کد خبر: 684189
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱
مدیر پژوهشکده حج و زیارت در دانا عنوان کرد
قائم مقام کنگره بین المللی خطر جریان تکفیری، گفت: تکفیری ها سطحی نگر و بدور از پشتوانه علمی هستند واز سوی غرب به عنوان پروژه اسلام علیه اسلام استفاده می شوند و خلافتی که داعش ایجاد کرده مورد قبول اهل سنت هم نیست
به گزارش راه دانا، نشست « بررسی جریان تکفیر با رویکردی به تحولات اخیر منطقه» با حضور  حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید مهدی علیزاده موسوی کارشناس ارشد اندیشه سیاسی جهان اسلام و مدیر پژوهشکده حج و زیارت در راه دانا برگزار شد.

 سید مهدی علیزاده موسوی در این نشست اظهار داشت: شاید در طول تاریخ اسلام وضعیت کنونی جهان اسلام را کمتر دیده باشیم یعنی تکفیر که امروز مشاهده می شود دارای چند ویژگی است که در گذشته نبوده است. در گذشته خوارج را داشتیم که دست به کشتار می زدند و سر می بریدند و شکم پاره می کردند  و امروز این ویژگی ها را در میان تکفیرها می توان دید که بچه 3 ساله را در جلوی پدر و مادرش دار می زنند و یا دست به قتل و عام ها دسته جمعی می زنند این خشونت ها ویژگی  تکفیری هایی است که در عصر معاصر خودش را نشان می دهد.

قائم مقام کنگره بین المللی «خطر جریان تکفیری برای اسلام و مسلمین و جهان بشریت» افزود: امروزه تکفیر به صورت شبکه ای در آمده است و در مناطق مختلف جهان اسلام تسری پیدا کرده است در قاره آفریقا و کشور نیجریه بوکوحرام ، در سومالی الشباب، در تونس انصار السنه، در الجزایر انصار الشریعه ، در مصر سلفی النور و در سوریه علاوه بر النصره، احرار الشام و صد گروه تکفیری دیگر فعالند  که شبکه ای کار کردن ویژگی این ها است.

** تکفیری ها سطحی نگر و بدور از پشتوانه علمی هستند

این استاد دانشگاه با ذکر دیگر ویژگی های تکفیر، تصریح کرد: سطحی بودن یکی از ویژگی های مهم دیگر تکفیر است که می توان گفت از پشتوانه علمی برخوردار نیست و پشتوانه نظری هم ندارد به عبارت دیگر عمق علمی ندارد و در میان توده های جاهل جامعه رشد پیدا کرده و به همین خاطر است که این قدر خشونت طلب شده است.

وی افزود: برای بی سواد بودن این گروه می توان این مثال را بیان کرد مثلا در دوره وهابیت اخوان التوحید (قرن 13 قمری) اعراب جاهلی به مناطق مختلف عربستان آمدند و آموزش افراطی دیدند و قائل به این شدند که بگویند خوردن قهوه حرام است  یا اینکه اگر کسی ریشش از یک قبضه کمتر باشد از دین خارج شده است و یا شلوارهای پاچه کوتاه بپوشند و اگر کسی این موارد را رعایت نمی کرد از شهر بیرونش می کردند و این ویژگی ها را امروز در میان تکفیری ها می بینیم کارهایی که انجام می دهند نشان دهنده جاهیلت  آن ها است.

مدیر پژوهشکده حج و زیارت یادآور شد: موضوع جهاد نکاح که تکفیر به آن قائل می شوند در هیچ یک از مذاهب اسلامی وجود ندارد  یا اینکه می گویند اگر کسی بویل مجاهدین را بخورد باعث رستگاری می شود این موارد در هیچ یک از مذاهب اسلامی نداریم که خوردن بویل را برای شفا گفته باشد و این مطالب نشان دهنده سطحی نگری آن ها است .

** تکفیر حامی دشمنان اسلام است و ابنیه های اسلامی را تخریب می کند

وی تصریح کرد: این موج ویژگی ها تکفیری امروز باعث شده که تکفیر حالت پرخاش گونه داشته باشد و به حالت پرخاش خودش را عرضه کند و تمامی جهان بشریت را مخاطب خودش قرار دهد یعنی مخاطبی خاص به نام شیعه ندارد  که با شیعه بجنگد و یا مخاطب خاصی به نام اهل سنت ندارند ( ابومصعب زرقاوی) قبل از داعش در کتابش آورده است هل اتک حدیثه الرافضه این عبارت کنایه از این است که شیعیان را خارج از دین می نامد  و اهل سنت را مرتد می گوید و به مسیحیان رقه و موصل کافران حربی اطلاق می کند و خودشان را مسلمان واقعی می نامند.

اگر بخواهیم ماهیت داعش را بیشتر بررسی کنیم می توان دید که جدای از مسئله شیعیان با اهل سنت هم مخالفند و حتی نگاهشان به دشمنان اسلام (اسرائیل) نزدیک است و با اسرائیل نمی جنگند و حتی حماس را به عنوان حرکت غیر دینی مطرح می کنند و با داشتن ( انصار الدوله الاسلامیه فی القدس) حماس را تکفیر می کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: تکفیر در عرصه داخلی و بین المللی  عملکردی دارد که در عرصه داخلی می توان از بین بردن تمدن اسلامی را از اهداف آن ها نام برد و هر چه ابنیه مربوط به تاریخ اسلام هست را از بین می برند . اگر به مسائل داخلی لندن نگاهی داشته باشیم می بینیم که خانه هایی با قدمت 300 سال در آن جا وجود دارد و اجازه نمی دهند کسی به آن ها دست بزند و برای آن اهمیت قائل می شوند اما این تکفیری ها ابنیه های اسلامی را که از صدر اسلام هم هست را به دلیل شرک و کفر از بین می برند و این کار را با تمسک به حدیث ضعیفی انجام می دهند و حتی مرقد پیامبر را که در منزل ایشان قرار گرفته و بنایی بود را مطرح کردند که نباید این بنا باشد .

علیزاده موسوی خاطرنشان کرد: تکفیر  به شدت زیر ساخت های اسلامی را نابود کند و این را در سوریه می توان مشاهده کرد که در کنار کشتار زیادی که انجام دادند زیر ساخت ها را نابود می کنند و اهدافی را که غرب در جهان اسلام داشته را به اسم دولت اسلامی دنبال می کنند.

**غرب پروژه اسلام علیه اسلام را دنبال می کند

این استاد دانشگاه با بیان اینکه غرب پروژه ای به نام اسلام علیه اسلام دارد، گفت:غرب با این شعار تلاش می کند تا از ظرفیت های اسلام برای مقابله با اسلام استفاده کند. این واضح و روشن است که اسلام در غرب از مسیحیت بیشتر رشد داشته است و گسترش یافته و به وجود آوردن داعش یکی از پروزه های غرب بود تا مبانی اسلام را به چالش بکشند.

کتاب آیات شیطانی را در اواخر قرن گذشته نوشتند و موجب شد تا مسلمانان به یکدیگر نزدیکتر شوند و یا کاریکاتورهایی کشیدن اما موجب شد تا مسلمانان با یکدیگر متحد شوند و بر علیه غرب موضع بگیرند.

ساختن فیلم بر علیه پیامبر و یا مطرح کردن آتش زدن قرآن از برنامه های غرب بود که به نتیجه نرسید. اما امروز پروژه ای را پیاده کردند که مسلمان ها را به جان خودشان بیندازند و این را در سوریه و عراق مشاهده می کنیم که تضعیف محور مقاومت با ظرفیت خود مسلمان ها از برنامه های آن ها است.

وی عنوان کرد: کشورهای عربستان و قطرآلت دست غرب برای رسیدن به اهدافشان بود که این امر در ابتدا جواب داد و هزاران نفر توسط تروریست ها در سوریه و عراق کشته شدند. رفته رفته  این جریان رشد در تکفیر خودش را نشان داد و حامیان واقعی به این نتیجه رسیدند که مهار تکفیر از دست این ها خارج می شود و در عراق ادعای خلافت کردند  و این برای عربستان خوب نبود چرا که با وجود خلافت دولت اسلامی شام و عراق، عربستان مشروعیت خلافت خود را از دست می دهد و همچنین این خطر هم برای قطر وجود داشت.

داعش معتقد است خلافت مرز جغرافیایی معنایی ندارد و مرز اعتقادی تبدیل می شود و می گویند تا هر جا مسلمانی هست این مرز هم هست.

** خلافتی که داعش ایجاد کرده مورد قبول اهل سنت هم نیست

قائم مقام کنگره بین المللی تکفیربا تشریح واقعی معنای خلافت، گفت: خلافت یک موضوع مورد قبول اهل سنت است اما هنگامی که ما آموزه های اهل سنت را می بینیم متوجه می شویم که خلافت یک امر مشروع و آرمانی حکومت است اما دارای شرایط و ویژگی هایی است . خلافت باید توسط وجوه اهل سنت ( چهره های شناخته شده، اهل عقل) به رسمیت شناخته شود و این را تمام بزرگان و چهره های سرشناس اسلام کسی را به عنوان خلیفه معرفی کنند نه اینکه یک گروه خود خواسته به وجود آمده و بدون تایید جهان اسلام ادعای خلافت کنند . این کار ما را به یاد اقدام خوارج می اندازد که خوارج (حروریه) دور هم جمع شدند و فردی را به عنوان خلیفه معرفی کردند در حالی که هیچ یک از مسلمین خوارج را به عنوان مسلمان نمی شناختند  به همین خاطر آن ها را خوارج ( خارج از دین) می گفتند. زمانی که داعش ابوبکر بغدادی را معرفی کرد هیچ یک از زعمای اسلام در معرفی وی حضور نداشتند و کاری شبیه خوارج انجام دادند. به مسلمان ها گفتند بگویید ما کافر بودیم و اکنون مسلمان شدیم.  در موصل تمامی مسلمانان را جمع کردند و گفتند دوباره بگویید اشهد ان لا اله الا الله  و ان محمد رسول الله  و کنا ظالا یعنی خارج از دین بودیم و اکنون وارد دین شدیم . خلافت در اهل سنت مقبول است اما خلافتی که داعش ایجاد کرده با مبانی اهل سنت همسان نیست و یک گروه کاملا افراطی است.

** تضعیف مسلمانان هدف اصلی غرب

وی با اشاره به رویکرد آمریکا در برابر گروه تروریستی داعش، گفت:هنگامی که داعش در سوریه اعلام موجودیت کرد همراه داعش است و برای آن ها سلاح می فرستد و ترکیه هم برای سهولت بهتر کار با آن ها همکاری می کند چون در آن شرایط  سقوط دولت سوریه مد نظر بود ولی زمانی که داعش وارد عراق شد و در فلوجه و الانبار با دولت عراق می جنگیدند ورود نکرد و تضعیف دولت عراق را مد نظر داشت حتی در زمانی که داعش موصل و الانبار و نینوا را گرفت آمریکا هیچ حضوری پیدا نکرد چون می بیند که یک جنگی بین این ها روی داده و به گفته نتانیاهو که به اوباما هم اعلام کرد چرا وارد جنگ این ها می شوید این ها که همدیگر را می کشند و ضرری هم به ما نمی رسد از هر دو طرف هم که کشته شوند به نفع ما است ؛ یعنی همان نگاه ابزاری که آمریکا به طالبان و القاعده داشت به داعش هم دارد.

وی افزود: زمانی که آمریکا تهدید هم پیمانان خود را در منطقه دید این ورق حمایت از داعش برگشت هر چند آمریکا به دنبال یکی به میخ و یکی به نعل است  اما می توان دید که از یک طرف جنگ را فرسایشی می کنند تا هر دو نیرو یکدیگر را از بین ببرند .

اگر آمریکا واقعا به دنبال نابود کردن داعش است می تواند اطراف آن ها را به شکل جزیره ای ببندد اما از آنجایی که نابودی زیرساخت ها و تضعیف قدرت های همگرا با جمهوری اسلامی ایران مد نظرش است مسئله را تبدیل به فرسایش کرده است و باید خطاب به دشمنان عنوان کرد مکر الله خیر الماکرین.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی علیزاده موسوی که اکنون به عنوان قائم مقام کنگره بین المللی خطر جریان تکفیری برای اسلام و مسلمین و جهان بشریت مشغول به فعالیت است، در خصوص برگزاری و اهداف این کنگره گفت: کنگره بین المللی خطر جریان تکفیری برای اسلام و مسلمین دوم و سوم آذرماه با حضور علمای برجسته جهان اسلام در قم برگزار می شود.

وی با بیان اینکه آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله العظمی سبحانی دبیر علمی این کنگره هستند، تصریح کرد: ضرورت وجود یک اجماع گسترده از تمامی مذاهب علیه تکفیر از اهداف این کنگره است.

وی افزود: نشست خبری این کنگره به زودی در تهران برگزار و جزئیات آن تشریح می شود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار