کد خبر: 687143
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۰
كتاب‌هاي زيادي هستند كه حال و هواي دفاع مقدس را زنده‌ مي‌كنند، همانطور كه تعداد قابل‌توجهي از اين كتاب‌ها مانند «دا»، «خاطرات ايران»، «از چنده‌لا تا جنگ» و... به نقش زنان در دفاع مقدس مي‌پردازند.
مصطفي شاه كرمي
كتاب‌هاي زيادي هستند كه حال و هواي دفاع مقدس را زنده‌ مي‌كنند، همانطور كه تعداد قابل‌توجهي از اين كتاب‌ها مانند «دا»، «خاطرات ايران»، «از چنده‌لا تا جنگ» و... به نقش زنان در دفاع مقدس مي‌پردازند.
از ميان اين كتاب‌ها برخي از آنها به زندان‌ها و اردوگاه‌هاي عراق سرك كشيده‌اند تا روايتگر حال و روز اسراي ايراني در دوران سخت اسارت باشند و كتاب «پايي كه جا ماند» معروف‌ترين آنهاست. اما بين همه اين كتاب‌‌ها شايد خيلي كم باشند آنهايي كه دوران اسارت زنان ايراني‌را در چنگال بعثي‌ها با بهره‌گيري از كلمات و توصيفات به تصوير كشيده باشند. كتاب «من‌زنده‌ام» خاطرات دوران چهار‌ساله‌ اسارت معصومه آباد در زندان‌هاي رژيم بعث صدام است. معصومه آباد نويسنده كتاب «من زنده‌ام»، دكتراي بهداشت باروري و عضو شوراي اسلامي شهر تهران است. او علت اصلي نگارش خاطراتش را آن هم بعد از اين همه سال از پشت سرگذاشتن آن ايام، ديداري كه در سال ۹۱ با رهبر معظم انقلاب داشته، اعلام كرده است. حضرت آقا در آن ديدار نسبت به مستندسازي خاطرات دفاع مقدس به‌خصوص در موضوع آزادگان فرمودند: «من عقيده دارم و تأكيد مي‌كنم كه حتماً ماجراهاي اسارت گفته شود، نوشته شود، به تصوير كشيده شود. » او نيز با خود عهد كرده اين وظيفه را انجام بدهد و خاطرات دوران اسارتش را در لبيك به مطالبه رهبر انقلاب به رشته تحرير دربياورد. معصومه آباد معتقد است كه اين تاريخ و خاطرات متعلق به شخص من نيست؛ اين يك امانتي است از نسل او كه بايد به نسل بعدي داده شود.
كتاب «من زنده‌ام» روايتي ۵۵۸ صفحه‌اي است كه در آن معصومه‌آباد پس از شرح زندگي خود از كودكي تا نوجواني به شرح واقعه‌اي مي‌پردازد كه طي آن پس از بازگشت از شيراز كه به منظور بردن كودكان يتيم جنوب به اين شهر انجام داده بود، تنها در 16‌سالگي به اسارت نيروهاي عراقي در مي‌آيد. استقبال مردمي از فروش كتاب «من زنده‌ام» شامل خاطرات خود‌نوشت معصومه آباد از دوران اسارت در حال تبديل شدن به يك ركورد و اتفاق عجيب و بديع در حوزه كتاب و نشر ايران است تا جايي كه به نظر مي‌رسد اين كتاب به راحتي در روزهاي آينده ركورد انتشار و تجديد‌چاپ كتاب «دا» را پشت سر خواهد گذاشت. اين كتاب در حوزه اسارت و بخشي از خاطرات نانوشته چهار بانوي اسير ايراني به نگارش در‌آمده تا پاسخگوي بسياري از سؤالات بدون پاسخ در حوزه اسارت بانوان ايراني در زندان‌هاي رژيم بعثي در دوران هشت سال دفاع مقدس باشد.
اين كتاب پس از انتشار در سال گذشته توانست يكي از زيباترين تقريظ‌هاي مقام معظم رهبري را بر آثار دفاع مقدس نيز به دست بياورد؛ تقريظي كه در آن رهبر انقلاب با اشاره به خوانش اين كتاب عنوان داشتند: «كتاب را با احساس دوگانه اندوه و افتخار و گاه از پشت پرده اشك خواندم و بر آن صبر و همت و پاكي و صفا و بر اين هنرمندي در مجسم كردن زيبايي‌ها، زشتي‌ها، رنج‌ها و شادي‌ها آفرين گفتم.» «من زنده‌ام» اين روزها پس از يك سال از انتشار خود توانسته ركورد ۱۵۲ نوبت تجديد چاپ را پشت سر بگذارد كه بخش اعظم آن متعلق به سال جاري و به صورت فروش غير ارگاني و تك نسخه‌اي بوده است. مجمع ناشران انقلاب اسلامي براي ترويج فرهنگ كتابخواني برگزاري مسابقات سراسري كتابخواني را صورت داده است تا به رسالتش در حوزه ترويج اين فرهنگ جامه عمل بپوشاند. دوره نخست اين مسابقه با عنوان كتاب و زندگي از (4 مهرماه) با محوريت كتاب «من زنده‌ام» معصومه آباد كليد خورده است. اين مسابقه باعث شد تا پايان آبان ماه 60 هزار جلد از كتاب «من زنده‌ام» در سراسر كشور توزيع شود و استقبال مخاطبان از اين كتاب نشان مي‌دهد برگزاري مسابقه كتابخواني با محوريت يك اثر تأثيرگذار موفق بوده است و افراد از آن استقبال كردند. تبليغات تلويزيوني مسابقه كتاب و زندگي كه از اواخر هفته گذشته آغاز شده، موج جديدي از استقبال مردمي را از اين مسابقه رقم زده، به‌طوري كه از ابتداي هفته جاري تاكنون حدود 19‌هزار نسخه از كتاب «من زنده‌ام» به قلم معصومه آباد در سراسر كشور به فروش رفته و اين اثر ركورد 10‌بار تجديد چاپ در سه روز را شكسته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار