای سبز خصوصی تقسیم‌بندی می‌شود که اگر فضای سبز خصوصی را هم به سرانه بخش عمومی که هم‌اکنون 6.3 مترمربع می‌باشد اضافه کنیم مجموع سرانه فضای سبز اردبیل به هفت مترمربع می‌رسد.

در صورتی که به عنوان نمونه بنا به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران، میزان سرانه فضای سبز در تهران قبل از انقلاب را 5/0 متر برای هر نفر ذکر کرده و گفته بود: در حال حاضر سرانه فضای سبز به ازای هر نفر در تهران به 23 متر افزایش یافته است. به گزارش خبرنگار جوان از اردبیل، با توجه به اینکه اردبیل به عنوان یک شهر توریستی که ادعای ییلاق ایران را دارد و قرار گرفتن در اقلیم کوهستانی و خوش آب‌و‌هوا 18 متر از سرانه استاندارد بین‌المللی و 16 متر‌مربع از شهر تهران با بیش از 10 میلیون جمعیت عقب‌تر است.

ملک خصوصی است

با استناد به این مطالب متاسفانه شاهد این بوده‌ایم که در یکی از خیابان‌های محدوده‌ی شهری اردبیل تعدادی از درختان به طور همزمان به علت بی‌توجهی مسئولان خشک شده‌اند به طوری که تمامی درختان چندین ساله و سرسبزی قبلی آن از بین رفته و منظره بسیار ناگواری را به بار آورده است. این درختان در محدوده‌ی شهری خیابان شهید عطایی و روبروی بیمارستان قائم (عج) واقع شده‌اند که این منطقه در چند سال گذشته باغ سرسبز و محل فروش سبزی های خوردنی بوده است.

این مساله ما را بر آن داشت که موضوع را از مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز اردبیل جویا شویم که وی در پاسخ به گفت: مالکیت این منطقه شخصی بوده است و چندین سال است که در مرحله واگذاری به سازمان پارک‌ها و فضای سبز قرار دارد ولی به دلیل حاصل نشدن توافق بین دو طرف این منطقه هنوز در اختیار سازمان پارک‌ها و فضای سبز قرار نگرفته است.

حمید رفیعی با بیان اینکه در گذشته چندین دفعه با تانکر آب به این درختان آبرسانی شده است ادامه داد: کمبود آب و خشک شدن منبع آبی که در گذشته از آن برای آبیاری این منطقه استفاده می‌شد عامل اصلی خشک شدن درختان این منطقه است. با توجه به اظهارات رئیس سازمان فضای سبز حداقل انتظار مردم و دلسوزان محیط زیست، حفظ فضای سبز و درختان چندین ساله این باغ به عنوان یکی از ریه‌های تنفسی شهر و افزایش لکه‌های سبز در شهر اردبیل از هر طریق ممکن است.

به نظر می‌رسد در صورتی که شهردار و اعضاء شورای شهر به این مسئله ورود فوری پیدا نکنند این درختان به طور کامل از بین خواهند رفت و خسرانی بسیار بزرگ به بار خواهد آمد. در صورتی که اگر همچون باغ جیرال که با همت و ورود مقتدرانه شورا و شهرداری هم‌اکنون به یک منطقه بسیار زیبا و فرح‌بخش فرهنگی و تفریحی تبدیل شده است فکری برای این باغ نیز بشود می‌تواند در راستای طرح عظیم ساماندهی رودخانه بالقلو یکی از محوهای زیباسازی شهر در مسیر گردشگری سرعین ـ شورابیل باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار