کد خبر: 684582
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۴
استاندار ایلام گفت:
استاندار ایلام با بیان اینکه عملیات محرم در تاریخ دفاع مقدس سرنوشت جنگ را به نفع جمهوری اسلامی ایران رقم زد، گفت: این عملیات منجر به آزادسازی دهلران، موسیان و عین خوش گردید. وبعنوان سند افتخار مردم شهرستان دهلران در تاريخ دفاع مقدس ماندگار شد.
روح اله جام سحر

عملیات محرم سند افتخار دهلران است


'محمد رضا مروارید' درآیین گرامیداشت سالروز عملیات پیروزمند محرم و آزاد سازی دهلران و موسیان با بيان اينكه: قبل از عملیات محرم، رزمندگان اسلام در عملیات رمضان توفیق چندانی نداشتند و بطور کامل به اهداف از پیش تعیین شده نرسیدند بنابراین برای دست یابی به اهداف مورد نظر، عملیات محرم طراحی و اجرا شد. افزود: پس از این عملیات بود که مردم این مناطق توانستند در منطقه مستقر و بکار و کشاورزی پرداختند.

وی ، عملیات محرم را یکی از عملیاتی مهم دوران دفاع مقدس توصيف كرد و اظهار داشت: خارج شدن دفاع مقدس از بن بست، حذف ديد تير دشمن از جاده ي مواصلاتي جبهه هاي غرب و جنوب در محور عين خوش ، آزادسازي دهلران و موسيان از دست ارتش عراق ، يازپس گيري ميادين نفتي و چاه هاي نفتي منطقه موسيان و بيات و شرهاني، و بازپس گيري 500كيلومتر مربع از خاك جمهوري اسلامي را از مهمترين دستاورهاي عملياتمحرم عنوان كرد.

وی با اشاره به حضور نیروهای ارتش و هوانیروز در کنار نیروهای سپاه در اجرای این عملیات یادآور شد: دشمن در عملیات محرم متحمل شکست سنگینی شد و غنایم جنگی بسیاری به دست رزمندگان اسلام افتاد ضمن اینکه در این عملیات رژیم منفور بعث عراق بطور محدود از سلاح شیمیایی استفاده کرد.

"مروارید" با اشاره به وقوع هشت عملیات بزرگ و کوچک در دهلران و بازدید سالانه بیش از 200 هزار نفر در قالب راهیان نور از یادمان شرهانی و مناطق عملیاتی دهلران اظهار کرد: شتاب بخشی در عملیات اجرایی یادمان شرهانی و توجه زیرساخت های آن مورد توجه است.

استاندار ايلام، خواستار برگزاري برنامه هاي سالگرد عملیات محرم و گرامیداشت سالروز آزادسازی دهلران و موسیان در سنوات آینده بصورت کنگره و با حضور سرداران دوران دفاع مقدس و خانواده های معظم شهدای این عملیات ،شد.

نماينده ي عالي دولت در استان ايلام، برگزاری این مراسم را گامی در جهت ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و انتقال آن به نسل جوان دانست و خاطر نشان کرد: همه باید قدردان شهیدان باشیم چون امروز اقتدار و عظمت ایران اسلامی مرهون و مدیون خون پاک شهدا و ایستادگی و پایمردی ایثارگران است.

استاندار ایلام با اشاره به سوابق اعتقادی، دینداری و ولایت مداری مردم این استان گفت: مردمان این دیار در همه زمان ها و مکان ها یار علویان بوده اند و بسیاری از امامزادگان که از ظلم خلفای عباسی به تنگ آمده بودند، به این مناطق پناه می آوردند.

وی سپس با اشاره به ظرفیت های نفت و گاز، آب، خاک و کشاورزی در شهرستان دهلران بویژه بخش موسیان افزود: تلاش می شود با جذب سرمایه گذاران و انجام کارهای زیربنایی بیش از پیش شاهد توسعه و پیشرفت این منطقه از استان باشیم.

استاندار ایلام با اشاره به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف یادآور شد: امروز به برکت همه آن رشادت ها و از خودگذشتگی ها کشور ما جز شش کشور برتر جهان در عرصه های بازدارندگی و دفاع موشکی است.

وی همچنین با اشاره به توطئه آمریکا و کشورهای عربی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی و براه انداختن گروه تروریستی داعش افزود: به برکت پشتیبانی نظام جمهوری اسلامی از دولت و مردم عراق در مقابله با داعش، امروز مردم عراق قدردان نظام و انقلاب اسلامی هستند.

سـیل در عملیات محرم، رحمتی از جانب خداوند بود.

 " علیرضا بازدار"یکی از یادگاران ماندگار، فرمانده اسبق سپاه ناحیه دهلران و مسئول اطلاعات و عملیات سپاه در دوران دفاع مقدس ،  از چگونگی طرح ریزی عملیات محرم گفت: حوزه عملیاتیِ عملیات محرم از منطقه موسیان تا روستای جلیزی رو به سمت جنوب بود. بعد از عملیات طریق القدس و بیت المقدس که منجر به آزاد سازی شهر خرمشهر شد و شکست سنگین در این عملیات ها، عراقی ها با اقدام به یک برنامه ریزی تاکتیکی و اعلام این که به احترام ماه محرم، جنگ در این ایام حرام است اقدام به تخلیه شهر موسیان نمودند و در اتفاعات "حمرین " مستقر شدند و به دنبال آن نیروهای ایرانی در ارتفاعات "بیات" که در واقع خط مقدم ما بود استقرار یافتند.

 "بازدار" افزود: بعد ازعملیات "رمضان" که در منطقه عملیاتی شلمچه و شرق بصره بود و در تاریخ 23تیرماه 61 اجرا شد رژیم بعث عراق آتش بس را لغو کرد و ارتفاعات تحت تصرف نیروهای ایرانی را به اشغال خود درآورد.

مسئول اطلاعات و عملیات سپاه دهلران در دوران دفاع مقدس درباره نحوه بازپس گیری ارتفاعات بیات و شکستن محاصره رزمندگان ایرانی اینچنین گفت: با توجه به امکانات و تجهیزات محدودی که دراختیار داشتیم، اجرای عملیات غیرممکن بود. بنابراین با هماهنگی صورت گرفته با قرارگاه ارتش برای پشتیبانی آتش توپخانه که در منطقه استقرار داشت، ارتش همکاری با نیروهای رزمنده را منوط به تأیید سپاه استان عنوان کرد از همین رو با مکاتباتی که با سپاه استان داشتیم طی بازدیدی که شهیداحمدکاظمی، شهید باقری، شهید حسین خرازی، شهید زین الدین و سردار مرتضی قربانی از منطقه داشتند این منطقه را مناسب عملیلت دانستند و بنده به عنوان مسئول اطلاعات عملیات سپاه، مقدمات طرح ریزی عملیات را انجام دادم.

 

وی گفت: سرانجام شب عملیات فرا رسید شبی که آسمانش علارغم آنکه ستاره ای نداشت اما ستاره های زمینی اش، همان سربازان خمینی کبیربودند که خودنمایی میکردند. شب عملیات یعنی شب دعای توسل، شب استغفار و اشک، شب الهی العفو العفو، وصیت نامه و عطر گل محمدی و...

 بازدار ادامه داد: ناگهان یک تکه ابر باران زا، آسمان بی ستاره منطقه را در برگرفت که در طی 20 دقیقه آنچنان سیل عظیمی جاری شد که بخشی از تجهیزات و جنگ افزارهای ما را به کام خود کشید. سرانجام در ساعت 20:22 دهم آبان ماه 61 با رمز یا "زینب(س)" عملیات محرم آغاز شد. در واقع این باران، رحمتی از جانب پروردگار بود که باعث غافلگیری دشمن شد تاجایی که عراقی ها در محاسبات خود به اجرای عملیات در اینچنین شبی فکر نکنند.

 اجرای شعر، پخش کلیپ، مداحی، خاطره گویی و تجلیل از رزمندگان حاضر در عملیات محرم و تجلیل از خانواده های معظم شهدا از دیگر برنامه های سالروز آزاد سازی دهلران و موسیان بود.

عملیات محرم نام یکی از عملیات هایی است که در جریان جنگ ایران و عراق انجام شد، این عملیات که از نوع عملیات های محدود بود 10 آبان ال 61 با رمز مقدس یا زینب در سه مرحله انجام و یک هفته بطول انجامید.

مرحله اول

مرحله نخست این عملیات روز ۱۰ آبان سال 61 آغاز شد و رزمندگان اسلام توانستند در کمترین زمان شماری از نیروهای عراقی را به اسارت در آورده و در محور دیگر نیز نیروهای دشمن به استعداد یک تیپ را محاصره کرده و بیشتر آنها را اسیر کنند.

در این مرحله از عملیات 550 کیلومتر مربع از خاک ایران از جمله ارتفاعات مهم منطقه پل چم سری، حوزه نفتی بیات، نهر عنبر، شهر میمه، موسیان آزاد و جاده عین خوش به دهلران نیز از زیر دید و تیر رس نیروهای عراقی خارج شد.

مرحله دوم

مرحله دوم عملیات محرم نیز بامداد روز 11 آبان سال 61 آغاز شد و رزمندگان اسلام محاصره دشمن را کامل کردند و 150 کیلومتر مربع از زمین های اشغال شده آزاد و تعدادی از نیروهای عراقی به اسارت در آمدند.
مرحله سوم

این مرحله روز 15 آبان سال 61 آغاز شد، هدف این عملیات، فرو بردن ارتش عراق در حالت انفعالي محض ، تصرف همه بلندی های غرب حمرین و جاده ها و مراکز مهم عملیاتی و ایجاد و تامین لازم برای جاده آسفالته چم سری، شرهانی و زبیدات و جاده شوسه زبیدات طیب بود.

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
0
0
فقط بخاطر منافع خودشون ازنام شهدااستفاده میکنند ایاتاالان یادواره جاویدالاثرها برگزار شده که دم ازشهدا میزنید فقط شعار میدهن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر