کد خبر: 684153
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳
یک مقام وزارت خارجه اعلام کرد: محمد جواد ظریف و جان کری وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا و کاترین اشتون روزهای 18 و 19 آبان ماه در مسقط پایتخت عمان با یکدیگر دیدار و گفت و گو می کنند.
جوان آنلاين: این مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای که خواست نامش بیان نشود روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این دیدار، کاترین اشتون به عنوان نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 حضور خواهد داشت.

وی تصریح کرد: ظریف، کری و اشتون در نشست دو روزه مسقط درباره همه موضوعات به ویژه غنی سازی و تحریم ها با یکدیگر مذاکره می کنند.

این مقام وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قرار است دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 روز 27 آبان ماه و چند روز قبل از ضرب الاجل تعیین شده (24 نوامبر / 3 آذر ماه) در وین برگزار شود؟ گفت: نمی توانیم این تاریخ را تایید کنیم زیرا زمان مذاکرات با 1+5 هنوز قطعی نیست.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا ظریف، کری و اشتون تا قبل از دور بعدی مذاکرات ایران با 1+5 دیدار سه جانبه دیگری خواهند داشت؟ گفت: این امر بستگی به مذاکرات مسقط دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پیش از این ظریف، کری و اشتون در روزهای 22 تا 24 مهرماه با یکدیگر دیدار سه جانبه داشتند و درباره موضوعات اختلافی یعنی میزان غنی سازی اورانیوم ایران، نحوه لغو (برداشتن) تحریم ها و مدت زمان توافق مذاکره کردند.

ایران و 1+5 به دلیل اختلاف نظرها در سه موضوع یاد شده نتوانستند در 20 جولای (29 تیر ماه) با یکدیگر

به توافق جامع دست یابند و بر این اساس برای 4 ماه دیگر، مدت زمان مذاکرات جامع هسته ای و نیز توافق اولیه ژنو را که سوم آذر ماه 92 به آن دست یافتند، تمدید کردند.

بر این اساس، ضرب الاجل تعیین شده برای مذاکرات جامع و تمدید توافق ژنو تا 24 نوامبر (3 آذرماه) است که طرفین تلاش دارند اختلافات خود را برای رسیدن به توافق جامع حل و فصل کنند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا در نشستی موسوم به «مجمع ایده های واشنگتن» در پاسخ به اظهارات سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید که احتمال توافق جامع را 50 درصد و یا کمتر از آن بیان کرده بود، گفته است من در حال مذاکرات رو در رو و مستقیم با آقای ظریف هستم و نسبت به توافق با ایران امیدوارم اما ابراز خوش بینی نمی کنم.

«سید عباس عراقچی» عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای اعلام کرده است که هیات مذاکره کننده ایرانی تاکنون ایده ها و پیشنهادهای متعددی که دارای قابلیت عملیاتی و اجرایی بوده و هرگونه نگرانی احتمالی از برنامه هسته ای ایران را از بین می برد، ارایه کرده است.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات کاملا مشخص و روشن است، گفته است: از حقوق هسته ای کشور قدمی به عقب نخواهیم رفت، اما برای شفاف سازی و اعتماد سازی آمادگی کامل داریم و این بدان معنی است که هیچ عقبگردی در کار نخواهد بود و تمامی قابلیت های هسته ای ایران حفظ خواهد شد.

به اعتقاد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، هیچ تاسیساتی تعطیل یا حتی متوقف نخواهد شد، هیچ دستگاهی یا تجهیزاتی از بین نخواهد رفت، هیچ خدشه ای به تحقیق و توسعه علمی کشور وارد نخواهد شد و از همه مهم تر غنی سازی صنعتی با قوت و در چارچوب نیازهای کشور محقق خواهد شد، همزمان تمامی تحریم ها باید بر چیده شوند و جمهوری اسلامی ایران باقی ماندن حتی یک تحریم در چارچوب توافق جامع هسته ای را نمی پذیرد.

«مجید تخت روانچی» دیگر عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای اعلام کرده است که ایران لغو پله به پله تحریم ها و نیز غنی سازی «دکوری» را نمی پذیرد.

به گزارش ایرنا، بارونس کاترین مارگارت اشتون 58 ساله پس از خاویر سولانا در اول دسامبر 2009 مسوولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به عهده گرفت که امروز اول نوامبر 2014 مسوولیتش در این سمت پایان می یابد و فدریکا موگرینی 41 ساله که پیش از این وزیر امور خارجه ایتالیا بود، از امروز(شنبه) کار خود را رسما در این مسوولیت آغاز می کند.

موگرینی روز گذشته، از سمت وزارت خارجه ایتالیا استعفا داد تا رسما جانشین کاترین اشتون در سیاست خارجی اتحادیه اروپا شود.

پرونده هسته ای ایران یکی از مهمترین موضوعات در دستور کار اشتون بوده که قرار است وی تا پایان مذاکرات ایران و گروه 1+5 به عنوان نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات حضور داشته باشد.

موگرینی مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حل مساله هسته ای ایران ابراز خوشبینی کرده و معتقد است، پس از دستیابی به یک توافق نهایی، اوضاع در منطقه خاورمیانه نیز تغییر خواهد کرد.

وی شهریورماه امسال در نخستین اظهارات خود پس از انتخاب شدن به عنوان مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ابراز امیدواری کرد تا در ماه نوامبر 2014 توافق جامع هسته ای با ایران حاصل شود.

وی همچنین تاکید دارد که ایران می تواند نقشی مثبت در ثبات منطقه خاورمیانه ایفا کند.
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار