کد خبر: 687140
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۸
برج ميلاد ميزبان مقتل‌خواني چهره‌ها
برنامه‌هاي ‌«سوگ چامه‌ها‌» كه از ۲۲ آبان‌ماه كار خود را در برج ميلاد تهران آغاز كرده در روزهاي آتي با مقتل‌خواني حامد بهداد، رسول نجفيان و ايوب آقاخاني ميزبان عزاداران حسيني خواهد بود.
سپيده آماده
برنامه‌هاي ‌«سوگ چامه‌ها‌» كه از ۲۲ آبان‌ماه كار خود را در برج ميلاد تهران آغاز كرده در روزهاي آتي با مقتل‌خواني حامد بهداد، رسول نجفيان و ايوب آقاخاني ميزبان عزاداران حسيني خواهد بود.
به گزارش «جوان»، امشب چهارشنبه 28 آبان‌ماه -ساعت 21- حامد بهداد، بازيگر سينما و تئاتر با حضور در خيمه بزرگ ‌«سوگ‌چامه‌ها‌» در شبي كه ‌«ركعت اول عاشقي‌» نامگذاري شده به ياد رشادت‌هاي حضرت قاسم‌بن‌الحسن(ع) مقتل‌خواني خواهد كرد. علاوه بر مقتل‌خواني حامد بهداد، در اين شب، هم‌نوايي رسول نجفيان (در خيمه مرثيه‌خواني)، اجراي نمايش‌هاي ‌«شيپور‌» (ساعت 18:30) به كارگرداني ايوب آقاخاني و با بازي برزو ارجمند و همچنين اجراي نمايش ‌«آب و آيينه‌» (ساعت 20) به كارگرداني سيما تيرانداز (در خيمه ‌«عاشقي») نيز به صحنه برج ميلاد مي‌رود.
آتيلا پسياني، هنرمند برجسته تئاتر و سينما نيز در روز‌هاي جمعه و شنبه -30 آبان و اول آذرماه- نمايش ‌«زخمه بر رمل‌» را اجرا خواهد كرد.  27 آبان ماه هم فرزاد حسني ديگر هنرمند و بازيگر سينما و تلويزيون در شب ‌«در قاب ماه‌» در پاسداشت حماسه آفريني حضرت علي‌اكبر(ع) در خيمه بزرگ «سوگ چامه‌ها» مقتل‌خواني اين حضرت را برگزار كرد.
در خيمه‌ ‌«مرثيه‌هاي عاشورايي‌» با سرپرستي ناصر فيض هم شاعران نامدار، مرثيه‌هاي عاشورايي را همراه با ساز رسول نجفيان اجرا كردند و پرفورمنس عاشورايي ‌«پيكر‌» به كارگرداني ياسر خاسب و نمايش محيطي ‌«راز كهن‌» به كارگرداني علي براتي، تا اول آذر ماه، هر شب در كنار خيمه‌ ‌«زيارت‌» اجرا مي‌شود.
«سوگ چامه‌ها» عنوان اجتماع آييني اصحاب فرهنگ و هنر است كه با هدايت و كارگرداني حسين پارسايي از 22 آبان ماه با برگزاري آيين‌هاي سنتي و مذهبي مانند نقالي، پرده‌خواني، چاووش‌خواني، شروه‌خواني و همچنين اجراي مراسم‌هايي چون فانوس‌گرداني، تشت‌گذاري و گهواره‌گرداني در 10 خيمه برپا شده در برج ميلاد ميزبان عزاداران هنرمند و فرهيخته امام‌حسين بوده است. از ديگر قسمت‌هاي برنامه‌هاي سوگ‌چامه‌ها اجراي آيين‌هاي عاشورايي است كه طي آن هر شب آيين‌هاي عاشورايي تعدادي از شهرها اجرا و معرفي مي‌شود.
بر همين اساس 28 آبان آيين ‌«حرت، حرت‌» ـ پارچه‌هاي كهنه مازندران، آيين طفلان كهگيلويه و بوير احمد و آيين ‌«وچه‌اي نكوش، طلاي بكوش (بچه را نكش، خروس را بكش)‌» از آيين عاشورايي شهر تنكابن از ساعت ۱۸:۴۵ تا ۲۰:۱۵ در فضاي باز برج ميلاد تهران اجرا مي‌شود.
برنامه‌هاي «سوگ چامه‌ها» كه تا اول آذر ماه هر شب از ساعت 18 تا 22 ميزبان عزاداران فرهيخته حسيني در برج ميلاد است، شايد نمونه بسيار خوبي باشد براي پرداخت‌هاي نمايشي به آيين‌هاي عاشورايي، پرداختي تئاتري به اين حماسه بزرگ كه امسال در كنار ساير نمايش‌هاي عاشورايي كه در تئاتر شهر و فرهنگستان نياوران برگزار شد، خاطره روشني از سال 93 را در هنر تئاتر آئيني و عاشورايي كشور ما باقي خواهد گذاشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار