کد خبر: 684981
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱
حكم رهبر انقلاب براي صدا و سيماي سرافراز
محمد سرافراز که با حکم مقام معظم رهبری به عنوان رییس جدید سازمان صداوسیما معرفی شد از سال ۷۱ در معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیما در حال فعالیت است.
محمدصادق عابديني
با حكم مقام معظم رهبـري، محمد سرافراز براي يك دوره پنج‌ساله به عنوان رياست سازمان صدا‌و‌سيمـاي جمهوري اسلامي ايران برگزيده شد. با معـرفي سرافراز، دوران 10‌ساله مديريت مهندس عزت‌الله ضرغامي بر سازمان صدا‌و‌سيما به پايان رسيد و دوران جديدي در‌اين سازمان آغاز شد.



حكم رهبر انقلاب براي صدا و سيماي سرافراز

بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقاي محمد سرافراز دام توفيقه


با پايان يافتن دوره مسئوليت جناب آقاي مهندس سيد عزت‌الله ضرغامي كه با تلاش و كوششي خستگي‌ناپذير و دلسوزانه و مبتكرانه همراه بود، جنابعالي را با توجه به صلاحيت‌هايي كه بحمدالله از آن برخورداريد و با آگاهي از تجربه طولاني مديريتي‌تان در رسانه ملي و آشنايي‌هاي گسترده‌‌تان با اين مجموعه بزرگ و مهم براي يك دوره پنج ساله به رياست سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران منصوب مي‌كنم.

سازمان صدا و سيما با مأموريت خطير «هدايت و مديريت فرهنگ و افكار عمومي جامعه» به مثابه دانشگاه عمومي، با تكيه بر فعاليت‌ها و برنامه‌هاي حرفه‌ا‌ي پيشرفته و عميق رسانه‌اي، وظيفه گسترش دين و اخلاق و اميد و آگاهي و ترويج سبك زندگي اسلامي-  ايراني در ميان آحاد ملت را بر عهده دارد. مسئوليت تاريخي رسانه ملي در مقطع كنوني، حفظ و ارتقاي استقلال فرهنگي و هويت انقلاب ايران اسلامي است. «عزم ملي و ابتهاج معنوي و نشاط انقلابي» آحاد جامعه در مسير اهداف بلند نظام اسلامي، در گرو آگاهي و معرفت عميق و گسترده عمومي و نيازمند پيوند با سرچشمه‌هاي توليد فكر ناب ديني و خيل دلبستگان فرهيخته و پرانگيزه انقلاب اسلامي است.

سازمان صدا و سيما همچنين به عنوان موتور محرك و مشوق پيشرفت كشور، وظيفه پشتيباني رسانه‌اي همه‌جانبه و مبتكرانه در امر بسيج عمومي ملت و نيز كمك به مديريت‌هاي اجرايي در جهت تأمين اهداف و اجراي سياست‌هاي كلان نظام و تحقق سند چشم‌انداز كشور را بر دوش دارد. اهم راهبردهايي كه ان‌شاء‌الله خواهد توانست رسانه ملي را در اجراي اين مسئوليت بزرگ ياري رساند، به پيوست ابلاغ مي‌شود. در پايان لازم مي‌دانم از جناب آقاي مهندس ضرغامي و همكاران ايشان كه توانستند رسانه ملي را در دوره مسئوليت خود به پيشرفتي چشمگير برسانند كه بتواند در عرصه‌هاي گوناگون سياسي، اجتماعي و فرهنگي نقشي مؤثر ايفا كند، صميمانه تشكر كنم.

از درگاه خداوند منان توفيق جناب عالي را كه مفتخر به انتساب به خانواده شهيدان معزز انقلاب اسلامي مي‌باشيد در انجام اين مأموريت خطير و حساس با تكيه بر عنايات الهي خواستارم و براي شما و همكاران محترمتان دعا مي‌كنم.

سيدعلي خامنه‌اي


به گزارش«جوان»، مقام معظم رهبري با صدور حكمي محمد سرافراز معاون برون‌مرزي سازمان صدا و سيما را به عنوان رئيس جديد اين سازمان منصوب فرمودند. در حكم رياست محمد سرافراز، رهبر انقلاب ضمن تقدير از تلاش‌هاي دلسوزانه مهندس ضرغامي و ضمن يادآوري مسئوليت تاريخي رسانه ملي در حفظ و ارتقاي استقلال فرهنگي و هويت انقلاب اسلامي، مأموريت خطير سازمان صدا و سيما را هدايت و مديريت فرهنگ و افكار عمومي جامعه به مثابه دانشگاه عمومي عنوان نمودند و خاطر نشان كردند: صدا و سيما وظيفه گسترش دين، اخلاق، اميد و آگاهي و ترويج سبك زندگي اسلامي-  ايراني را در ميان آحاد ملت بر عهده دارد.

گمانه‌زني‌ها پيرامون دلايل انتخاب  سرافراز
پيش از آنكه نام محمد سرافراز به عنوان گزينه نهايي مورد نظر رهبر انقلاب براي به دست گرفتن مديريت سازمان صدا و سيما مطرح شود، نام‌هاي متعددي از مديران ارشد سياسي به عنوان گزينه‌هاي مدنظر مقام معظم رهبري براي جايگزيني عزت‌الله ضرغامي عنوان شده بود كه اتفاقاً در فهرست اوليه اين افراد نامي از محمد سرافراز معاون برون مرزي سازمان ديده نمي‌شد.

با توجه به اينكه رهبر انقلاب طي سنت خود مديران سازمان را حداكثر طي دو دوره پنج‌ساله به مديريت صدا و سيما بر مي‌گزيدند، آبان پايان پنج‌ساله دوم رياست سازمان عزت‌الله ضرغامي بود. به همين دليل هرچه به آبان نزديك‌تر مي‌شديم بر حجم گمانه‌ها افزوده مي‌شد. از زماني هم كه نام سرافراز به عنوان گزينه نهايي رياست بر سازمان صدا و سيما مطرح شد، گمانه‌زني‌ها به اين سمت رفت كه چرا محمد سرافراز؟ اينكه از ميان اسامي چهره‌هاي سياسي، رهبر انقلاب ترجيح دادند تا مديري از داخل سازمان به عنوان رياست آن انتخاب شود، نشانه آن است كه شناخت از حوزه كاري صدا‌و‌سيما و اهل فن بودن رئيس سازمان اولويت بيشتري نسبت به چهره بودن وي داشته است. كسي كه از داخل سازمان برگزيده شده و مشكلات آن را بهتر از سايرين مي‌شناسد، به دليل شناختي كه از همكاران خود در سازمان دارد امكان تغييرات گسترده در ساختار نيروي انساني به حداقل خواهد رسيد.

«فارس» نيز طي مطلبي دلايل ديگري را براي انتخاب سرافراز مطرح مي‌كند، «سرافراز» طي سال‌هاي اخير كاملاً بي‌حاشيه پيش رفته و به دور از هياهوي رسانه‌اي تلاش كرده تا مأموريت‌هاي خود را به بهترين نحو به سرانجام برساند. در كنار اين عملگرايي او معروف به ساده‌زيستي است تا جايي كه گفته مي‌شود طي سال‌هاي مأموريت خود در معاونت برون مرزي سازمان صداوسيما همواره از يك خودرو متوسط استفاده كرده و حتي راننده شخصي هم نداشته است. همين ساده‌زيستي او اين شايعات را پديد آورده كه او با نشستن بر صندلي صداوسيما در اولين گام‌ها كمي از عرض و طول اين سازمان عريض و طويل كم مي‌كند و بسياري از موانع و بوروكراسي‌هايي را كه از ابتدا در صداوسيما به وجود آمده بود، برمي‌چيند.

محمد سرافراز كيست؟

رئيس جديد سازمان صدا و سيما كه به ساده‌زيستي و پاك‌دستي شهرت دارد از سابقه طولاني در صدا و سيما دارد. وي فرزند مرحوم «حجت‌الاسلام حاج شيخ ابوالفضل سرافراز»، يكي از وعاظ تهران و مؤسس مدرسه حضرت ولي عصر(عج) در قم و از شاگردان امام خميني(ره) است.

وي برادر شهيدان «جواد سرافراز» (رئيس دفتر شهيد بهشتي و عضو حزب جمهوري اسلامي كه در حادثه هفتم تير به شهادت رسيد) و «علي سرافراز» (در سال 1365 در منطقه عمومي شلمچه به شهادت رسيد) است. سرافراز چند سالي است كه در رشته علوم سياسي از دانشگاه بيروت فارغ‌التحصيل شده و تأليفاتي در حوزه جهان اسلام داشته است. كتاب «جنبش طالبان از ظهور تا افول» به تأليف سرافراز، ارديبهشت سال 90 توسط انتشارات سروش منتشر شد.

وي در اين كتاب به شكل‌گيري طالبان، گرفتاري آن در دام جغرافياي سياسي كشورهاي بزرگ و قدرتمند منطقه‌اي، ايدئولوژي سلفي-  وهابي حاكم بر آن و گرفتاري اين جنبش در چنگال كشمكش‌هاي نژادي و منطقه‌اي پرداخته است. سرافراز فعاليت‌هاي رسانه‌اي خود را در تحريريه روزنامه رسالت آغاز كرد و يكي از همكاران نزديك محمدكاظم انبارلويي (سردبير فعلي روزنامه رسالت) در اين روزنامه بود. وي از دوران رياست محمد هاشمي رفسنجاني بر رسانه ملي در اين سازمان حضور پيدا كرد و از سال 71 تاكنون به عنوان معاون برون مرزي سازمان صدا و سيما مشغول به فعاليت است. وي همچنين طي مدتي مدير شبكه‌هاي هيسپان تي وي، پرس تي وي، كوثر و العالم بود كه از اين جهت يكي از مديران با سابقه رسانه ملي محسوب مي‌شود.

وي همچنين در حكم رهبر معظم انقلاب در سال 90 مبني بر دستور تشكيل شوراي عالي فضاي مجازي، به عنوان عضو حقيقي اين شورا انتخاب شد. سرافراز به دليل حضور طولاني مدت در معاونت برون مرزي و آشنايي به مباحث سياست خارجي و ديپلماسي و همچنين دارا بودن مدرك دكتراي علوم سياسي از دانشگاه بيروت، تسلط به زبان عربي و انگليسي و همچنين تأليفات در حوزه جهان اسلام؛ تأثيرات قابل توجهي در عملكرد حوزه برون مرزي صدا و سيما و اعلام مواضع در سياست‌هاي خارجي و اصولي جمهوري اسلامي در فراي مرزها داشته است.

به عنوان نمونه سال 91 زماني كه شبكه‌هاي ماهواره‌اي جمهوري اسلامي از روي ماهواره «هاتبرد» قطع شدند، سرافراز در مصاحبه‌اي اعلام كرد: «شبكه‌هاي جمهوري اسلامي ايران به دليل اينكه ديدگاه متفاوتي نسبت به شبكه‌هاي غربي در اطلاع‌رساني «حوادث خاورميانه، اروپا و امريكا نظير جنبش وال‌استريت، اعتراضات مردم به نظام سرمايه‌داري اروپا» دارند، قطع شده‌اند.» در واقع مي‌توان گفت راه اندازي شبكه‌هاي برون مرزي از جمله راديوي اينترنتي «اسلام» به زبان‌هاي انگليسي، ‌آلماني‌، روسي و ايتاليايي، شبكه‌هاي Press Tv، Ifilm، العالم و شبكه اسپانيايي هيسپان تي وي از جمله اقداماتي است كه در زمان مديريت سرافراز در معاونت برون مرزي صدا و سيما صورت گرفته است.

   سرافراز و فراز و فرود‌هاي پيش رو
در نقد سازمان صدا و سيما و مشكلاتي كه اين سازمان با آن روبه‌رو است، گزارش‌ها و يادداشت‌هاي متعددي در رسانه‌ها منتشر شده است. مسلماً اولويت‌هايي كه مقام معظم رهبري در حكم رياست سرافراز به آن اشاره نموده‌اند به عنوان نقشه راه رئيس جديد سازمان صدا و سيما مورد استفاده خواهد بود و منتقدان سازمان نيز بعد از اين دقت بيشتري نسبت به وجود چنين گزينه‌هايي در عملكرد صدا و سيما خواهند داشت. از طرف ديگر چالش مهمي كه سرافراز از همان روز اول با آن مواجه است، بحث بودجه سازمان است. ساختار بودجه دهي به صدا و سيما و لزوم پرداخت كامل سهم دولت از بودجه سازمان، از عواملي هستند كه طي چند سال گذشته صدا و سيما را به سمت افزايش حجم آگهي‌هاي بازرگاني و توليد برنامه‌هاي مشاركتي پيش برده است. اگرچه توليد برنامه‌هاي مشاركتي و همكاري با اسپانسر‌ها روالي عادي در شبكه‌هاي راديو و تلويزيوني به شمار مي‌رود، عملكرد بد برنامه‌سازان به خصوص در تلويزيون باعث شد تا حضور حاميان مالي بيشتر از محتواي برنامه‌ها به چشم بيايد و مخاطبان از تبليغات گل‌درشت محصولات و خدمات تجاري و رفاهي خسته شوند.

اتفاقي كه باعث تشديد بحران ريزش مخاطب در صدا و سيما شده است. سرافراز مي‌تواند ادامه دهنده راه ضرغامي در ايجاد شبكه‌هاي تخصصي براي تنوع بخشيدن به ذائقه بينندگان و پاسخگويي به نياز‌هاي آنان باشد. كاري كه با ديجيتالي‌شدن شبكه‌ها سرعت گرفته است. هرچقدر بر ميزان رضايت بينندگان از شبكه‌هاي تخصصي افزوده شود، مراجعه به شبكه‌هاي ماهواره‌اي كمتر خواهد شد. از طرف ديگر نياز به سبك‌سازي و چالاك‌سازي صدا و سيما از ديگر مواردي است كه نمي‌تواند از ديد رئيس جديد سازمان دور بماند. يكي از ايرادات هميشگي كه به ساختار بزرگ‌ترين رسانه سازمان وارد بوده است، تعداد زياد نيروي انساني، بوروكراسي ناكارآمد و بهره‌وري پايين آن است.

سرافزار اين شانس را دارد كه به دليل آشنا بودن با سازمان بسياري از اين مشكلات را از پيش حس كرده و با آنها در گير بوده است. مديري كه مي‌تواند با كمترين جراحي و تغيير در سازمان به افزايش توانايي آن كمك كند و با توجه به سابقه درخشاني كه در ايجاد شبكه‌هاي تلويزيوني دارد براي طراحي و راه‌اندازي شبكه‌هاي جديد برنامه‌هاي مدوني طراحي كند.

سيما فيلم و سريال‌سازي
صدا و سيما مجموعه‌اي عظيم به نام «سيما فيلم» براي توليد فيلم‌هاي سينمايي، تله فيلم و سريال در اختيار دارد. در كنار اين مجموعه، «مركز پويا نمايي صبا» وجود دارد كه بزرگ‌ترين مركز توليد انيميشن در كشور به شمار مي‌رود. هر كدام از شبكه‌هاي تلويزيوني نيز به صورت جداگانه «گروه‌هاي فيلم و سريال» دارند. صدا و سيما از نظر داشتن امكانات كمي و كيفي براي توليد فيلم، سريال و انيميشن، هلدينگ قوي را تشكيل داده است. شناحته آنچه باعث شده است به رغم داشتن امكانات ويژه و انحصاري صدا و سيما نتواند استفاده خوبي از داشته‌هاي خود داشته باشد، از جمله وظايفي است كه سرافراز مي‌تواند در مدت پنج‌ساله خود به آن بپردازد.

توليد نشدن سريال‌هاي فاخر، پايين آمدن سطح كيفي مجموعه‌هاي تلويزيوني و پخش مكرر و خارج قاعده سريال‌هاي موفق در شبكه‌هاي مختلف تلويزيوني از جمله آسيب‌هايي است كه فعاليت سازمان را تحت‌الشعاع خود قرار مي‌دهد. مسلماً فعال شدن صدا و سيما در توليد مجموعه‌هاي تلويزيوني، تله فيلم‌ها و فيلم‌هاي سينمايي ضمن تأمين نياز‌هاي خود، به بالا بردن توليد سينماي ايران نيز كمك كند.

محمد سرافزار از تاريخ 15 آبان سال 93 تا آبان ماه سال 98 هجري فرصت خواهد داشت تا با نصب‌العين قرار دادن رهنمود‌هاي رهبري و رعايت قانون اساسي صدا و سيما را در جايگاه رسانه ملي به اهداف تعيين شده در سند چشم‌انداز رهنمود سازد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
0
0
برادر سرافراز ؛ ضمن تبریک به شما عزیز اعلام میداریم در هر بخشی که در توان ما باشد و بتوانیم قدمی هر چند کوچک در جهت منویات مقام معظم رهبری برداریم بدون وقفه جهت اعتلای اسلام ناب محمدی در خدمتیم .
یا علی مدد .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار