کد خبر: 686885
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۶
اعلام اخبار تلخ در نخستين همايش ملي چشم‌انداز جمعيتي ايران
جرياني كه توانست كنترل جمعيت را در كشور صورت دهد شبكه 300 هزار نفري دارد كه به شدت درگير موضوع كنترل جمعيت است و درآمد بالايي هم دارد، لذا اين شبكه به شدت مقابل افزايش جمعيت قرار دارد
نفيسه ابراهيم‌زاده انتظام
دانشگاه علوم پزشكي تهران ميزبان نخستين نشست هم‌انديشي ملي چشم‌انداز جمعيتي ايران بود. اطلاعاتي در اين مراسم ارائه شد كه به عقيده صاحب‌نظران براي اقناع سياستگذاران و افكار عمومي براي اتخاذ رويكرد افزايشي در تحولات جمعيتي كشور كافي است. از جمله اين اطلاعات، افشاي فعاليت شبكه 300 هزار نفري از مخالفان افزايش جمعيت با درآمدهاي بالا در كشور است.
اظهارات حجت‌الاسلام محرابي، معاون بنياد فرهنگي خاتم‌الاوصيا در نخستين نشست هم‌انديشي ملي چشم‌انداز جمعيتي ايران حاوي اطلاعات مهمي در خصوص تحركات مخالفان با سياست‌هاي نظام در حوزه جمعيت بود كه بلافاصله بعد از بيان از سوي بسياري از رسانه‌هاي داخلي و خارجي منتشر شد.
وي با بيان اينكه در اين زمينه شعار «ايران، جوان بمان» را مطرح كرديم، تصريح كرد: جرياني كه توانست كنترل جمعيت را در كشور صورت دهد شبكه 300 هزار نفري دارد كه به شدت درگير موضوع كنترل جمعيت است و درآمد بالايي هم دارد، لذا اين شبكه به شدت مقابل افزايش جمعيت قرار دارد.
 نياز به 40 درصد جمعيت زير 15 سال براي دستيابي به توسعه
علاوه بر اين، بيان نتايج مطالعات مبتني بر آمار از سوي خليل علي‌محمدزاده، رئيس كميته بهداشت شوراي زنان و خانواده از بخش‌هاي مورد توجه حاضرين در اين جلسه بود. بر اساس اظهارات وي رشد جمعيت در برخي استان‌هاي كشور در حد 3/0 درصد است و استان‌هاي تهران و البرز نيز 4/1 درصد است. اين آمارها از ميانگين كشوري پايين‌تر است و احتمال صفر و منفي شدن اين روند‌ها در آينده وجود دارد. علي محمدزاده اظهار داشت: در سال 68 ميانگين تعداد فرزندان هر خانواده حداقل 4/6 فرزند بود و اكنون اين حداكثر به 8/1 رسيده است، يعني بيش از سه برابر كاهش داشته است. رئيس كميته بهداشت شوراي زنان و خانواده اظهار داشت: ما يك حد جايگزيني داريم كه 1/2 درصد است، يعني اگر بخواهيم جمعيت‌مان را در دراز مدت حفظ كنيم، هر خانواده بايد حداقل دو فرزند داشته باشد. در كنترل جمعيت با شتاب بيشتر مي‌توان جمعيت را كاهش داد اما براي افزايش بيشتر آن كار سخت است و آن سرعتي كه در كنترل جمعيت است، وجود ندارد.
وي افزود: در رابطه با جمعيت جوان و بحث سالمندي بايد گفت كه ما كشوري در حال توسعه هستيم و جمعيت زير 15 سال در اين كشورها بايد حداقل 40 درصد باشد در حالي كه اكنون 23 درصد است. علي‌محمدزاده گفت: در كشور ما سالمندي وارد فاز نخست خود يعني 8 درصد شده است، يكي از شبهاتي كه مطرح مي‌شود، اين است كه در سال 90 اميد به زندگي براي زنان 73 سال و براي مردان 5/71 سال برآورد شده است. سازمان ملل اميد به زندگي را 60 يا 65 سال در نظر مي‌گيرد و اين درحالي است كه نيروهاي انساني كه 65 سال سن دارند، در اين دوران بازنشسته مي‌شوند و كمتر مولد هستند.
 با اين روند، 1425 قافيه را مي‌بازيم
رئيس كميته بهداشت شوراي زنان و خانواده ادامه داد: وقتي بحث جمعيت را مطرح مي‌كنيم، عده‌اي به كيفيت اشاره مي‌كنند و معتقدند كه ابتدا بايد زيرساخت‌ها مهيا شود، در حالي كه اگر چنين باشد در 1425 به رشد جمعيت 3/0 و بعد از آن منفي خواهيم رسيد كه اين عين برآورد نيز ثبت احوال كشور است.
وي با انتقاد از كميته وازكتومي در ايران اظهار داشت: سال 88 يكي از اعضاي كميته وازكتومي در ايران طي مصاحبه‌اي اظهار داشت كه اگر زن و شوهري حداقل يك فرزند داشته باشند و نسبت به وازكتومي اتفاق نظر در آنها وجود داشته باشد، زمان مشاوره تلفني، نوبت‌دهي و انجام عمل آنها فقط 5/1 ساعت اتفاق مي‌افتد.
رئيس كميته بهداشت شوراي زنان و خانواده گفت: اگر بخواهيم وازكتومي را محدود كنيم، هزاران انگ به ما مي‌چسبانند، اين درحالي است كه فرانسه كه مهد دموكراسي است، تا سال 1999 وازكتومي را ممنوع كرده بود و پس از آن نيز كساني كه حداقل دو تا چهار فرزند داشتند در صورت مراجعه، به بانك ذخيره اسپرم هدايت مي‌شدند و پس از چهار ماه انتظار در صورت اطمينان تحت اين عمل قرار مي‌گرفتند.
 حمله به واقعيت‌ها
اظهارات علي محمدزاده را تأكيدات محمدجواد محمودي، رئيس كميته مطالعات جمعيتي شوراي عالي انقلاب فرهنگي تكميل كرد. وي شهرنشيني، ‌افزايش سن ازدواج، افزايش سطح تحصيلات به خصوص در ميان دختران و ارتقاي جايگاه زنان را از جمله دلايل كاهش نرخ باروري در كشورمان در دهه‌هاي اخير دانست. اين در حالي است كه مسئله مذكور همواره با پروپاگانداي غرب و مخالفان داخلي افزايش جمعيت در كشورمان رو به رو مي‌شود و برشمردن اين دلايل از سوي اين گروه به مخالفت نظام با خواسته‌هاي جامعه تعبير مي‌شود. به نوعي كه حتي كارشناسان داخلي هم دچار فوبياي پرداختن به اين مسائل شده‌اند و قيد مديريت شرايط را زده‌اند و به تأثير تدريجي هشدارها و هوشياري عمومي دل بسته‌اند. يعني گروه مخالفان، مطلوب‌ها و خواسته‌هاي جامعه را در تقابل با سياست‌هاي جمعيتي نظام قرار مي‌دهند و روي اين مسئله سرمايه‌گذاري تبليغاتي مي‌كنند. به عبارتي ابتكار عمل را از هر جايي كه بخواهند از دست داخل دربياورند با اتكا به حمايت برخي از گروه‌ها در داخل موضوعات را سياسي و دوقطبي مي‌كنند.
 خطاي غيرعمدي ديروز و خيانت امروز
حجت‌الاسلام و‌المسلمين رضا غلامي، رئيس مركز پژوهش‌هاي علوم انساني اسلامي صدرا نيز در نخستين همايش ملي چشم‌انداز جمعيتي ايران گفت: سياست كنترل جمعيت در مراكز بهداشتي خيانت به كشور است همچنين برخي در آمارهاي جمعيت دستكاري كرده‌اند بنابراين نيازمند چندين مركز رصد آماري امين در كشور هستيم.  وي ادامه داد: بسياري از كشورهاي پرجمعيت جهان نظير چين، هند و. . . ضمن درك صحيح اين واقعيت نه‌تنها از عامل جمعيت در تغيير معادلات بين‌المللي به نفع ملت خود استفاده مي‌كنند، بلكه در داخل اين كشورها نيز جمعيت بالاي خود به يك فرصت مهم براي رشد اقتصادي و تبديل شدن به قدرت اقتصادي در منطقه يا جهان تبديل شده است چنانكه اكنون نشانه‌هاي آن بر كمتر كسي پوشيده است.
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين غلامي ادامه داد: با اين وصف جاي سؤال است چگونه امروز با ارائه چشم‌انداز منفي براي ايران پرجمعيت، اغراق در بيان مشكلات زيست‌محيطي، مفروض گرفتن ضعف مديريت اقتصادي در دولت‌هاي آينده يا ناتواني آنها در توزيع منطقي جمعيت در كشور بر مبناي نتايج آمايش سرزميني، جمعيت بالا براي ايران را يك امر دردسرساز و عامل تضعيف كشور معرفي مي‌كنند و جالب‌تر اينجاست كه تاكنون بحث‌هاي ارائه شده در اين عرصه نه از مستندات علمي قابل قبول و نه از اتفاق نظر متخصصان رشته‌هاي ذيربط بهره‌اي برده است.
حجت‌الاسلام غلامي ادامه داد: آنچه مسلم است، استمرار سياست‌ غلط كاهش جمعيت در كشور به ويژه در شبكه بهداشتي با هر اسم و توجيهي، گناهي نابخشودني است و اگر در دهه‌هاي گذشته يك خطاي غيرعمدي محسوب مي‌شد از اين پس مي‌توان از آن به مثابه خيانت به كشور تعبير كرد.
 اقتصاد و افزايش جمعيت
منيره نوبخت، كارشناس مسائل زن و خانواده نيز از ديگر سخنرانان اين همايش بود. وي اظهار داشت: بسياري از افرادي كه به نوعي انتقادهايي در مورد افزايش جمعيت مطرح مي‌كنند، اطلاعات بسيار ناقصي از بحث و اقدام جهاني كنترل جمعيت دارند و كاملاً بايد اين موضوع شكافته شود؛ چراكه برخي از مخالفت‌ها ناظر بر اطلاعات ناقصي است كه افراد از اين موضوع دارند.
وي افزود: گروه ديگري از منتقدان افزايش جمعيت افرادي هستند كه نگاهشان كاملاً اقتصادي است و معتقد هستند كه اگر در كشور جمعيت افزايش پيدا كند و همپاي آن رشد اقتصادي وجود نداشته باشد، دچار آسيب‌هاي جدي مي‌شويم و به همين دليل است كه در سال‌هاي اخير مقام معظم رهبري در تبيين سياست‌هاي كلي نظام دو موضوع اقتصاد و افزايش جمعيت را در كنار هم مطرح فرمودند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
یاور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
0
1
برای جمعیت ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
0
1
با سلام. بي توجهي به معيشت مردان كه نان آور خانواده مي باشند و پرداخت دستمزد برابر به مردان وزنان شاغل موجب دوري زنان از خانه داري وبي ميلي به تربيت فرزند شده است به گونه اي كه اگر مسئولين بررسي كنند مي بينند كه كمترين فرزند را خانم هاي شاغل دارند .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار