کد خبر: 687139
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۷
اشاره ضمني سخنگوي وزارت ارشاد به نشان شواليه دولت‌آبادي
سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت كه اين وزارتخانه موضع سلبي در برابر جوايز كشورهاي خارجي همچون نشان شواليه فرانسه نمي‌گيرد اما در عين حال اين جوايز را تأييد نمي‌كند؛ از آنها پيروي نكرده و هنرمند ايراني را نيزكه موفق به دريافت اين گونه جوايز شده است مورد تفقد قرار نمي‌دهد.
الناز خمامي‌زاده
سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت كه اين وزارتخانه موضع سلبي در برابر جوايز كشورهاي خارجي همچون نشان شواليه فرانسه نمي‌گيرد اما در عين حال اين جوايز را تأييد نمي‌كند؛ از آنها پيروي نكرده و هنرمند ايراني را نيزكه موفق به دريافت اين گونه جوايز شده است مورد تفقد قرار نمي‌دهد.
حسين نوش‌آبادي روز گذشته در نشست خبري كه در محل ساختمان شوراي فرهنگ عمومي برگزار شد، بعد از آنكه درباره سياست‌هاي كلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حوزه فرهنگ و هنر صحبت كرد در پاسخ به سؤال خبرنگاران تازه‌ترين واكنش‌ها و رويكردهاي اين وزارتخانه در قبال مسائل مهم روز در حوزه فرهنگ و هنر را شرح داد. يكي از اين موضوعات، پر رنگ‌تر شدن فعاليت‌هاي سفارت فرانسه در ايران و اهداي نشان شواليه به هنرمندان ايراني بود. نوش‌آبادي در پاسخ به سؤالي درباره موضع وزارت ارشاد در قبال سير اهداي اين نشان فرانسوي به هنرمندان ايراني گفت: «‌سياست‌هاي فرهنگي ما خيلي از سياست‌هاي بين‌المللي و روابط ما با دولت‌ها پيروي نمي‌كند؛ اگر روابط سياسي ما با كشوري كمرنگ است اين به معناي كاهش روابط فرهنگي ما در حوزه فرهنگي با آن كشور نيست ولي برخي سياست‌هايي كه كشورهاي اروپايي دنبال مي‌كنند و جوايزي را با اهداف سياسي به برخي هنرمندان و مؤلفين اهدا مي‌كنند خيلي مورد تأييد ما نيست.‌» ‌
اين صحبت‌هاي سخنگوي وزارت ارشاد اشاره‌اي است به اهداي نشان شواليه فرانسه به محمود‌دولت‌آبادي كه يك‌شنبه شب گذشته و در سفارت فرانسه صورت گرفت. به غير از محمود دولت‌آبادي فرانسوي‌ها پيشتر به چهره‌هاي فرهنگي و هنري ديگري از كشورمان همچون ‌محمدرضا شجريان‌، ‌داريوش مهرجويي‌، ‌كامبيز درم‌بخش‌، شهرام ناظري، رضا سيدحسيني، محمدعلي‌سپانلو، عباس كيارستمي، ليلا حاتمي، پري صابري، ليلي گلستان و جلال ستاري نيز نشان «‌شواليه هنر و ادب فرانسه‌» اهدا كرده‌اند.
در اين بين نوش آبادي خاطر نشان كرد كه اگر فردي از كشورمان (به اين ترتيب) مورد تشويق قرار گرفت براي وزارت ارشاد الزامي براي تشويق كردن آن فرد ايجاد نمي‌كند. او با بيان اينكه هنرمندان مي‌توانند آثار خود را به تمام كشورها و نقاط مختلف دنيا عرضه كنند، يادآور شد: «‌با اين حال سياست‌هاي فرهنگي ايران از سياست‌هاي آن كشورها تبعيت نمي‌كند. اگر فردي موفق شد با اهداف خاصي جايزه‌اي بگيرد به آن معنا نيست كه آن فرد مورد تشويق ما هم قرار مي‌گيرد. ما موضع سلبي در برابر اين جوايز نمي‌گيريم اما آنها را نيز تأييد نكرده و از آنها پيروي نمي‌كنيم. آن فرد هم مورد تفقد ما قرار نمي‌گيرد.‌»
در عين حال بخش ديگري از صحبت‌هاي سخنگوي وزارت ارشاد در روز گذشته به حوزه فيلم و سينما اختصاص داشت؛ جايي كه نوش‌آبادي از اهميت محتوا و مضمون در توليد آثار سينمايي سخن گفت و در پاسخ به سؤالي درباره رويكرد وزارت ارشاد پيرامون بحث نمايش بين‌المللي فيلم «محمد(ص)‌» ‌مجيد مجيدي بدون اينكه به شكلي دقيق اين رويكرد را تبيين كرده باشد از اين موضوع سخن گفت كه اين فيلم فقط مصرف داخلي ندارد.
نوش آبادي با اشاره به فيلم‌هايي كه تاكنون درباره مقام والاي نبي اكرم(ص) ساخته شده است، گفت: «ما به عنوان يك كشور اسلامي كه مقصدمان تحقق آرمان‌هاي اسلام است بايد نسبت به معرفي شخصيت جامع پيامبر خاتم‌الانبيا تلاش كنيم و فيلمي بسازيم كه مؤيد اين شخصيت الهي و آسماني باشد. فيلم‌هايي كه پيشتر ساخته شده، نواقص و ايرادات مختلفي داشته است.‌»
در حالي كه هم اكنون فيلم «محمد(ص)» مجيدي، آخرين مراحل صداگذاري و موسيقي را پشت سر مي‌گذارد، نوش آبادي گفت: «‌ما براي اولين بار مي‌خواهيم فيلمي را با حضور هنرمندان مسلمان و ايراني و كارگردان و تيمي برجسته و قدرتمند توليد كنيم. اين فيلم فقط مصرف داخلي ندارد و قطعاً توليد آن مي‌تواند براي تمام دنيا قابل‌استفاده باشد و ما مي‌توانيم جدا از حاشيه‌ها و تحريف‌هاي ساير آثار، فيلمي صحيح بسازيم.»
نوش آبادي در لابه لاي سخنانش گريزي به تغيير و تحولات اخير در بدنه سازمان صدا و سيما نيز زد و از تلاش اين وزارتخانه براي افزايش تعاملات با سازمان صدا و سيما خبر داد و گفت: «‌با توجه به تغيير مديريتي در صدا و سيما بنا داريم كه تعامل خود را با اين سازمان نسبت به گذشته افزايش دهيم تا رابطه سرد گذشته كه ما باعث بروز آن نبوديم، گرم‌تر شود.»
نوش آبادي حضور سرافراز در مراسم اختتاميه جشنواره مطبوعات و خبرگزاري‌ها را دليلي بر علاقه‌مندي صدا و سيما به تقويت اين تعامل دوطرفه دانست و گفت وزارت ارشاد از اين موضوع استقبال مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار