کد خبر: 686322
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰
محمدرضاهادیلو

این یک حقیقت است که عواملی همچون جنگ، سیل، خشکسالی و توفان می تواند به صورت غیر مستقیم بر امنیت غذایی مردم یک منطقه تاثیر بگذارد. در ایران نیز به دلیل بارش های کم و خشکسالی هایی که گریبان بسیاری از مناطق را گرفته است، می توان تغییرالگوی مصرف موادغذایی را در بین مردم مشاهده کرد. خراسان جنوبی از جمله این مناطق است که به راحتی می شود تاثیر مستقیم کم آبی ها را بر روی آب و خاک آن به نظاره نشست و به صورت غیر مستقیم تغییر الگوها و شیوه های مصرف مواد غذایی را در بین ساکنانش دید.

***

در تعریف ساده ای از امنیت غذایی می توان گفت، اگر در تمام زمان و دوران غذای کافی در دسترس باشد و زمان مصرف آن رابدانیم وزندگی سالمی داشته باشیم، به این معناست که شرایط خوب و وضعیت سفید است.

*تغییر الگوی مصرف

چندی پیش علیرضایی معاون اشتغال وبرنامه‌ریزی استاندارخراسان جنوبی با تاکید بر اینکه تولید وخودکفایی ازعوامل مؤثر برامنیت غذایی است، گفته بود: هم‌اکنون پول‌های عظیمی به بخش کشاورزی تزریق می‌شود وروزانه جهادکشاورزی مبالغ هنگفتی برای تولید موادغذایی پرداخت می‌کند،بطوریکه هم‌اکنون 34 درصدازمردم این است اندر این بخشش اغل هستند.

وی خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی را به عنوان اولین راه برای رسیدن به پایدارترین امنیت عنوان کرده و ادامه داد: در کنارعواملی همچون خشکسالی،توفان،سیل وجنگ،گاهی اوقات دشمنان ازمواد‌غذایی به عنوان حربه سیاسی وبرای ایجادفشاربیشتربرعلیه کشورهای دیگراستفاده می‌کنند که تحریم‌های چندسال اخیر بر روی رفتارهای عادی وروزانه ماتغییراتی ایجادکرده وبه همین دلیل بایدبه دنبال خودکفایی باشیم تاتحریم‌ها نتواندمشکلی درکشور ایجادکند.

به گفته معاون اشتغال وبرنامه‌ریزی استاندارخراسان جنوبی خشکسالی‌های چندین ساله در این استان سبب تغییرالگوی مصرف موادغذایی مردم شده بطوری که درحال حاضر عناب،زرشک وزعفران تنها محصولات استراتژیک این منطقه به حساب می ایند.

*سلامت مواد غذایی

به گفته کارشناسان، در دنیای حاضرکیفیت زندگی به عوامل متعددی بستگی دارد که در مجموعه‌ای شامل عوامل جسمی،روانی،رفاهی واجتماعی گرد هم آمده و یک زندگی استاندارد را در امنیت کامل تشکیل می دهند. البته برای یک زندگی ستاندارد نیز بایدشاخص‌های توسعه انسانی را تعریف کنیم،که شامل طول عمر،سواد وسلامتمی شوند.

بی شک امنیت غذایی یکی از وجوه مهم امنیت ملی به شمار می آید و هرچقدر امنیت غذایی بالاتر برود،هزینه‌هانیزکاهش یافته واین خود تأثیربسزایی درامنیت ملی دارد.

وقتی امنیت غذایی در جامعه ای با چالش مواجه شود، حتما بحران هایی نیز به همراه خواهد داشت که در گام اول سلامت افراد را به مخاطره می اندازد. هر چند اخبار حکایت از برنامه ریزی سازمان های مختلف برای جلوگیری از بحران سلامت در کشور دارند. اما متاسفانه درحالحاضردرایرانبه دلیل تغییر سبک زندگی ها و به تبع آن عوض شدن ذائقه ها، به جای مصرف پروتئین‌ها وگوشت،مصرف قند و نشاسته آنقدر بالا رفته که این معضل سبب بروز مشکلات و بیماری‌های زیادی درکشورشده و زنگ خطری را نیز برای آینده به صدا در آورده است.

بر اساس گزارش های منتشره، طی چند سال اخیر در بسیاری از کشورهای جهانتغییرات واصلاح الگوی مصرف را می توان دید که در میان کشورهای اسلامی نیز ایران واندونزی تأکیدخاصی بر روی سلامت موادغذایی دارند.

به هر حال به عقیده صاحبنظران، کشورهایی که امنیت غذایی پایین تری دارندازتوسعه انسانی کمتری نیز برخوردار بوده و طول عمر شهروندانش نیز کمتر است.به همین دلیل، این یک الزام است که باید به سمتی حرکت کنیم تاموادغذایی سالم و مغزی به درستی جایگزین مواد مشکل ساز شده و در یک کلام تغذیه سالم درکشور مدیریت شود.

خراسان شمالی مشتی است نشانه خروار که امروز بخاطر دلایل مختلف با تغییرالگوی مصرف موادغذایی شهروندانش مواجه شده است که می شود با یک برنامه ریزی مشخص ابتدا برای این استان وسپس برای کل کشور چاره ای اساسی اندیشید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار