کد خبر: 687037
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴
مدیر مرکز مستندسازی حوزه هنری:
محسن یزدی مدیر مرکز مستندسازی حوزه هنری در بیست و چهارمین جلسه سینماروایت که همراه با نمایش مستند "TF Down" برگزار شد گفت: در حوزه مستندسازی اجتماعی جریان شبه روشنفکر توان رقابت با بچه های انقلاب را ندارد
جوان آنلاين: در نشست گپ و گفت این مستند علاوه بر روح ا.. رفیعی کارگردان این فیلم، ایزد مهرآفرین منتقد و روزنامه نگار،  محسن یزدی فعال رسانه ای و صالحی کارشناس جمعیت حضور داشتند.  

رفیعی در ابتدای نشست با اشاره به اینکه علاقه اش برای پرداختن به ریشه های تنظیم جمعیت به اوایل دهه هفتاد بازمی گشت که یک نوجوان بود از پیگیری چهار ساله برای پروسه تحقیق این کار سخن گفت. رفیعی بیان داشت: از همان دهه هفتاد به دنبال کنکاش در این موضوع بودم که رابطه مذهب با مبحث تنظیم خانواده چیست. در سالهای بعد که وارد حیطه مستندسازی شدم بد ندیدم روی این سوژه کار کنم. حدودا ۴ سالی صرف تحقیق کردم و سپس وارد تولید شدم.

وی ادامه داد: اجرای طرح افزایش جمعیت در جهت صحبتهای مقام معظم رهبری به صورت شعار هم که شده این روزها مرتب دنبال میشود اما باید دید در عرصه عمل چقدر جای کار داریم. باید به همگان درباره معضلات برآمده از کاهش نرخ رشد جمعیت توضیح داد. فقط یک نمونه را بگویم که اگر درنظر بگیریم که در اثر برنامه های افزایش جمعیت نیمی از جمعیت به فکر افزایش جمعیت بیفتند باز هم در نهایت در ۲۰ سال آینده بجای جامعه جوان با جامعه ای سالخورده مواجه خواهیم بود. این در حالی است که همین حالا در کشور به اندازه انگشتان یک دست کارشناس مسائل سالخوردگان نداریم. یک مورد دیگرش بحرانی است که بر سر دفن مردگان پیش خواهد آمد. شک نکنید که به دلیل بالا رفتن تعداد مردگان در دو دهه آینده باید نهضت قبرستان سازی ایجاد کنیم!

در حوزه مستندسازی اجتماعی جبهه روشنفکر توان رقابت با بچه های انقلاب را ندارد

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، محسن یزدی در ادامه نشست با اشاره به برخی نقاط قوت فیلم گفت: فیلم قصد دارد اطلاعات زیادی را به مخاطب بدهد و شاید همین باعث شده که فیلم شکل و شمایل مقاله تصویری را پیدا کند. البته که می شد با غنی تر کردن آرشیو تصویری اثر بر کیفیت آن افزود اما در مجموع پرداخت سوژه خیلی خوب و کارشناسی شده انجام گرفته است.

وی ادامه دارد: کاهش نرخ رشد جمعیت بر تولیدات سینمایی هم تاثیر خواهد گذاشت و به نظرم باید نهادی باشد که نسبت میان این دو را هم بسنجد.

یزدی با اشاره به اینکه نفس فیلمسازی درباره معضلات اجتماعی ارزنده است اظهار داشت: اینکه روح ا.. رفیعی می آید و روی چنین سوژه ای کار میکند به اندازه خودش مفید است. البته خوشحالیم از اینکه طیف فیلمسازان انقلابی و جناح مومن در سالهای اخیر فعالیتهای خوبی در حوزه اجتماعی داشته است ضمن اینکه به صراحت میگویم در حوزه مستندسازی اجتماعی به ویژه در بخش اتفاقات و رویدادهای بین المللی، جریان شبه روشنفکر توان رقابت با بچه های انقلاب را ندارد.

 

اگر طرح تنظیم خانواده اجرایی نمیشد امروز کلی مشکل داشتیم

ایزد مهرآفرین منتقد و روزنامه نگار با اشاره به برخی ویژگیهای مستند یکی از اصلی ترین المان های متمایزکننده اثر را وجه تاریخچه ای آن دانست و بیان داشت: مستند سعی کرده طوری به مقوله تنظیم جمعیت بپردازد که قبل از هر چیز یک تاریخچه دقیق در این باره پیش روی مخاطب باشد؛ تاریخچه ای که در آن می بینیم این مقوله متعلق به دولت خاصی نیست و از قبل از انقلاب بوده و بعد هم ادامه داشته است.

در ادامه نشست صالحی کارشناس جمعیت با ارائه اطلاعاتی پیرامون نرخ رشد و باروری در روزگار کنونی گفت: یکی از مشکلات کاهش نرخ جمعیت این است که اگر آینده نگری داشته باشیم می بینیم متولدین دهه ۶۰ در سال ۱۴۲۰ طیف سالخورده کشور را تشکیل میدهند و به این واسطه مشکلات خاصی را برای کشور خواهند داشت؛ متاسفانه به این نکته در فیلم به اندازه کافی پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: نکته دیگری هم درباره طرح تنظیم جمعیت است و آن هم اینکه اگر این طرح از اواخر دهه ۶۰ اجرایی نمیشد و با همان نرخ سابق، جمعیت افزایش می یافت امروز ما کلی مشکل داشتیم؛ این نکته هم در مستند لحاظ نشده است.

این کارشناس افزود: درباره اهداف مربوط به تنظیم خانواده اغلب به کنترل جمعیت اشاره میکنند در صورتی که تنظیم خانواده فقط جلوگیری از بارداری نیست. جلوگیری از مرگ و میر مادران باردار و مقابله با بارداری زیر ۱۸ سال از جمله اهداف این طرح بوده است.

 

بستر لازم برای پرورش فرزند توسط سیاستگذاران ایجاد شود

ایزد مهرآفرین با اشاره به مشکلات اقتصادی پیش روی مردمان در فرزندداری خطاب به کارگردان فیلم گفت: مردم می گویند تا زمینه های اقتصادی زاد و ولد نباشد کسی سراغ فرزندداری نمیرود که این نکته در فیلم لحاظ نشده است.

رفیعی در پاسخ به مهرآفرین با اشاره به شخصی که ۸ فرزند داشته و خیرو برکت خداوند را رمز آسایش خانواده اش دانسته گفت: مشکلات اقتصادی در جامعه هست و شکی در آنها وجود ندارد اما بعضا دیده میشود ما توکل مان را از دست داده ایم یعنی اگر به اندازه کار و تلاش بر مقوله ایمان بر عقاید اسلامی تاکید کنیم در آن صورت حتما خداوند هم در مسیر فرزندداری به ما کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: شاید برای بسیاری شنیدنش عجیب باشد اما همه دلیل فرزنددار نشدن مشکلات اقتصادی نیست. در سالهای اخیر تبی با عنوان باربیزاسیون یا تمایل به رژیمهای لاغری در میان دختران و زنان ما رواج یافت و همین باعث شد بسیاری از زنان ما حتی توانایی فیزیکی بارداری را از دست بدهند!

مهرآفرین در ادامه صحبتهای رفیعی بیان داشت: البته که در کنار توکل به خدا باید بستر لازم برای پرورش فرزند هم توسط سیاستگذاران ایجاد شد. در شرایطی که برای داشتن تسهیلات مناسب از مهدکودک گرفته تا دبستان و دبیرستان و دانشگاه پدر و مادر باید تا میتوانند پول خرج کنند طبیعی است که بسیاری حتی به فرزند اول هم فکر نمی کنند.

 

مستندهای بی خاصیت مرتب روی آنتن میروند اما چنین مستندی نه!

مهرآفرین در جایی دیگر از گفته های خود اظهار داشت: در شرایط که مستندهای بی بو و خاصیت مرتب روی آنتن می روند جای سوال است که چنین مستندی چرا تاکنون از تلویزیون پخش نشده است.

رفیعی در پاسخ به این پرسش بیان داشت: تهیه کننده کار شبکه افق بود و طبیعی است که مدیران این شبکه نیز رایت فیلم را در اختیار خود دارند و ترجیح می دهند آن را از شبکه خود روی آنتن ببرند. طبیعی است که اگر مستند از شبکه های دیگر هم پخش شود مطمئنا اثرگذاری بیشتری خواهد.

صالحی کارشناس جمعیت نیز با تایید اینکه چنین مستندهایی باید از شبکه های سراسری پخش شوند به نکته قابل توجهی درباره فرمایشات رهبری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری به اندازه رشد جمعیت بر تربیت نسل نخبه و انقلابی هم تاکید دارند. این را باید به اندازه بالا بردن نرخ رشد جمعیت جدی گرفت و برای تبیین آن چاره اندیشید. قبل از هر چیز هم باید تسهیلات ازدواج را فراهم کنیم و سپس برویم به سراغ فراهم آوردن تسهیلات فرزندداری.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار