کد خبر: 687070
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
گفت‌وگوي «جوان» با جانباز پژوهشگر و محقق علي بوداغي
علي بوداغي در زمره رزمندگاني است كه در سنگر بسيج، علم و جهاد را در هم آميخته و روزي در دفاع مقدس و روز ديگر در سنگر علم و دانش، كمر همت بسته و وارد ميدان شده است.
صغري خيل‌فرهنگ

با او كه داراي تأليفاتي است و در زمينه علمي و پژوهشي نيز اختراعاتي را به ثبت رسانده، ‌ساعتي به گفت‌وگو نشسته‌ايم كه پيش رو دارید.

آقاي بوداغي گويا شما به عنوان يك بسيجي در جبهه‌ها هم ابتكاراتي داشتيد. اصلاً مختصري از حضورتان در جبهه بگوييد.

من در سال اول دبيرستان به عنوان بسيجي داوطلب به جبهه رفتم. 72 ماه در جبهه حضور داشتم و در عمليات‌هاي مختلف شركت كردم، لذا به خاطر شرايط آن زمان مجبور شدم درس را رها كنم. در مدت حضورم در جبهه‌هاي حق عليه باطل پنج بار مجروح شدم و به افتخار جانبازي نائل شدم. خوب به خاطر دارم، در عمليات والفجر 8، در فاو عراقي‌ها بچه‌ها را زير آتش شديد گرفته بودند، همرزمانم مي‌گفتند علي از آن آر‌پي‌جي‌هاي مخصوصت شليك كن. من تغييراتي در داخل كلاهك آرپي‌جي داده بودم كه با هر شليك دو انفجار صورت مي‌گرفت، يكي بالاي سرشان و ديگري روي زمين لذا آنان بسيار وحشت مي‌كردند و عراقي‌ها تا صبح ساكت مي‌شدند.

بعد از پايان جنگ درس‌تان را ادامه داديد؟

پس از پايان جنگ از سال 67 تا 69 از اول دبيرستان تا ديپلم را دو ساله تمام كردم. سال 70 فقط با 45 روز مطالعه سخت در امتحان كنكور شركت كردم و وارد دانشگاه شدم. در مدت 45 روز گاهي اوقات روزي 20 ساعت مطالعه مي‌كردم. در نهايت در دانشگاه تهران رشته تكنولوژي آموزشي قبول شدم و كارشناسي ارشد مديريت را هم چند سال بعد به اتمام رساندم.

گويا شما به عنوان يك بسيجي اختراعاتي داشته‌ايد، ‌در اين خصوص بگوييد.

در زمينه علمي و پژوهشي دو اختراع داشته‌ام. اولي ساخت كليد الكترونيكي براي قفل كردن سطل‌هاي زباله شهري كه غير از كارگران شهرداري امكان جابجايي يا واژگوني سطل‌ها به هيچ عنوان وجود نخواهد داشت. اختراع ديگر ساخت توالت فرنگي و سنتي چند كاره براي افراد معلول مسن و مريض و حتي افراد سالم است. در ادامه سه طرح در سطح ملي ارائه داد‌ه‌ام كه هر سه به اجرا درآمده است. طرح اول انتقال آب درياي خزر به جنوب رشته‌ كوه‌هاي البرز است كه باعث ازدياد سفره‌هاي زير زميني و سرسبزي و كشاورزي و جبران كمبود آب در مناطق جنوبي رشته‌ كوه‌هاي البرز حتي درياچه اروميه خواهد شد. طرح دوم ارزشيابي مسافربران بين شهري كه اكنون از طريق پيامك براي ثبت تخلفات به اجرا درآمده است. طرح سوم طرح انتقال عابران روي سطحي به زير زمين در مناطق پرترافيك مي‌باشد كه هم‌اكنون در تقاطع چهار راه وليعصر(عج) خيابان انقلاب به اجرا درآمده است. در زمينه تأليف كتاب هم يك كتاب، به نام بهترين ذكرهاي همراه تأليف كردم كه به صورت كتاب جيبي آماده شده است. كتاب جيبي ديگر براي ترجمه واژه‌هاي قرآني تهيه كرده‌ام كه در مراحل پاياني است. جزوات و كتاب‌هاي ديگري هم در دست تأليف دارم. من همه ابتكارات و تأليفاتم را مديون روحيه بسيجي مي‌دانم.

از فعاليت‌هاي خود در بسيج برايمان بفرماييد.

من عضو فعال پايگاه بسيج شهيد سهراب‌پور هستم و به عنوان مربي طرح صالحين، قرآني و واحد‌هاي علمي - پژوهشي فعاليت دارم. مدتي هم هست كه به عنوان دبير راهبردي ناحيه سلمان فارسي تهران در زمينه بسيج اقشاري براي تشكيل و سازماندهي و كارهاي فكري و تخصصي فعاليت مي‌كنم.

در يك سال گذشته موفق به تشكيل و سازماندهي 9 كانون مختلف از جمله كانون‌هاي پزشكان، مهندسين، هنرمندان، ورزشكاران، مداحان، پيشكسوتان، طلاب، دانش‌آموزان و حقوقدانان شديم و هشت كارگروه موضوعي و تخصصي و كارگروه نخبگان و سمن‌ها يا سازمان‌هاي مردم‌نهاد تشكيل داديم كه از لحاظ عملكرد با تأييد مسئولان راهبردي سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) در جلسات مختلف در بين نواحي تهران در تمام زمينه‌ها برتر شناخته شديم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار