کد خبر: 685735
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷
گزارش «جوان‌آنلاين» از اقدامات غيرقانوني آسيب‌زا
طيف وسيعي از ماساژور‌ها زيرزميني، مشتري‌هاي خود را از طريق سايت و شبكه‌هاي اجتماعي نظير فيسبوك، وايبر و تانگو پيدا مي‌كنند و از طريق فضاي مجازي به تبليغ كار خود مي‌پردازند.
ایوب خرمی

جوان آنلاين: در گذران پر‌ پيچ و تاب زندگي با خبر‌ها و اتفاقاتي رو‌به‌رو مي‌شويم كه فضاي جامعه را به دليل تازه بودنش به تسخیر در می آورند و قريب به اتفاق اين پديده‌هاي نو‌ظهور متوجه قشر جوان مي‌شود. يكي از مصداق‌هاي بارز آن ماساژور‌هاي زير‌زميني هستند كه عمدتاً در پايتخت ديده مي‌شوند و نوعي شغل‌ كاذبي را مي‌مانند كه به مانند قارچ‌هاي سمي از خاك بيرون مي‌زنند و طيفي از جوانان را به دنبال خود مي‌كشانند.

قرار بر این بود که شاخه ای از طب سنتي كه همان‌ ماساژ باشد درمان و تسكين دهنده بدن و روح و روان افراد باشد اما غافل بودیم که ممکن است خود باعث بيماري و آسیب اجتماعي شود. جدا از اينكه ماساژ نوعي شغل در‌آمد‌زا در حوزه سلامت و درمان است برخي از افراد در جامعه از اين علم به ديدگاه‌ جنسیتی نگاه مي‌كنند كه در نتیجه يك معضل و آسیب اجتماعي را در پي خواهد داشت. ماساژور‌ها زنان و مردانی هستند كه به صورت غير ‌قانوني و زير زميني فعاليت مي‌كنند اين دسته از افراد كه در قالب كار قانوني و درماني در فضاي مجازي معرفي مي‌ شوند هر كدام دليلي برای صحیح و قانونی بودن شغلشان عنوان می کنند.

بر اساس گزارش يكي از نهاد‌هاي رسمي دولت كه پرونده‌هايي را در اين زمينه بررسي و رسيدگي مي‌كند؛ 80 درصد ماساژور‌هاي زير زميني، ماساژ با جنس مخالف را به مشتريان خود پیشنهاد می دهند و به این ترتيب روابط نامشروع جنسي را ترويج مي‌دهند. به تبع چنین رفتاری باعث ایجاد بروز بيماري‌هاي مقاربتي و ايدز شده و بحران جديدي را در اقشار جوان، كانون خانواده و در بستر جامعه رقم می زند.


ماساژور‌هاي زير‌زميني سلامت جامعه را هدف گرفته‌اند


اين دسته از ماساژور‌ها 30 تا 35 ساله هستند كه تركيب اين رده سني گرايش جوانان به اين پديده نو‌ظهور را بیشتر مي‌كند. همه این ها را گفتم تا تاکید کنم که همتي مضاعف براي ريشه كردن اين معضل در جامعه نیاز است. درآمد فعالان اين شغل زيرزميني هم پر‌چرب به نظر مي‌ رسد، به طوري كه دستمزد در‌يافتي آنها از هر مشتري ساعتی 100 هزار تومان تا حداكثر 300 هزار تومان است. طمع اين در‌آمد نسبتاً خوب، اشتياق جوانان به سمت اين شغل كاذب را بیشتر می کند.

همه اين عوامل باعث مي شود كه ماساژورها تمام معضلات و آسيب‌هاي اجتماعي و شخصي خود و جامعه كه نشأت گرفته از اين شغل است را به فراموشي بسپارند. طيف وسيعي از ماساژور‌ها، مشتري‌هاي خود را از طريق سايت و شبكه‌هاي اجتماعي نظير فيسبوك، وايبر و تانگو پيدا مي‌كنند و از طريق فضاي مجازي به تبليغ كار خود مي‌پردازند. در واقع ماساژورها صفحه‌هاي مجازي را مكاني امن و مطمئن براي جولان تبليغات خود انتخاب مي‌كنند زیرا می دانند عموم افراد جامعه به خصوص طيف وسيعي از جوانان با شبكه‌هاي اجتماعي سر و كار دارند، به راحتی از این طریق دام های شکار برای آنها مهیاست و این كارشان به سهولت پیش می رود. موضوع ماساژ زماني جالب‌تر مي‌شود كه ماساژور‌ها پس از جلب مشتري در كنار آن اقدام به فروش مواد مخدر و مشروبات الكلي مي‌كنند و بدين ترتيب باعث تشديد برخی آسيب ها و بحران های اجتماعي مي‌شوند. اكثر ماساژور‌هاي زير‌زميني آدرس مكان خدمات خود را پس از اطمينانی که به صورت تدريجي حاصل شده است به مشتري و آن هم از منطقه به خيابان و كوچه مي‌دهند.

دامنه فعاليت اكثر آنان در پايتخت منحصراً در شمال و غرب تهران است، طعمه‌هايشان از اقشار مرفه جامعه هستند و به قول خودشان فرهنگ اين كار و خدمات رساني به آن در مناطق بالاي تهران همخواني دارد. آنها معتقدند در مناطق شمال شهر با افرادي مواجه مي‌شوند كه به كشور‌هاي خارجي سفر كرده، طعم اين نوع ماساژ‌ها را چشيده‌اند. در واقع مشتری های خاص آنها رفاه زده هایی هستند كه يك شبه به پول‌هاي هنگفتی رسيده‌اند و زندگي را در لذت لحظه‌اي مي‌بينند چون از افراد زحمت كشيده و عرق به جبين ريخته چنين بی راهه رفتن كاري عجيب است.

اين گزارش حاكي است ماساژور‌ها خانه‌هاي مورد نظر خود را براي فعاليت با در نظر گرفتن تمام جوانب امنيتي با ظرافت خاص، آن هم به صورت ساعتي اجاره مي‌كنند و براي راضي نگه داشتن صاحبخانه بابت هر مشتري مبلغي به عنوان اشانتيون در نظر مي‌گيرند. مزيت اجاره‌خانه‌هاي ساعتي اين مشاغل در اين است كه از دست قانون و دستگاه‌هاي امنيتي به راحتی فرار می كنند و از این طريق مدت زمان فعاليت‌شان طولاني می شود. تعداد مشتري‌ها براي اين ماساژور‌ها روزانه به سه تا چهار نفر مي‌رسد و با استفاده از همین تعداد مشتری اهداف نهايي‌شان که كسب در‌آمد و روابط نامشروع است را به مرحله عمل مي‌رسانند.

خوشبختانه دامنه و گستردگي فعاليت اين نوع از مشاغل در پايتخت هنوز فراگير نشده و رشد نسبتاً كندي دارد. عمر اولين پرونده‌هاي رسيدگي به اين جرايم به دستگاه‌هاي امنيتي از يك سال تجاوز نکرده و در واقع رسيدگي كامل به اين پرونده‌ها براي اعمال قانون شدن به دستگاه‌هاي قضايي و حقوقي ارسال مي‌شود. نتیجه همه این بررسی ها نشان می دهد كه اين شغل‌هاي كاذب به تازگي در كشور ما سر‌باز كرده‌اند. شغلي كه با فرهنگ ما منافات دارد و اینجاست که باید پيشگيري قبل از درمان و به تعبيري جلو‌گيري قبل از قطره به در‌يا شدن را تجويز كرد.

همه هدف ما این است که قشر جوان با به کار گیری این علم که از آن به نوعی طب سنتی یاد می شود از مسیر اصلی خود خارج نشده و به بیراهه ها کشیده نشوند.

فراموش نکنیم اين دسته از ماساژورها كه بدون تخصص و تجربه فعاليت مي‌كنند به بافت‌ها و ماهيچه‌هاي عضلاني ضربه می زنند؛ چرا که هدف ماساژور‌هاي زير زميني چيزي جداي از ماساژ درماني اصولي و علمي است.

دكتر چشمه‌سري، متخصص فيزيوتراپي و استاد دانشگاه معتقد است ماساژ زنان در كشورهاي خارجي به وفور ديده مي‌شود اما در فرهنگ كشور ما جايگاه خاصي ندارد و از نظر قانوني و شرعي مطرود است. پس طبیعی است که با ادامه پيداكردن اين نوع از درمان در آینده ای نزدیک با يك معضل و آسيب اجتماعي در جامعه روبه‌رو شویم. تمامي كساني كه در اين معضل شريك هستند به صورت زيرزميني و پشت پرده فعاليت مي‌كنند و به طور پراكنده در كشور به فعاليت خود ادامه مي‌دهند. دقیقا به همین دلیل است که نظارت و جمع كردن اين مكان‌ها و ماساژورها كار آساني به نظر نمي‌رسد. البته در ایران زمینه برای علمی و شرغی کار کردن ماساژ وجود دارد مثلا در كشور ما انجمنی تحت عنوان انجمن فيزيوتراپيست وجود دارد و علاقه‌مندان به اين رشته مي‌توانند از طريق اين انجمن براي آموزش اقدام كنند.

وی افزود با توجه به موارد ذكر شده به اين نتيجه مي رسيم كه ماساژ به روش علمي دنبال شود و زير نظر يک مجموعه علمی مشخص باشد تا نظارت بر آن اعمال شود و هر آنچه که لازمه يك كار تخصصي است انجام شود. براي ایجاد یک انجمن صنفي ویژه ماساژ، فدراسيون ورزشي مي‌تواند بهترین گزینه باشد و در اين راه قدم بردارد. البته می توان روی کمک انجمن سلامت هم حساب باز کرد.

ناگفته نماند كه براي داشتن انجمن صنفي خاص براي ماساژ می شود چند نهاد تعريف کرد. اين سازمان‌ها علم ماساژ و شرعي بودن آن را بحث و تعريف كنند. دکتر چشمه سری در خاتمه اظهار داشت تجربه ثابت کرده که نبود نظارت و مديريت بر اين حرفه و تعريف نشدن اين رشته در مشاغل استخدامي دولت و نداشتن انجمن صنفي مشخص دليلی واضح از فعاليت‌هاي زيرزميني ماساژورها است که این عمل باید بیش از پیش مورد توجه مسئولین محترم و متولیان امر قرار گیرد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار