کد خبر: 685653
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۶
دفاع همه‌جانبه وزير صنعت از خودرو يك روز پس از انتقاد معاون رئيس جمهور
تركان طراح‌ راه‌اندازي قطب سوم خودرو‌سازي در مناطق آزاد از صنعت خودرو به گونه‌اي تحقير‌آميز دفاع كرد. او معتقد است: چنانچه تعرفه واردات بر‌داشته شود تنها قورمه‌سبزي و آبگوشت بز‌باش توانايي رقابت در جهان را خواهند داشت.
بهناز قاسمي
تركان طراح‌ راه‌اندازي قطب سوم خودرو‌سازي در مناطق آزاد از صنعت خودرو به گونه‌اي تحقير‌آميز دفاع كرد. او معتقد است: چنانچه تعرفه واردات بر‌داشته شود تنها قورمه‌سبزي و آبگوشت بز‌باش توانايي رقابت در جهان را خواهند داشت.
 به گزارش «جوان» اين اظهارات عجيب در حالي بيان شده كه به گفته عضو كميسيون صنايع مجلس، اظهارات آقاي تركان در عدم رقابت صنايع كشور با محصولات بين‌المللي تعجب بر‌انگيز است و اين نوع صحبت كردن‌ها بيشتر نا‌اميدي توليدكنندگان را به دنبال دارد و ظلم به صنعتگران است. بنابر‌ اين گزارش شبيه اين اظهارات ضد توليد داخلي را تنها يكي از مسئولان رژيم شاهنشاهي در بيش از 65 سال پيش بيان كرده بود. رزم‌آرا، نخست‌وزير نظامي آن دوران گفته بود: «ايراني‌ها نمي‌توانند حتي يك لولهنگ (آفتابه) بسازند.»

   روز دفاع‌هاي عجيب از خودروسازان
هراز چند گاهي صنعت خودرو از سوي دولتمردان مورد توجه قرار مي‌گيرد، يكي از نبود كيفيت مناسب در خودروهاي داخلي انتقاد مي‌كند و ديگري تمام‌قد از اين صنعت دفاع مي‌كند، نكته اينجاست كه فقط درباره مشكلات و كمبود‌ها صحبت مي‌شود و هيچ اتفاق خاصي در جهت رفع آنها صورت نمي‌گيرد. يك روز پس از انتقاد شريعتمداري، مشاور رئيس‌جمهور از نبود كيفيت مناسب در خودروهاي داخلي، مشاور ديگر روحاني در سمينار نقد تنوع و كيفيت خودرو از اين صنعت دفاع مي‌كند و مي‌گويد: طي 30 سال گذشته ايران در پنج رشته سيمان، فولاد، پتروشيمي برق و خودرو صاحب رتبه‌هاي خوب جهاني است و در خودرو نيز توانسته است دستاوردهاي ارزشمندي داشته باشد، لذا نبايد از آن به سرعت عصباني شده و بگوييم تعرفه برداشته شود تا بلكه صنعت خودروي ايران اصلاح شود. اكبر تركان كه راه‌اندازي قطب سوم خودروسازي را در مناطق آزاد را پيگيري مي‌كند، معتقد است: چنانچه تعرفه‌هاي واردات برداشته شود هيچ كدام از توليدات كشور نمي‌توانند رقابت كنند و تنها در قورمه سبزي و آبگوشت بزباش توانايي رقابت خواهيم داشت.
وي تأكيد مي‌كند: نبايد با عصبانيت صنعت خودروي كشور را مورد انتقاد قرار داد بلكه بايد راهكارهايي ارائه داد تا اين صنعت بتواند راه مناسبي پيش گيرد. تركان اظهار مي‌دارد: هم‌اكنون ايران خودروساز است و ظرفيت مناسبي در راستاي جهش اين صنعت دارد، ضمن اينكه در گذشته به ازاي هر خودرو يك و يك دهم نفر شاغل بودند و بنابراين اگر بخواهيم حتي يك شغل از دست بدهيم، خسارت بار خواهد بود. مشاور ارشد رئيس‌جمهور تصريح مي‌كند: هم اكنون قرار است 5/2 ميليون خودرو توليد شود كه به نظر مي‌رسد سطح اشتغال مناسبي را در بر دارد.
مشاور ارشد رئيس‌جمهور مي‌افزايد: به تناسب در دهه‌هاي مختلف بعد از انقلاب اقداماتي در جهت نوسازي اقتصاد ايران صورت گرفت اما متأسفانه فراز و نشيب‌هاي بسياري داشته. امروز لازم است كه سازمان‌هاي توسعه همچون سازمان گسترش بتواند يك بار ديگر وضعيت توسعه‌اي را در كشور دسته‌بندي و مرور كند. وي تصريح كرد: سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران مأمور تقويت استفاده از تكنولوژي‌هاي برتر در صنايع كشور است در حالي كه متأسفانه در مقطعي در دولت گذشته، عده‌اي متفكر صنايع هاي تك را خواستند به مناطق محروم ببرند.
   بي اطلاعي وزير از كاهش قيمت خودرو تا پايان سال
هرچند كه تركان صنعت خودرو را با ديگر صنايع كشور برابر دانست و گفت، بدون تعرفه توانايي رقابت با دنياي خارج را نداريم، اما وزير صنعت بار ديگر در حاشيه نمايشگاه صنعت برق از خودرو دفاع كرد. محمدرضا نعمت‌زاده در واكنش به اظهارات شريعتمداري در جمع خبرنگاران گفت: كيفيت خودرو مورد قبول استاندارد است و هر كس كه مي‌گويد خودرو كيفيت ندارد، فني نيست. وي افزود: در حال حاضر خودرو بر مبناي تعرفه‌هاي داخل توليد مي‌شود و حداقل 90‌درصد خودروهاي مورد نياز كشور در داخل توليد مي‌شود. نعمت‌زاده از احتمال پايين آمدن قيمت خودرو تا پايان سال اظهار بي‌اطلاعي كرد و اذعان داشت: پايين آمدن قيمت خودرو دست ما نيست.
وزير صنعت همچنين در مقابل سؤالاتي در مورد سيگار، مس و... بدون واكنش پاسخ داد اما نوبت پاسخ به سؤال كيفيت خودروهاي توليد داخل كه رسيد، اذعان داشت: «اينجا نمايشگاه برق است، در مورد باقي مسائل در جلسه‌اي ديگر صحبت كنيم و اگر سؤال در مورد صنعت برق داريد بپرسيد.‌» در جريان بازديد نعمت‌زاده از غرفه‌هاي نمايشگاه برق امسال، توليدكنندگان كه حضور يكي از مسئولان ارشد دولتي را براي بيان مشكلات خود فرصت مغتنمي ديده بودند، با حرارت هر چه تمام‌تر مشكلات خود را با وزير صنعت مطرح مي‌كردند و نعمت‌زاده نيز پس از شنيدن مشكلات صنعتگران از تكرار جمله كوتاهي استفاده مي‌كرد «‌درست مي‌شود‌» و اين اظهار نظر نعمت‌زاده شايد اميدي بود براي توليدكنندگان از سوي عضو كابينه «‌دولت تدبير و اميد».
    براي جايزه صادراتي در بودجه اعتبار نداريم
وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه در پاسخ به اينكه وضعيت جوايز صادراتي چطور خواهد شد، گفت: براي جايزه صادراتي در بودجه اعتبار نداريم و اين موضوع را به معاونت راهبردي رئيس‌جمهور منعكس كرديم و اميدواريم كه در بودجه سال آينده رديفي به آن اختصاص داده شود.
وي در ادامه تصريح كرد: از اواسط سال 89 تا به امروز رديف بودجه‌اي براي جايزه صادراتي تنظيم نشده است كه اين امر به خاطر محدوديت منابع عمومي است.
وي ادامه داد: براي جوايز صادراتي 100 ميليارد تومان در نظرگرفته شده كه به برخي از واحدها با اولويت تخصيص مي‌دهيم.
    در واردات سيگار انحصار نداريم
نعمت‌زاده در ادامه در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه نظرتان در خصوص قيمت سيگار چيست، گفت: اين سؤال را از كساني كه سيگار مي‌كشند بپرسيد. وي افزود: با هرگونه قاچاق از جمله قاچاق سيگار مخالف هستيم و موافق وارداتي هستيم كه حقوق دولت در آن پرداخت مي‌شود.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه برخي گفته‌اند وزارت صنعت، معدن و تجارت انحصار واردات سيگار را به يك شركت داده، گفت: انحصاري نداريم.
   قرار نيست توليدكنندگان يارانه بگيرند
نعمت‌زاده درادامه در خصوص اينكه يارانه توليدكنندگان چه مي‌شود نيز گفت: توليدكنندگان قرار نبود يارانه بگيرند. تنها در بخش كشاورزي يارانه‌اي در قانون بودجه امسال ديده شده بود.
وي افزود: قرار است كه به بخش صنعت نيز كمك شود و هزار و 200 ميليارد تومان اعتبار براي يارانه به اين بخش در نظر گرفته شده كه تاكنون از سوي دولت تأمين نشده است. وي تصريح كرد: درآمدها به طور يكجا به دست نمي‌آيد و در طول سال حاصل مي‌شود، دولت به دنبال آن است كه اين يارانه را براي نرخ تسهيلات پرداخت كند.
وي اظهار داشت: اين نرخ تسهيلات نيز تعداد محدودي از صنايع را در بر مي‌گيرد و به صنايع صادراتي كه ارزش افزوده‌ بيشتري دارند، پرداخت خواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
0
1
با سلام
بر اساس پارادایمهای حاکم بر صنایع جهان چنانچه محصولات هر صنعتی در هر کشوری دارای یا مزیت فیمتی یا کیفی نباشد محکوم به شکست است.
در اینده کشور هایی که محصولات صنعتشان داری مزیتهای رقابتی فوق نبا شدبر حسب امکانات میتوانند چند صنعت را با تعرفه نگهدارند وبقیه را رها میکنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
0
2
من نمیدونم این آقا چشه؟؟؟؟
این جور حرف زدن جز خدشه وارد کردن به روحیه داخلی چیز دیگ ای عایدی نداره
بشین و بفرما و بتمرگ یک معنی داره اما....
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
0
1
اظهارات آقاي تركان و افرادي مشابه وي نشان دهنده اين است كه اين دولت به جاي حمايت از توان داخلي و استقلال سياسي و اقتصادي ، فكر و ذكرش متوسل شذن به بيگانگان است وگرنه وقتي آمريكا صريحا و بطور رسمي و علني تحريم ها را در روز مذاكرات براي سي و پنجمين سال متوالي تمديد مي كند ، ديگر جايي براي ادامه مذاكرات باقي نمي ماند . بياييد ديگر به اين ذلت ها تن ندهيد !
ناشناس
|
United States
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
2
1
رسانه های مغرض فقط سخنان گزینشی افراد راانعکاس میدهند مزاح وطنز از خصوصیات ایرانیان است زیاد جدی نگیرید ایشان از فرزندان سنتی انقلاب است واز دلسوزان نظام
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
0
1
از موضع گيري اش در خصوص توليد ملي معلوم است كه دلسوز كدام انقلاب است ؟!!!!
ناشناس
|
United States
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
0
0
ایشان درست فرموده اند وقتی مذاکرات به نتیجه نرسد ودوباره تحریم های فلج کننده شدیدتر شوند فقط وفقط آبگوشت بز باش وقورمه سبزی به داد ملت می رسند مخصوصا بز باش برای مقابله با دشمن کاربرد های دیگری دارد
رحم خدا امید بختیاری
|
United States
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
0
متاسفانه بعضی از تولید کنندگان با شعار حمایت از تولید داخلی وتحریک احساسات مردم کالای بنجل غیر ایمن وغیر استاندار خودرا با ترفند های مختلف بفروش می رسانند۰وبا مبالغ هنگفت که برای گارانتی وخدمات پس از فروش از مردم می گیرندعملا"حق الناس را نادیده می گیرند۰بنده تمام سرمایه بازنشستگی خودم را طی چند مرحله به ایران خودرو پرداخت کردم تا سمندی خریداری و فرزند بیکارم در جایی با ان خودرو کار کند۰متاسفانه از لحظه تحویل خودرو ای سمند صفر کیلومتر جوش می آوردو کمتر از ۴۰۰۰ کیلومتر کارکرد الان یک ماه است به دلیل نقض فنی در تعمیر گاه ایران خودرو افتاده است۰وکسی هم پاسخگو نیست۰می گویند منتظر قطعه از تهران هستیم۰باید افراد در شرایط من قرار گیرند وبعد به قضاوت به پردازند
ناشناس
|
United States
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
0
از قدیم گقته اند بیان حقیقت تلخ است۰وکسانی که از اظهار نظر دیگران منافع خود را درخطر می بینند شروع به شعار دادن نموده وبا سپر قراردان حمایت از صنایع داخلی در حقیقت از حساب های بانکی خودشان حمایت می کنند۰حمایت ازتولید کالاهای بی کیفت به چه قیمتی۰به خطر انداختن سلامتی وجان مردم۰از دست دادن سرمایه های مردم۰
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار