کد خبر: 684157
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
اولين کشور اروپايي که بعد از عضويت در اتحاديه، فلسطين را به رسميت شناخت
پس از اعلام تصميم دولت جديد سوئد مبني بر شناسايي دولت فلسطيني هيچ يک از کشورهاي اتحاديه اروپا نه تنها با آن مخالفت نکردند بلکه...
احمد کاظم زاده
جوان آنلاين: روز پنج شنبه (8آبان) سوئد دولت فلسطيني را به طور رسمي شناسايي کرد و آن را به رسميت شناخت. البته استفان لوفون، نخست وزير دولت ائتلافي جديد سوئد چند هفته پيش، هنگام سخنراني در پارلمان اين کشور و معرفي اعضاي کابينه از تصميم خود براي شناسايي دولت فلسطيني و لزوم تشکيل کشور فلسطيني خبر داده بود.

اما تفاوتي که به لحاظ واکنش هاي جهاني وجود دارد اين است که اگر در آن مقطع آمريکا به عنوان تنها کشور جهان با تصميم دولت جديد سوئد به مخالفت برخاست و آن را نابهنگام خواند اما اکنون در قبال اقدام عملي دولت اين کشور در شناسايي دولت فلسطيني همانند ديگر کشورهاي اروپايي سکوت اختيار کرده و به طور ضمني آن را تائيد کرده است.

حال سوال اين است که در فاصله ميان اين چند هفته (از زمان اعلام تصميم تا اجراي دولت جديد سوئد در شناسايي دولت فلسطيني) چه اتفاقي روي داده است که دولت سوئد را در اجراي تصميم خود مصمم‌تر کرد و در عين حال کشورهاي غربي را به حمايت ضمني از اين تصميم واداشته است؟

در پاسخ به اين سوال چند عامل محتمل به نظر مي رسد:

نخست اينکه دولت هاي غربي با توجه به استمرار راهبرد اشغال خزنده از سوي رژيم صهيونيستي در چارچوب شهرک سازي و ايجاد مجتمع هاي جديد براي مهاجران صهيونيست در مناطق فلسطيني کرانه باختري و شرق بيت المقدس به اين باور رسيده اند که اگر دير بجنبند ديگر جاي براي تشکيل دولت فلسطيني وجود نخواهد داشت. آمارها در اين زمينه گويا و هشدار دهنده است. زيرا از کل سرزمين فلسطين تنها 22 درصد آن را مناطق اشغالي سال 1967 تشکيل مي دهد که مطابق قطعنامه هاي سازمان ملل بايد براي تشکيل دولت فلسطيني اختصاص يابد. اما در طي چند دهه گذشته، رژيم صهيونيستي بيش از 50 درصد کرانه باختري را با احداث شهرک هاي صهيونيست نشين و ديوار حائل از حيز انتفاع انداخته و در عين حال يکپارچگي و تماميت ارضي اين منطقه را (که شرط لازم براي تشکيل دولت فلسطيني است) کاملا ازبين برده است.

با اين‌حال رژيم صهيونيستي به اين مسئله اکتفاء نکرده و تنها در دو هفته اخير اجراي دو پروژه عظيم شهرک سازي را در شرق بيت المقدس در دستور کار قرار داده است که با اجراي آنها بيش از پيش اميد به طرح تشکيل دولت فلسطيني ضعيف تر مي شود.

دوم اينکه پس از اعلام تصميم دولت جديد سوئد مبني بر شناسايي دولت فلسطيني هيچ يک از کشورهاي اتحاديه اروپا نه تنها با آن مخالفت نکردند بلکه پارلمان هاي انگليس و ايرلند نيز با راي گيري نمادين به حمايت ار شناسايي دولت فلسطيني پرداختند که به نظر مي رسد اين تحولات سوئد را در اجراي تصميم خود مصمم تر کرد. البته پيش از اين کشورهاي مانند: جمهوري چک، مجارستان، لهستان، بلغارستان، روماني، مالت و قبرس پيش از عضويت در اتحاديه اروپا دولت فلسطيني را به رسميت شناخته بودند اما سوئد اولين کشور اروپايي است که بعد از عضويت در اتحاديه اروپا دولت فلسطيني را به رسميت شناخته است و از اين جهت اهميت اقدام سوئد در اين است که راه را براي ديگر اعضاي اين اتحاديه براي شناسايي دولت فلسطيني باز مي کند.

در اين صورت تعداد کشورهاي حامي تشکيل دولت فلسطيني از 135 مورد فعلي فراتر خواهد رفت و کل جامعه جهاني را در برخواهد گرفت. اين بدين مفهوم است که با افزايش حاميان دولت فلسطيني دايره انزواي جهاني رژيم صهيونيستي تنگتر مي شود.

سوم اينکه در پي اعلام دور جديد شهرک هاي صهيونيست نشين در شرق بيت المقدس و کرانه باختري شوراي امنيت سازمان ملل بنا به درخواست اردن (به عنوان تنها عضو عرب اين شورا) و تقاضاي فلسطيني ها نشست فوق العاده تشکيل داد و اگر چه شورا به جمع بندي و تصميم گيري نپرداخت (احتمالا براي ملاحظه موقعيت دموکرات ها و دولت اوباما در انتخابات ميان دوره اي کنگره) اما چند نکته در جريان اين نشست مشخص شد.

نخست انتقادهاي شديد جفري فيلتمن نماينده سياسي کوفي عنان دبير کل سازمان ملل از طرح هاي جديد شهرک سازي است که همزمان با انتقادهاي سازمان هاي حقوق بشري از مانع تراشي هاي رژيم صهيونيستي بر سر راه ورود نمايندگان اين سازمان ها به سرزمين هاي اشغالي براي تهيه گزارش هاي حقوق بشري صورت گرفت.

دوم اينکه نماينده امريکا در اين نشست با رژيم صهيونيستي همراهي نکرد و در عين حال افشاي اظهارات منسوب به يک مقام کاخ سفيد در بزدل خواندن نتانياهوبار ديگر بحث تيرگي روابط ميان دولت اوباما و دو لت نتانياهو را بر سر زبان ها انداخت. در يک چنين شرايطي به نظر مي رسد دولت جديد سوئد شرايط را براي رسميت بخشيدن به تصميم خود مبني بر شناسايي دولت فلسطيني مساعد ديد و حداکثر استفاده و بهره برداري را از اين شرايط در جهت پيشبرد مواضع اعلامي خود برد.

در مجموع روند تحولات در عرصه بحران فلسطين به گونه اي پيش مي رود که روز به روزاصطکاک در مواضع ميان رژيم صهيونيستي و متحدان غربي آن را بيشتر مي کند و در چنين شرايطي حتي دولت هاي مثل سوئد که معمولا در قبال بحران هاي بين المللي و منطقه اي مواضع بي طرفي اتخاذ مي کرد ، اکنون درموج جديد شناسايي دولت فلسطيني پيش افتاده و در داخل اتحاديه اروپا نقش خط شکن ايفاء کرده است .


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی نبگانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
0
0
بسیار جالب اگر خبرها پیامک یا ایمیل شوند ممنون میشوم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار