کد خبر: 686093
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۳
چرتكه اندازي وزير بهداشت براي زيرميزي 10هزار ميليارد توماني
كتاب جديد تعرفه‌ها و رشد 120 تا 300 درصدي مزد درمان بر مبناي اين كتاب يكي از جدي‌ترين نگراني‌هايي است كه اين روزها در دل مردم جامعه وجود دارد زيرا به رغم ادعاي مسئولان وزارت بهداشت مبني بر كاهش پرداخت از جيب مردم با اجراي اين كتاب، با يك دودوتا چهارتاي ساده مي‌توان عكس اين موضوع را دريافت.
زهرا چيذري
كتاب جديد تعرفه‌ها و رشد 120 تا 300 درصدي مزد درمان بر مبناي اين كتاب يكي از جدي‌ترين نگراني‌هايي است كه اين روزها در دل مردم جامعه وجود دارد زيرا به رغم ادعاي مسئولان وزارت بهداشت مبني بر كاهش پرداخت از جيب مردم با اجراي اين كتاب، با يك دودوتا چهارتاي ساده مي‌توان عكس اين موضوع را دريافت.

با وجود اين وزير بهداشت همچنان اصرار دارد ‌به دنبال اجراي كتاب جديد تعرفه‌ها، چه در بخش دولتي و چه در بخش خصوصي درمان، هزينه‌هاي مردم نه‌تنها افزايش نمي‌يابد، بلكه كاهش هم خواهد يافت. البته آقاي وزير 7 تا 10 هزار ميليارد زير‌ميزي را كه در بخش خصوصي از جيب مردم مي‌رود هم در محاسباتش دخيل كرده تا به چنين نتيجه‌اي برسد.

گام اول و دوم طرح تحول سلامت بارقه‌هايي از اميد را در دل مردم برانگيخت؛ چراكه با اجراي اين طرح قانون قديمي مبني بر پرداخت 10 درصد فرانشيز بستري بيماران در بيمارستان‌ها به شكلي جدي‌تر اجرايي شد.

مرحله سوم اين طرح اما اگرچه تا حدود زيادي توانسته رضايت پزشكان را به دنبال داشته باشد اما كتاب جديد ارزش‌گذاري نسبي تعرفه‌هاي درمان و رشد 120 تا 300 درصدي تعرفه‌ها انگار انحرافي جدي در طرح تحول سلامت به‌وجود آورده و بودجه 2 هزار ميليارد توماني در نظر گرفته شده براي تحول اصلي اين طرح را به سمت و سوي درآمدهاي پزشكان تغيير داده است. نگاه ويژه وزير بهداشت به عنوان يك پزشك به پزشكان آنقدر جدي است كه خود نيز به اين موضوع اعتراف كرده و گفته است: مديريت اين وزارتخانه پزشك محور است و هميشه اين اشكال مطرح بوده است.

پافشاري وزير بر كاهش پرداختي مردم با وجود رشد 300 برابري تعرفه‌ها

دكتر سيدحسن هاشمي در برابر برخي اظهارات مبني بر افزايش سهم مردم در پرداخت هزينه‌هاي درماني با اجراي كتاب ارزشگذاري نسبي خدمات سلامت، همچنان معتقد است: در حوزه دولتي سهم مردم در پرداخت اين هزينه‌ها كاهش هم مي‌يابد؛ يعني 10 و 5 درصد فرانشيز پرداختي مردم در شهرها و روستاها به 6 و 3 درصد تبديل مي‌شود.

وي در اين باره مي‌افزايد: اما واقعيت آن است كه قدر مطلق آن مشابه قبل از اعلام كتاب تعرفه‌ها خواهد بود و اين حقيقت قضيه است. بنا به تأكيد وزير در بخش دولتي بيمه‌هاي پايه اين پوشش را پذيرفته‌اند، به طوري كه سازمان بيمه تأمين اجتماعي بيش از هزار ميليارد تومان به اين منظور لحاظ كرده است. بيمه سلامت ايرانيان هم اين پوشش را تقبل كرده و رقمي معادل 1200 ميليارد تومان نيز وزارت بهداشت تقبل كرده است.

محاسبات عجيب آقاي وزير براي توجيه پرداختي مردم با كتاب جديد تعرفه‌ها

حتي با پذيرش اظهارات آقاي وزير درباره كاهش پرداختي مردم در بخش دولتي با اجراي كتاب جديد تعرفه‌ها، ‌افزايش پرداختي مردم در بخش خصوصي واقعيتي غير قابل كتمان است.

امري كه هاشمي توجيه جالبي درباره آن دارد و با اشاره به ارقام 7 تا 10 هزار ميلياردي زير‌ميزي در اين بخش مي‌گويد: در اين بخش نيز پرداختي مردم كاهش مي‌يابد؛ آن بخش پنهاني كه (بين 7 تا 10 هزار ميليارد تومان) مردم پرداخت مي‌كردند، به عنوان واقعيتي وجود داشت و با اجراي اين كتاب از سبد پرداختي مردم حذف و كاهش خواهد يافت. اينچنين هزينه‌هايي ديگر نبايد دريافت شود، چراكه ما تعرفه و نرخ گذاشته‌ايم و همه نيز موظف به پرداخت آن هستند.

به باور وي اگر به آن قسمت پنهاني كه مردم از جيب پرداخت مي‌كردند و كسي هم نمي‌خواسته به آن توجه كند، بنگريم، خواهيم ديد كه رقم پرداختي از جيب مردم كاهش يافته و به تدريج نظم و انضباط كه برقرار شود، اين پرداخت‌ها كمتر هم خواهد شد. اين در حالي است كه به نظر نمي‌رسد ضمانتي براي زير‌ميزي نگرفتن پزشكان وجود داشته باشد؛ چراكه برخي پزشكان حاذق و سرشناس زير‌ميزي مي‌گيرند و بيماري كه به سختي توانسته از اين پزشك وقت عمل بگيرد محال است بابت زير‌ميزي گرفتنش از او شكايت كند و ساز و كار بازرسي‌هاي اين وزارتخانه براي شناسايي و برخورد با زير‌ميزي بگيران نيز همچنان مبهم است.

محاسبه نقدي زير‌ميزي به جاي بهره‌گيري از نظام بانكي !

در عين حال برخي از پزشكان به دنبال قوانين جديد برخورد با پزشكان زير‌ميزي بگير، روش‌هاي زير‌ميزي‌گرفتنشان را به روز كرده‌اند. به طور نمونه مرتضي خدايي، رئيس تعزيرات حكومتي تهران رئيس شعبه 54 تعزيرات در جلسه ويژه زيرميزي پزشكان كه روز گذشته با حضور رؤساي بازرسي دانشگاه علوم پزشكي تهران، معاونت انتظامي سازمان نظام پزشكي، علوم پزشكي شهيد بهشتي و رئيس تعزيرات حكومتي تهران در ساختمان تعزيرات تهران برگزار شد، خطاب به مسئولان نظارت دانشگاه‌هاي علوم پزشكي گفت: متأسفانه برخي پزشكان با افزايش تعرفه‌ها ارضا نمي‌شوند.

گاهي تا هشت برابر تعرفه پول مي‌گيرند. حالا كار به جايي رسيده كه ديگر به حساب پزشك هم پول نمي‌ريزند بلكه كيف‌هاي پرپول را از خانواده يا خود بيمار در بيمارستان به روش‌هاي مختلف نقدي مي‌گيرند. اين در حالي است كه وقتي فردي بيمار است و نياز فوري به عمل دارد، حاضر است هركاري بكند تا بيمارش سالم شود. چرا نظام پزشكي حقوق ملت را در بخش درمان اطلاع‌رساني نمي‌كند؟

همكاري بيمه‌هاي تكميلي

پاپس كشيدن بيمه‌هاي تكميلي نيز موضوع ديگري است كه وزير بهداشت در اين باره اينچنين توضيح مي‌دهد: بيمه‌هاي تكميلي در ابتدا اين موضوع را نمي‌پذيرفتند با اين استدلال كه نرخي كه از ابتداي سال 93 تا كنون پرداخته‌اند با رقم سال 92 بوده اما قرارداد بيمه‌اي كه با بيمه‌شده بسته‌اند، اعم از فرد يا شركت بر مبناي نرخ 93 بوده و در اين هفت ـ هشت ماه نيز هيچ پرداختي بر اساس نرخ 93 نداشته‌اند. بنابراين قرار شد در ماه‌هاي پاياني سال اين موضوع را جبران كنند؛ به نحوي كه مردم در بخش خصوصي نيز پرداختي اضافه‌ نداشته باشند. بنا به تأكيد هاشمي حالا بيمه‌ها به اين موضوع متعهد شده‌اند و اسنادش هم موجود است.

رئيس سازمان نظام پزشكي هم در اين باره مي‌گويد: ‌در مصوبه شوراي عالي بيمه استمرار اين كتاب براي سال 94 نيز به تصويب رسيده و اما از آنجايي كه بيمه‌هاي تكميلي تعرفه‌هاي درماني را از نظر حقيقي و حقوقي در ابتداي سال دريافت كرده بودند، براي پيوستن به اين كتاب با مشكل مواجه شدند.  به باور عليرضا زالي مشكل بيمه‌هاي تكميلي براي سال جاري اتفاق نخواهد افتاد چون ساز و كار اصلاح تعرفه‌اي را ديده‌اند و خريد خدمت در سازمان‌هاي بيمه تكميلي توسط نهادهاي حقوقي صورت مي‌گيرد و احتمالاً براي مردم در بيمه‌هاي تكميلي رشد تعرفه‌اي و افزايش رخ نمي‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار