کد خبر: 685656
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
رئيس كميسيون برنامه و بودجه با بيان اينكه مصوبه اخير مجمع تشخيص مصلحت نظام معضل نحوه اداره بانك مركزي را رفع نكرده است از تصويب بودجه۹۴ با نفت ۸۰تا۸۵ دلاري خبر داد و گفت: طي سه ماه آخر امسال 1.6 تا 1.7 ميليارد دلار درآمد نفت كم مي‌شود.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه با بيان اينكه مصوبه اخير مجمع تشخيص مصلحت نظام معضل نحوه اداره بانك مركزي را رفع نكرده است از تصويب بودجه۹۴ با نفت ۸۰تا۸۵ دلاري خبر داد و گفت: طي سه ماه آخر امسال 1.6 تا 1.7 ميليارد دلار درآمد نفت كم مي‌شود.

به گزارش تسنيم، غلامرضا تاجگردون در بيستمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها درباره مصوبه اخير مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره نحوه انتخاب رياست بانك مركزي و تأثير آن بر استقلال اين بانك اظهار داشت: معمولاً آنچه را مد نظر ماست نمي‌توان در سيستم قانون اساسي و اجرايي جاري كرد، به همين خاطر چند سال شاهد اين رفت و برگشت‌ها در روند قانونگذاري هستيم. وي با بيان اينكه دو‌موضوع در انتخاب رياست بانك مركزي بايد مد نظر قرار گيرد، افزود: نخست زمان حكم رئيس‌كل بانك مركزي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد، بايد دوره قابل توجهي (پنج تا هفت سال و بيشتر) براي رياست بانك مركزي به تصويب برسد.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي مورد دوم را نحوه عزل و نصب رئيس‌كل بانك مركزي عنوان كرد و افزود: وزير و دولت نبايد به‌تنهايي در عزل رئيس‌كل بانك مركزي دخيل باشند و اگر بتوان افراد ديگري را نيز در اين فرآيند اضافه كرد شايد به هدف مورد نظر نزديك شويم. تاجگردون با اظهار اينكه «برخي مواقع در روند قانونگذاري به قوانين كشورهايي مانند امريكا توجه مي‌كنند در حالي كه نظام و قواي ما با آن كشورها تفاوت دارد» تصريح كرد: مقام معظم رهبري مصلحتي را ديدند و روشي را برگزيدند تا اين موضوع از نظر مجمع تشخيص مصلحت نظام حل و فصل شود و بايد منتظر سرانجام كار ماند.

وي همچنين در پاسخ به اين پرسش كه «مقام معظم رهبري اين موضوع را به‌عنوان معضل به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع داده بودند، به‌نظر شما الآن اين معضل رفع شده است؟» تصريح كرد: در آن مقطع معضلي بين دولت و مجلس وقت به وجود آمده بود ولي معضل از ديد كساني كه آن مقطع با اين روند مخالف بودند كماكان باقي است. رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس درباره پيش‌بيني اين كميسيون از ميزان كسري بودجه امسال با توجه به كاهش قيمت نفت گفت: در بودجه 93 قيمت نفت را 100 دلار و ميزان فروش نفت را يك ميليون و 300 هزار بشكه پيش‌بيني كرده بوديم، تا زماني كه اين كاهش قيمت اتفاق بيفتد متوسط فروشمان كمي بيشتر از 104 دلار بود و فروش نفت هم همان يك ميليون و 300 هزار بشكه بود.

وي با اعلام اينكه «تا مهر‌ماه مازاد درآمدهاي نفتي داشتيم» افزود: معمولاً سه ماه طول مي‌كشد تا قيمت نفت خودش را در بودجه نشان دهد چراكه درآمدها با تأخير وصول مي‌شود، بنابراين برآورد ما اين است كه سه ماه آخر سال با توجه به كاهش قيمت نفت كاهش درآمد 8 تا 10 درصدي داشته باشيم. تاجگردون ضمن اشاره به اينكه درآمد نفتي كشور (آنچه در بودجه خرج مي‌شود) 30‌ميليارد دلار است، تصريح كرد: اگر اين درآمد به چهار فصل تقسيم شود براي سه ماه آخر سال رقمي حدود 8 ميليارد دلار به دست مي‌آيد كه 20 درصد آن يعني 1.6 تا 1.7 ميليارد دلار با توجه به كاهش قيمت نفت كاهش درآمد نفتي خواهيم داشت كه اين با توجه به ميزان درآمدهاي نفتي رقم زيادي نيست.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس در ارتباط با اظهارات دولتمردان مبني بر اينكه «كسري بودجه در سال جاري نخواهيم داشت» گفت: در سال 93 با تخصيص بهينه مي‌توانيم كسري داشته باشيم ولي در سال 94 بايد طوري بودجه بسته شود كه كسري پيدا نكنيم. وي درباره اظهارات دولتي‌ها مبني بر اينكه نفت 100 دلاري پيشنهاد مجلس بوده است، افزود: هميشه مجلس عدد را بالا مي‌برد، اما در اين مورد مقاومت كرديم كه مجلس قيمت نفت را بالا نبرد و ما همان پيشنهاد دولت را تصويب كرديم. تاجگردون همچنين در ارتباط با قيمت نفت در بودجه سال آينده گفت: اگر در اجلاس اوپك اتفاق خاصي نيفتد فكر مي‌كنم بودجه 94 با نفت 80 تا 85 دلار بسته بشود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار