کد خبر: 686880
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۰
برای جلوگیری از سقوط نفت
قیمت نفت اوپک باز ارزان شد/ به گزارش «نسیم»، باید منتظر ماند و دیدکه آیا دیپلماسی بیژن زنگنه وزیرالوزرای نفتی کابینه دولت یازدهم در روزهای اخیر، پاسخگوی زورآزمایی با آل سعود خواهد بود یا نه
مجید میرزاحیدری

به گزارش «نسیم»، سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت اوپک، اعلام کرده، هر بشکه سبد نفتی این سازمان، روزپنج‌شنبه با کاهش 1.81 دلاری نسبت به روز پیش از آن 75.15 دلار معامله شد؛ بنابر این سبد نفتی اوپک روز چهارشنبه 76.96 دلار فروخته شده بود.

"سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است"

بدین ترتیب، سبد نفتی اوپک بار دیگر رکورد کمترین قیمت خود دردو ماهه اخیر را شکست که به نظر می رسد افت پی در پی قیمت نفت این سازمان نفتی دردو ماه گذشته ، در20 سال اخیر بی سابقه بوده است.

با این حال، کمتر از چند روز دیگر اعضای سازمان اوپک گرد هم خواهند آمد تا شاید بر سرکاهش تولید وعرضه به توافق برسند.

موضوعی که چندان هم از دید برخی شدنی به نظر نمی رسد.

افزایش تولید نفت آمریکا، رکود حاکم بر اقتصاد اتحادیه اروپا درکنار افزایش تولید عربستان و همقطارانش از مدتها قبل بازار نفت را سراشیبی افت قیمت قرار داده که همین امر صدای برخی از اعضای اوپک از جمله ایران را درآورده است.

از زمان اعمال تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران، سهم ایران در تولید و صادرات نفت اندکی رو به کاهش گذارده ودر مقابل کشورهایی چون عربستان با افزایش تولید، سعی کرده اند تا جای خالی دیگران را پرکنند.

به گزارش نسیم، با افزایش درآمد چشمگیر عربستان و متحدانش درسازمان اوپک، پر واضح است که آنها چندان رضایتی در تن دادن به کاهش عرضه ندارند.

به نظر می رسد که سیاست عربستان و متحدانش برحفظ  مشتری متمرکز باشد تا کاهش صرف تولید.  

در همین راستا، وزیر اقتصاد و دارایی عربستان اعلام کرده که همه موافق اند که قیمت نفت به عرضه و تقاضا مربوط است و باید بازار عرضه و تقاضا آن را تنظیم کند

 ابراهیم العصاف گفته که درگذشته، نقش عربستان در ثبات بازارهای نفت مورد تحسین قرار گرفته است

موضوعی که از نظر وزیر نفت ایران دور نمانده و در روزهای اخیر با روشن ساختن موتور دیپلماسی نفتی به سراغ برخی از وزرای نفتی سازمان اوپک رفته است.

هر چند که منتقدان دولت، تعلل وزارت نفت درحرکت در مسیردیپلماسی انرژی را به مثابه نمره ای برای کم کاری وی درکارنامه بیژن زنگنه می دانند.

گمانه زنی ها حاکی از این امر بوده درصورت به ثمر رسیدن فشار برخی اعضاء برای کاهش نیم میلیون بشکه ای اوپک، بازهم قیمت این فرآورده استراتژیک در بازارجهانی افزایش چندانی نخواهد داشت.

علت آن نیز برخاسته از افزایش عرضه شیل نفت هایی است که با قیمتی کمتر از سوی برخی کشورها روانه بازار شده است.

سازمان بین المللی انرژی اذعان دارد که با ارایه این دست منابع انرژی فصل نوینی در بازار انرژی دنیا باز شده است.

صف آرایی در سازمان اوپک برای کاهش یا حفظ سقف تولیدات ازچند روز آینده در حاشیه رودخانه دانوب در وین کلید خواهد خورد؛ در یکطرف،  الجزایر، ونزوئلا و ایران که مدافع کاهش میزان عرضه و افزایش قیمت بوده  و در طرف دیگر عربستان، کویت و امارات متحده عربی است که با کاهش اندکی از تولیدات، اقتصاد آنها چندان ضربه پذیر نخواهد بود   .

باید منتظر ماند و دیدکه آیا دیپلماسی بیژن زنگنه وزیرالوزرای نفتی کابینه دولت یازدهم در روزهای اخیر، پاسخگوی زورآزمایی با آل سعود خواهدبود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
0
0
این خبر خوب تهیه شده است ولی به بک نکته تاکید کرده و آن اینکه تقصیر را به گردن زنگنه و دیپلماسی او انداخته است که از کیفیت خبری آن کم می کند و به کیفیت خنجر زدن از پشت به زنگنه می افزاید. طبیعی است که می توان فهمید خبرگزاری محترم مواضعی ضد دولت تدبیر و امید دارد. اگر مایلید انتقاد کنید انتقاد سازنده کنید. مثلا" چرا زنگنه این نظر رادارد که کمبود بودجه سال آینده از محل افزایش مالیات ها جبران شود. در این کشور چه کسی مالیات می دهد؟ بیشترین ثروث ها دست اشخاص حقیقی و حقوقی است که مالیات نمی دهند و بدهکارترین هم به نظام بانگی دولتی هستند. درارتباط با مدیریت صنعت نفت و شرکت های خصوصی سازی شده باید دید چرا برخی که دارای مقام بلند پایه دولتی هستند در هئیت مدیره شرکت های خصوصی و سهامی عام عضویت دارند که خلاف قانون اساسی است. و اصلا" چرا دولت یازدهم همان سیاست های دولت دهم را ادامه می دهد؟
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
0
0
سلام
راه حل فروش نفت در شرایط تحریم استفاده ار موقعیت سو اپ برای نفت عراق وکشور های شمالی است.ما باید در نتردام هلند حضور فعال داشته باشیم روسیه 36 مخزن دارد عربستان 16 مخزن وایران فقط 4 مخزن ... را دارد.
اقای زنگنه وریر خوبی هستی ولی ظرفیت تفکر در ایران منحصر به کارمندان دور بر شما نیست در ها را باز کنید از نظرات همه استفاده کنید این نفت ومملکت ملک شخصی کسی نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار